Toon posts:

IDE-Harddisk / cd-rom / cd-writer probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik geprobeerd om een cd-writer in te bouwen. Dit is een beetje mis gegaan.
Ik heb 2 IDE poorten. In de 1e poort zit de Harddisk, in de 2e zit de cd-rom speler.
Ik had gelezen dat het in principe geen probleem is om 2 apparaten op 1 poort te zetten.
Ik heb toen de cd-writer erin gezet en een andere aansluiting van de IDE kabel naar de harddisk in de cd-writer gestopt. Sindsdien geeft hij de volgende foutmelding als ik de computer opstart:
'Primary master Hard disk fail'

Ook als ik alle kabels terugzet zoals ze waren (en dus de nieuwe cd-writer zonder kabels zet) blijft hij deze foutmelding geven.

Hoe kan dit? En hoe kan ik dit probleem oplossen? Heeft iemand een idee?
Alvast super bedankt!
Groeten,
Barend

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-03 23:45

Cansu

Cirus the Virus

En als je de HD op master en alleen op de IDE kabel zet, wat geeft ie dan? Dus geen CD-ROMs aansluiten.

Viva la Netherlands!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-03 10:30

Cis

In je bios even alle apparaten automatisch laten detecten. En controleer even of je harddisk *echt* op de primary master staat...

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zet je hem op 'master'?

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-03 23:45

Cansu

Cirus the Virus

Met een jumper op de achterkant van de HD.

Viva la Netherlands!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zal vast wel in de handleiding beschreven staan denk ik...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ten eerste even in je bios kijken wat hij nu aangeeft als primary drive. verander dit terug naar je harde schijf.
als je dan de cd-rom aansluit maakt het niet veel uit aan welke kabel je hem hangt. je moet er wel voor zorgen dat de harde schijf "master" is en de cd-rom "slave". als je dat niet doet dan geeft ie dit soort foutmeldingen.
om dit te veranderen kijk achter op je cd-rom, daar zit ergens een jumper, waarmee je dit kan veranderen

Verwijderd

Topicstarter
OK. ik zal thuis even kijken. Als het niet lukt horen jullie het nog. Alvast bedankt

Verwijderd

zitten jumpers aan de achterkant van je harde schijf en cd rom/writer. Het is zowiezo handiger om je beide cd spelers aan een kabel te hangen. De harde schijf zou wel een s last kunnen hebben van de writer aangezien een schijf UDMA66 of 100 is en een brander maar 33 max. Je schijf wordt dan ook trager, Bij de jumpertjes staat welke positie master of slave is (MA/SL/CS (is cable select)) handigste is CD rom master, cd writer slave

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:43

Dielie

*BURP!*

Martin, als je dat doet, zou on the fly kopiëren van cd naar brander af en toe wel eens mis kunnen gaan...

Verwijderd

Topicstarter
Mij is geadviseerd om de cdspeler (waarschijnlijk de cdwriter) die je normaal gebruikt los te hangen en de cd-rom speler die alleen voor het branden gebruikt wordt aan de harddisk te hangen. Is dat inderdaad de beste optie?

Verwijderd

dielie, denk dat het wel mee valt, zal wel een burnproof brander zijn. Heb mijn brander en dvdspeler ook op dezelfde kabels hangen en kan gewoon 16 speed on the fly kopieren zonder een cd te verpesten. Merk wel dat hij af en toe moet wachten, maar de meeste cd's kopieeer je toch via je hd

Verwijderd

idd, met burnproof heb je daar absoluut geen problemen mee, en die 30 seconden die het dan langer duurt doordat er af en toe collisions op de kabel zijn kan ik ook wel mee leven

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle adviezen. Hij deed het!
Ook in windows (XP) herkende hij hem. Ik heb toen de begeleverde NERO 5 geinstalleerd. Toen heb ik de computer uit gedaan.
Nu kwam het volgende probleem. Toen ik de kast er weer omheen zette, en ik de computer opnieuw aandeed, gaf hij weinig reactie meer!
De monitor sloeg niet aan (Monitor is niet kapot want bij een andere pc doet hij het wel). Je hoorde de computer wel wat doen maar stopte al erg snel. Hij checkte bijvoorbeeld niet eens de floppie-disk (anders krijg je altijd zo'n mooi 'krrr' geluid).
Weet iemand wat dit nu weer kan zijn? De kabels zitten er wel goed in (volgens mij)

Alvast super bedankt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 13:05:
bedankt voor alle adviezen. Hij deed het!
Ook in windows (XP) herkende hij hem. Ik heb toen de begeleverde NERO 5 geinstalleerd. Toen heb ik de computer uit gedaan.
Nu kwam het volgende probleem. Toen ik de kast er weer omheen zette, en ik de computer opnieuw aandeed, gaf hij weinig reactie meer!
De monitor sloeg niet aan (Monitor is niet kapot want bij een andere pc doet hij het wel). Je hoorde de computer wel wat doen maar stopte al erg snel. Hij checkte bijvoorbeeld niet eens de floppie-disk (anders krijg je altijd zo'n mooi 'krrr' geluid).
Weet iemand wat dit nu weer kan zijn? De kabels zitten er wel goed in (volgens mij)

Alvast super bedankt!
kabels checked ?

voeding brak ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja alle kabels zijn goed aangesloten.
En wat betreft de voeding: hij doet het wel (begint wel 'gewoon'). Je krijgt alleen geen beeld en hij stopt er snel mee.
En 1 minuut ervoor (voordat de kap erop zat) heeft hij het ook gewoon prima gedaan.
Erg vreemd dus.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Controleer voor de zekerheid of alle kaarten goed in de PCI- of AGP-slots zitten en druk ook nog een keer alle kabels goed aan. Het kan zijn dat 1 van de kaarten of connectoren toch iets uit de connector geschoten is. Dus: schroef hem nog eens open en probeer het dan nog eens.

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het weer... vraag me niet waarom ;) erg vreemd maar hij doet het en dat is het belangrijkste!
Bedankt voor de support!
Pagina: 1