[SuSE 7.2] remote root login

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 18:19

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik heb een routertje met daarop SuSE 7.2. Toegang tot deze machine heb ik vanuit een Win XP machine mbv telnet (ik gebruik het progje ptty hiervoor). Nu kab ik echter niet als root inloggen op de Linux machine. Ik heb al in /etc/rc.config de remote root login op yes gezet, maar dat helpt niet. Als noodgreep heb ik ondertussen een gewone useraccount aangemaakt op de Linux machine, ik log dan daarmee in en mbv su neem ik dan de root rechten. Dat gaat dus wel.

Hoe kan ik het nu rechtstreeks voor elkaar krijgen om als root in te loggen? Wat nog fijner zou zijn: dat je alleen als root mag inloggen vanuit die Win XP machine en niet vanuit een andere computer?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Laat maar..... Als ik met PuTTY vanaf de Win XP machine connect via SSH ipv Telnet kan ik wel direct als root inloggen. Dat is beter (en veiliger).

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Direct als root inloggen is nooit beter, en al helemaal niet veiliger.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:17
Een user aanmaken en dan 'su' doen is zeker geen noodgreep, dat is hoe je dat hoort te doen (tenminste, qua veiligheid is dat wel het beste).

En trouwens, je hebt telnet aan staan? Dat zou ik zeer zeker verwijderen als ik jou was. Of je als root mag inloggen via SSH kun je instellen in /etc/[ssh/]sshd.conf, er staat daar een optie 'PermitRootLogin' of iets in die geest.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 11:14:
Direct als root inloggen is nooit beter, en al helemaal niet veiliger.
Ik bedoelde eigenlijk dat ssh beter (en veiliger) is dan telnet.
Overigens heb ik ook gemerkt dat ik remote root login in /etc/rc.config weer op no kan zetten als je ssh gebruikt.

Overigens een goede tip om telnet er maar vanaf te donderen; als het met een encrypted ssh ook kan heb ik het niet meer nodig.

Verwijderd

rlogin -l <username> :)

en dan een su richting de root op geven ;)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Hier is al vele malen over gepraat... dit had je op kunnen zoeken ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.