[JS] navigeren met links

Pagina: 1
Acties:

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 11:32

CaptBiele

No Worries!

Topicstarter
Ik ben nu wat aan het experimenteren met een site...
1e opzetje

Het wordt een tutorial die men stap voor stap kan doorlopen. Nu wil ik onder de "contentsframe " zeg maar van die knoppen gebruiken om door de pagina`s te bladeren. Ik heb op internet gezocht, maar nog geen script kunnen vinden die aan mijn eisen voldoet. :(
Onderaan de site heb ik 4 links staan die het bovenste frame manipuleren:

begin> deze gaat terug naar de allereerste pagina van de tutorial (bv Inleiding)
terug> deze gaat een pagina terug (bv van 1.2 naar 1.1)
volgende> deze gaat een pagina verder <bv van 1.1 naar 1.2>
einde> deze gaat naar de allerlaatste pagina van de tutorial (bv conclusie)

De meeste scripts gebruiken 'history.back' en 'history.next', maar dat is dus niet de bedoeling.
Nou is het niet de bedoeling dat jullie het volledige script hier posten (zou wel ideaal zijn :P), maar ik wil wel weten hoe ik het moet aanpakken.

Ik dacht zelf aan het bijhouden van een array, waarin dus de html-paginas gekoppeld worden aan een ordinale waarde. Dan kan ik met de index van het array werken... zoiets als:

begin > array[0]
terug > array[i--]
volgende > array[i++]
einde > array.length

Wellicht kan het met anchors of toch met history oid.... Ik ben helaas geen expert dus weet niet wat de beste methode is, daarvoor graag jullie mening _/-\o_

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:02

crisp

Devver

Pixelated

Mmmz, persoonlijk zou ik de navigatie niet volledig van javascript laten afhangen, maar da's mijn mening...

Intentionally left blank

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

Topicstarter
wat zijn de bezwaren om het met javascript te doen?
en waar dacht je zelf aan dan?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:02

crisp

Devver

Pixelated

CaptBiele schreef op 08 oktober 2002 @ 11:41:
wat zijn de bezwaren om het met javascript te doen?
en waar dacht je zelf aan dan?
Ligt een beetje aan je doelgroep, maar je navigatie volledig van JS laten afhangen betekent vaak dat gebruikers die bijvoorbeeld een text-browser gebruiken al niet meer kunnen navigeren. Ook moet je er dan zeker van zijn dat je script zoveel mogelijk crossbrowser is en ook in oudere browsers werkt.

Wb je vraag; ik heb zoiets dergelijks ook al eens gedaan met een array in een losse js die ik in elke pagina kon includen. Dat werkt op zich wel heel aardig. Aan de hand van de eigen filenaam kan je al bepalen waar je in de array zit,of je geeft gewoon de index mee aan de url.

Intentionally left blank

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

Topicstarter
Text browsers worden toch nog maar heel weinig gebruikt? Mijn doelgroep zijn leerlingen/stagiaires van een ict-opleiding, ik neem aan dat zij toch wel een recente browser draaien...

maar het is dus wel een goede methode om een array in een js file op te nemen?
Daar dacht ik zelf ook al aan

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat dacht je van een variabele veranderen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
var vorigestap = 'blaat';

[...]

<a href="javascript: //" onclick="window.location.replace(vorigestap)">klik</a>

[...]

variabele vervangen:
parent.frames['framenaam'].document.vorigestap = 'ditisdevorigestap';

succes :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

Topicstarter
als ik de functie replace() gebruik, dan zit ik nog met de history te kl**en. Het moet toch ook gewoon met een array lukken?
Ik kom er nog steeds niet uit

|:( |:( |:(
Pagina: 1