[RedHat] Installatie op een Alpha XL 300

Pagina: 1
Acties:

• Baarsjes
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik ben dus al enige dagen bezig om RedHat op een Alpha XL 300 te krijgen, tot nu toe dus zonder enig succes. Ik heb de search en google tot in den treure uitgespit, zonder een doorslaggevend succes tot nu toe.

Wat heb ik wel? Ik heb de RedHat Alpha 7.2 iso's gedownload en gebrand. Ik ben zover dat ik een werkende milo diskette heb en zo kom ik in de milo prompt. De volgende stap zou moeten zijn een diskette maken van de image generic.img op de cd. Helaas werkt de diskette die dan eruit komt niet naar behoren. Met het commando
code:
1
boot fd0:/vmlinux.gz root=/dev/fd0 load_ramdisk=1 prompt_ramdisk=1
verschijnt er een verticale stippellijn en daaronder blijft de cursor knipperen. Geen succes dus.

Vervolgens verder gezocht, uiteindelijk een generic.img bestand van de RedHat Alkpha 6.2 gedownload en warempel, deze komt wel een stuk verder. Hele lap tekst schiet voorbij, de cd-rom speler komt voorbij, harde schijf, scsi (Adaptec AHA-2940(UW)) totdat het wordt gevraagd om de root disk, deze heb ik intussen gemaakt van de image op de cd, ramdisk.img. Dit gaat ook goed en zowaar kom ik in het setup scherm van RedHat, doorklikken dan maar, tot ik kom bij het gedeelte waar de installatie vandaan moet beginnen, uiteraard kies ik voor cd-rom, helaas, de melding verschijnt dat er geen geldige cd-rom gevonden kan worden. Met geen mogelijkheid voor elkaar te krijgen. In de veronderstelling dat het aan de cd zou liggen ook RedHat Alpha 7.1 gedownload, maar ook bij deze cd dezelfde fout.

Nou kwam ik nog de optie tegen om als root de cd-rom op te geven, door het commando
code:
1
boot fd0:/vmlinux.gz root=/dev/scd0 load_ramdisk=1 prompt_ramdisk=1
Helaas, aan het einde van de hele lap tekst een kernel panic "unable to mount root fs on 0b:00". En daarvoor staan enkele foutmelding mbt. de cd-rom speler.

Het is dus net of de installatie de gehele cd-rom speler niet herkent, terwijl in milo met het commando "ls scd0:" wel de inhoud van de cd wordt weergegeven.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en niet al te lang, en dat ik niks vergeten ben. Hoe zou ik hier het beste mee verder kunnen? Welke richting moet ik zoeken want ik zie door de bomen het bos niet meer. Er staat op dit moment nog windows NT 4 op, het is de bedoeling deze er bij de installatie van RedHat er in zijn geheel af te gooien.

http://www.bonuszoeken.nl

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:26

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

waarom geef je op de alpha prompt niet aan dat je wilt booten van CD.
code:
1
$ b dka400 (geloof ik meestal..)

Je komt dan in een keuze menu, waarvandaan het heel makkelijk moet zijn.

Vraag: Waar hangt de CD-Rom speler aan (SCSI :? )

Zo kwam ik een heel eind met de alpha versie van RH7.1
Echter werd de scsi controller en de diskarray van mijn Alpha Server 2100 niet ondersteund.

• Baarsjes
  • Niet online
De cd-rom hangt aan de scsi inderdaad, in de bios is te zien dat cd-rom scsi ID 5 heeft en het een Toshiba cd-rom XM 5401TA3605 betreft.

Kan ik in het Alpha bios opgeven dat ik direct vd de cd wil booten? Dat is mij tot nu toe nog niet gelukt. En op de cd is het bestand vmlinux.gz wel te vinden, maar als ik direct hiervan wil installeren dan komt de installatie ook neit verder dan de evrticale stippellijn.

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Je gebruikt Alphabios (arc) met milo. Ik heb gehoord dat dat niet altijd even lekker meer werkt.
De recommended way om het tegenwoordig te doen is door de srm frmware te gebruiken, en van daar via aboot een kernel te booten.
Milo is al een tijdje niet mer onderhouden, en ik hoorde wat vage dingen dat het daarom niet meer met nieuwere kernels werkt.
Is er iemand die dit kan bevestigen?

https://timelord.nl

• Baarsjes
  • Niet online
Ben inderdaad tegen gekomen dat RedHat na 7.1 de ondersteuning voor milo is gestopt en deze is dan ook niet meer te vinden op de 7.2 cd. Ik heb dus ook weer een andere versie gebruikt die ik ergens gevonden heb op het web.

Ik heb wel de laastste firmware voor het AlphaBios gebruikt (versie 5.70). Moet ik nou ook nog srm firmware installeren of is dat een boot optie die erin zou moeten zitten?

• mpol

mpol

root@localhost

Baarsjes schreef op 08 oktober 2002 @ 11:23:
Ik heb wel de laastste firmware voor het AlphaBios gebruikt (versie 5.70). Moet ik nou ook nog srm firmware installeren of is dat een boot optie die erin zou moeten zitten?
Volgens mij is dat per machine verschillend. Nieuwere Alpha machines hebben ze soms beide erin zitten, en hoef je niet eerst te flashen om te veranderen. Bij oudere machines kan er vaak maar een soort aanwezig zijn.
Ik denk dat de SRM howto je er wel wat over kan vertellen.

Verwijderd

Mocht al het bovenstaande echter niet werken, kun je ook nog een netboot doen. Zet alle rpm's ed op een nfs export, netboot de machine via tftp en gaan met die banaan...

Over de biossen:
Er zijn 2 verschillende biossen voor de alpha's. De ene is de SRM Console, die voor OpenVMS en andere unix like operating systems bedoeld is, en de AlphaBios, die weer voor NT, en oudere lnx installs is. Op de alpha's die ik onder mijn vingers heb gehad (AXP166,PWS600AU, AS1000a 5/500) gebruikte ik standaard de srm console, die probleemloos ieder os wou booten wat je er tegenaangooide (openvms/t64/fbsd/lnx) en dat je met het "nt" commando kon switchen naar de AlphaBios. Een soortgelijk commando (AlphaBios -> SRM) is ook aanwezig onder de AlphaBios.

paar tips:
- switch naar de srm console
- Pluis ftp://gatekeeper.dec.com eens af op zoek naar leuke docs en andere DEC ongein :P

• Equator

Equator

Crew Council

volgens mij (ik heb hier nog ff gekletst) kan je gewoon booten van je CD.

post eens de output van:
# show dev
# show bootdev_def

hier is het van mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
>>> show dev

BOOTDEV      ADDR      DEVTYPE    NUMBYTES     RM/FX    WP    DEVNAM      REV
  -------      ----      -------    --------     -----    --    ------      ---
  ESA0         08-00-2B-3F-C1-75 , THICK
  DKA0         A/0/0     DISK         2.10GB      FX            RZ28        D41C
  DKA100       A/1/0     DISK         1.05GB      FX            RZ26L       440C
  DKA600       A/6/0     RODISK      ......       RM      WP    RRD43       1084
 ..HostID..    A/7       INITR
 ..HostID..    B/7       INITR

>>>

code:
1
2
3
4
>>> show bootdef_dev

BOOTDEF_DEV = DKA0
>>>

zoals je ziet is mijn default bootdevice: DKA0, en mijn CD-Speler is DKA600 (SCSI-ID 6).
wanneer ik nu intype:
>>> boot DKA600
dan boot hij gewoon mijn Redhat Alpha CDtje..

Ik zal even kijken of ik een CD heb hierzo..
mom.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nee, cyberJ , Baarsjes heeft geen srm maar ARCbios

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Equator

Equator

Crew Council

arcbios is om NT te booten / installeren. Althans daar gebruik ik de arcbios voor.

Met 1 commando zet je die toch weer uit.
>>> set os_type unix
iig iets in die richting..

Of babbel ik nu echt onzin :?

[ Voor 0% gewijzigd door Equator op 08-10-2002 15:26 . Reden: Kleine wijziging ]

• Baarsjes
  • Niet online
Na nog wat gezoek en gegoogle, op geocrawler kwam ik het volgende tegen:
There are at least 3 systems I can think of off the top of my head that
don`t have SRM: 2 from Deskstation (RPX, RPL) and the XLT 300.
The XLT300 never had a publically released SRM, yet Linux runs fine on
each of these with MILO.
Nou wordt hier dus gezegd dat de XLT 300 geen srm software heeft, en dit klopt, het is niet mogelijk om de bios via de cmos setup te switchen naar srm wat ik al meerdere keren tegen kwam als de manier om te switchen. Alleen wordt hier ook gezegd dat het prima met milo zou moeten gaan, wat dus niet het geval is.

Begin bijna te denken dat ik echt aan de slag zal moeten met RH 6.2 of iets in die richting.

• u_nix_we_all
  • Niet online
CyberJ schreef op 08 oktober 2002 @ 15:25:
arcbios is om NT te booten / installeren. Althans daar gebruik ik de arcbios voor.

Met 1 commando zet je die toch weer uit.
>>> set os_type unix
iig iets in die richting..

Of babbel ik nu echt onzin :?
Wel als je een "half flash" machine hebt :)
Dan heb je namelijk ARCbios OF srm , en moet je je
firmware flashen om de andere optie te kunnen gebruiken.....

En de XL is nog erger , daar is helemaal geen srm voor.

Ik heb overigens nooit problemen met het booten van 2.2 versie kernels,
alleen met 2.4 heb ik problemen. Ik weet niet welke kernel je probeert
te booten ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• mpol

mpol

root@localhost

u_nix_we_all schreef op 08 oktober 2002 @ 15:58:
te booten ?
RedHat 6.2 heeft een 2.2 kernel, terwijl RedHat 7.x een 2.4 kernel heeft.
Ik neem aan dat Redhat 7.x nog wel alternatieve bootkernels heeft, en dat er wel een 2.2 kernel tussenzit. Dan zou je die van floppy kunnen booten misschien, en zo RH 7.x installeren. Dat wordt dan wel levenslang een 2.2 kernel draaien, dus zoiets als netfilter/iptables kun je wel vergeten.

• Baarsjes
  • Niet online
Op de redhat 7.1/2 cd's staan geen kernels die bij mij iets doen. Ik zal straks voor de zekerheid de hele cd nog eens uitspitten. Heb nu dus de 2.2 van 6.2. Ik betwijfel of 2.2 wel de nodige ondersteuning heeft voor de scsi.

Als ik kies voor installatie van harde schijf dan kan ik partitie opgeven, 1 dan want er zit 1 fat partitie op. Echter, ik kan ook kiezen voor het laden van extra devices, als ik dit doe dan komen er 2 opties in beeld, eentje voor een raid controller en eentje, jawel, een scsi controller, en laat dat nou net diegene zijn die ik erin heb zitten. Helaas, als ik erop klik dan krijg ik de melding "Failed to insert aic7xxx module".

Mocht ik niet meer berichten dan ben ik naar huis en ga ik morgen vrolijk verder.

• mpol

mpol

root@localhost

Baarsjes schreef op 08 oktober 2002 @ 16:57:
"Failed to insert aic7xxx module".
Vreemd, dat is toch de driver voor de Adaptec 2940.
Krijg je ook wat op de 2e console? Daar staan vaak error messages.
Ik geloof dat RedHat altijd een root console geeft op een console, maar het zou ook kunnen dat je daar de expert install voor nodig hebt.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Wil je perse RedHat ? Ik heb nl laasts m'n debian op me alpha gezet en dat liep
als een speer, met behulp van bootfloppen en ftp install over adsl lijntje, nog geen 2 uur
later had ik een redelijk complete kde desktop voor me neus :)
Ik moet wel zeggen dat ik al een poosje met linux op alpha bezig ben dus opzetten van
de milo op een apart dos partitietje was koekie voor mij.......... :)
Overigens heb ik ook wel een probleem als ik een 2.4 kernel wil booten : [rml][ Debian Alpha] pcmcia op alpha multia[/rml]
Dat heeft met initrd te maken denk ik , ik ben daar nog mee bezig...... :(

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 22:28
u_nix_we_all schreef op 08 oktober 2002 @ 15:58:
[...]

Wel als je een "half flash" machine hebt :)
Dan heb je namelijk ARCbios OF srm , en moet je je
firmware flashen om de andere optie te kunnen gebruiken.....

En de XL is nog erger , daar is helemaal geen srm voor.

te booten ?
Ja heerlijk, ik heb een XL266, en als je dat gezien hebt, boot je alles wat je later nog tegen zult komen...

Ook leuk dat moderne versie?s van Milo herrie schoppen met bepaalde videokaarten zoals de matrox Millenium, ik heb zowaar nog met een oude versie van Milo de recentste Debian aan de praat gekregen...

Baarsjes, zit die PC een beetje aan Internet vast, zojaa: Redhat (en Debian) is heel makkelijk te installeren vanaf FTP (ik had trouwens ook problemen met de CD herinner ik me nu, ben ik langs gekomen door de FTP installatie)...

• u_nix_we_all
  • Niet online
Oh ja , effe bootfloppen maken en install van af floppies doen werkt vaak beter dan
de cd install.

• Baarsjes
  • Niet online
Ik zal van de week eens proberen dmv ftp. Ik kreeg van de week toen ik dit probeerde bij alle ftp adressen de melding dat dit geen geldig ftp adres was. Dit zou kunnen komen omdat we sinds kort ftp toegang beperkt hebben op het werk. Zal ik dus even uitzoeken.

u_nix_we_all, milo op dos partitie is niet al te moeilijk, zo boot ik ook aangezien ik na zo vaak rebooten gek werd van floppy er telkens in proppen. Enige wat ik daaraan heb is dat ik niet iedere keer diskettes hoef te wisselen.

Bij de installatie is er de mgoelijkheid om vanaf een diskette een extra device te laden. Wat voor diskette zou ik moeten hebben om de scsi driver te laden? Heb al een .gz bestand gedownload met de juiste drivers erop maar hier krijg ik het niet zomaar mee aan de praat. Iemand heir ervaring mee?
u_nix_we_all schreef op 08 oktober 2002 @ 23:24:
Oh ja , effe bootfloppen maken en install van af floppies doen werkt vaak beter dan
de cd install.
Dat heb ik dus dmv de images generic.img en ramdisk.img gedaan. Maar als je daar doorheen bent gelopen zul je toch ergens RedHat vandaan moeten halen. Of is er een mogelijkheid dit geheel vanaf diskettes te doen?

[ Voor 0% gewijzigd door Baarsjes op 08-10-2002 23:34 . Reden: Reactie op post hiervoor ]

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik weet niet precies hoe het met redhat zit , maar tijdens de installatie kun
je de modules /device drivers voor bijvoorbeeld je netwerkkaart of scsi controller laden,
de laatste moet je trouwens toch hebben, anders vind de installatie natuurlijk de harddisk niet eens.
Ik denk dat in de generic kernel je adaptec al wel herkent wordt ..... uh btw zit er niet een ncr chip in zo'n
XL(T) ? ..... :?
Daarna zou je dus ook vanaf cdrom moeten kunnen installeren.

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 19:47

Aapzak

Your genuine OS hopper

Zowel Adaptec als die onboard NCR810 worden volgens mij herkend. Ik heb zelf een XL266 gehad en kan je garanderen dat je daar geen srm op kan zetten en dat je bijv. nooit een BSD op die bak zal kunnen draaien.

Debian draait fantastisch op die machine, Red Hat trouwens ook hoor.

Ik had een Matrox Millenium in die bak en had de grootste moeite om diskette's te mounten, kan je wel de inhoud van die disc lezen?

boot fd0:/vmlinux.gz root=/dev/fd0 load_ramdisk=1

deed ik altijd, dat ging prima. Booten van CD gaat volgens mij trouwens alleen als je NT wilt installeren, of je moet een CD hebben waarop je alles weet te vinden, linload.exe, kernel, milo

PSN ID: Aapzak

• Baarsjes
  • Niet online
Ik kan wel de inhoud van me generic diskette zien, die boot dus ook en lijkt me in orde. Aapzak, herkende de installatie bij jou wel meteen de red hat cd? Want dat is dus het enige wat er fout gaat volgens mij.

• XElD
Aapzak, dat probleem heb ik dus ook gehad met een Alpha XL 266, en ik weet ook waar het zit, omdat Milo niet echt goed meer onderhouden werd waren er wat conflicten gekommen tussen nieuwe Milo's en sommige videokaarten, een oudere versie van Milo draaien heeft mij uit de brand geholpen, specefiek de Milo uit SUSE 6.3, deze wil gelukkig nog Debian en RH opstarten...

Edit> Ik heb/had er dus ook nog een Millenium inzitten.\

Edit2> Milo booten van CD gaat volgens mij niet echt, NTLOADER ondersteund volgens mij alleen maar FAT en NTFS, en zover ik weet kunnen XL' s het eerste deel van een bootable CD niet lezen als een FAT Floppy...

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

ElDiablo
Ik heb mijn XL maar weggedaan. Dat ding was niet vooruit te branden. Ik had er maar 32 Mb geheugen in zitten, iedereen hier weet wel hoe kostbaar dat upgraden is, dus daar ben ik niet aan begonnen. Verder lukte het mij niet (zal wel mijn falen zijn) om mysql aan de praat te krijgen. Ik ben geen guru die dat ff oplost.
Ik had 'm wel als SCSI-only systeem draaien, maar echt sneller dan IDE was dat nou ook weer niet.

Ik had geen doel meer voor dat ding en heb 'm weggegeven aan iemand die er graag mee wilde stoeien. DIe heeft er nu NT opgezet (waar die ook voor gemaakt is eigenlijk)

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

Baarsjes,
Als ik eenmaal door het floppy gedeelte heen was (lees : kernel laden en root image), ging het altijd van een leien dakje. Nooit problemen gehad met mounten van cd's enzo.

Maar ik moet je toch adviseren om een Debian netwerk installatie te doen, als die Alpha op internet zit tenminste. Bij mij draaide Debian echt beter dan RedHat. Ik weet niet wat jij aan resources te besteden hebt, maar op 32 Mb moet je goed uitkijken wat je allemaal laat draaien. Debian maakt een mooie kleine installatie, die je daarna met de beste package manager aller tijden ;-) kan aanpassen zoals je zelf wilt.

• XElD
Hmmmm, dan heb ik wel mazzel met de Debian addept die naast me in m' n flat woont...

• Baarsjes
  • Niet online
Debian zou een optie kunnen zijn, daar heb ik alleen totaal geen ervaring mee nog. Ben pas net begonnen met RedHat, vandaar dus dat ik het liever bij RedHat hou en in een later stadium wellicht debian kan gaan proberen.

Heb net ook de 6.2 cd geprobeerd en kom precies even ver, tot er geinstalleerd moet worden vanaf cd rom, dan kan de installatie die niet vinden. terwijl ik ook bij deze cd in milo met "ls scd0:" netjes te zien krijg wat er op de cd staat. Zal zodra ik de kans zie het proberen via ftp. Ik hou jullie op de hoogte.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Baarsjes schreef op 09 oktober 2002 @ 15:34:
[..]
Heb net ook de 6.2 cd geprobeerd en kom precies even ver, tot er geinstalleerd moet worden vanaf cd rom, dan kan de installatie die niet vinden. terwijl ik ook bij deze cd in milo met "ls scd0:" netjes te zien krijg wat er op de cd staat. Zal zodra ik de kans zie het proberen via ftp. Ik hou jullie op de hoogte.
Houd er rekening mee dat wat milo aan hardware ziet , niets zegt over je
installatie. Je boot dan namelijk een linux kernel, die niet dezelfde hardware
ondersteuning biedt.
Als je CDrom dan nog niet gezien wordt, heb je 2 kansen:
1. Je scsi controller waar de cdrom aan hangt wordt niet herkend door de
kernel , de driver is niet in de kernel meegecompileerd. Je moet de driver
vanaf een diskette laden.
2. Je scsi controller wordt wel herkend door de kernel driver maar laadt niet correct.

Bij het installeren kun je meestal met alt-f1 , alt-f2 enz even naar de volgende console, kijk even of je ergens foutmeldingen ziet....

BTW, Ik vraag me nog steeds af of je nou 2 scsi controllers hebt (ncr810 en adaptec) en of dat je harddisk wel door de installatie herkend wordt....

• Baarsjes
  • Niet online
Mijn excuses voor de late reactie maar heb het erg druk op het moment. Ik kan inderdaad zien met alt-f3 d3e melding zien dat hij probeert scd0 te mounten. De volledige melding:
* trying to mount device scd0
* loopfd is 9
* failed to mount loop: No such device
Mijn harde schijf wordt wel herkend bij de installatie, de fat partitie. En bij het booten van de kernel zie ik ook gewoon mijn scsi driver voorbij komen, mijn cdrom station ook. Lijkt er dus inderdaad op dat de driver niet correct geladen wordt. Zal proberen de scsi apart nog eens te laden.

Pagina: 1