• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd ns zitten denken aan was tijd nou eigenlijk is, hoe we het ervaren en vooral, hoe het ontstaan is. Want niets bestaat eeuwig (denk ik dan).

1e theorie, hoe is tijd ontstaan:
Bij de oerknal zijn een of meer universa gevormd uit een aantal dimensies. Ons universum is gevormd met 4 dimensies van ruimte/tijd. Voor de oerknal was tijd er dus niet en de energie/materie die de oerknal in gang heeft gezet, bestond dus een ondefiniëerbare tijd.

Hoe je de ruimte/tijd vóór de oerknal dus moet beschrijven, weet ik niet, volgens mij is het iets dat voor ons onvatbaar, omdat wij in 4 dimensies denken en werken, en niet eentje meer.

2e theorie, hoe ervaren wij tijd:
Alle materie lijkt evensnel door tijd te kunnen reizen, maar het zou volgens mij best kunnen dat je moeder of je zoon sneller of langzamer gaat. Gaat iemand langzamer, dan zou je nu eigenlijk communiceren met z'n toekomstige persoon. Vice versa kan dus ook, dat de werkelijke persoon met jouw toekomstige ik communiceert.

Zo kan het dus best zijn dat de tegenwoordige tijd eigenlijk het verleden is, en dit alles dus eigenlijk al gebeurt is. Zo kun je nog een stapje verder gaan en zeggen dat de dimensie tijd eigenlijk niet bestaat en voor het gehele universum eenzelfde soort dimensie als ruimte is. Zo kun je zeggen dat alles wat we ervaren al gebeurt is in een verre (voor ons) toekomst. Hieruit kun je weer het 'lot' uit afleiden (waar ik overigens niet in geloof), maar daar gaat het even niet om.

3e theorie, de geschiedenis herhaalt zich:
Ik heb de film K-Pax gezien en het is echt een film die je aan het denken zet. Wat Prot zegt, dat alles wat je nu doet, zich weer zal voordoen, kan best kloppen. Zeg dat de oerknal 5mrd jaar geleden was en over 45mrd jaar weer zal plaatsvinden op exact dezelfde manier. Dan zal alles opnieuw gebeuren, inclusief het vormen van sterrenstelsels, evolutie van aardse en buitenaardse wezens en onze precieze ervaringen.

4e en laatste theorie, de geschiedenis wijzigen?
Ik denk tot slot niet dat het mogelijk is om terug in de tijd te reizen, ondanks het feit(?) dat tijd een dimensie is waardor gereist kan worden. Immers, stel dat je geleifde om het leven komt en je wilt terug om haar te redden. Je gaat terug, red haar leven en plots ben je weg, omdat op dat moment het terug-in-de-tijd-gaan niet meer nodig is. Dan komt ze dus weer wel om het leven, enz. Een paradox zou je dus krijgen, wat je ook doet. Tenzij je misschien zonder enige reden het verleden in zou willen gaan. Maar dan nog loop je enorm risico om teveel veranderingen aan te brengen, waardoor je misschien weer niet terug zou gaan. In de toekomst reizen zou wel heel makkelijk kunnen, 'simpelweg' door tijd 'over te slaan'.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg, want over het algemeen ben ik daar niet geweldig goed mee ;)

Maargoed, wat vinden jullie hiervan?

日本!🎌

Verwijderd

_Thanatos_ schreef op 08 oktober 2002 @ 03:18:
1e theorie, hoe is tijd ontstaan:
Bij de oerknal zijn een of meer universa gevormd uit een aantal dimensies. Ons universum is gevormd met 4 dimensies van ruimte/tijd. Voor de oerknal was tijd er dus niet en de energie/materie die de oerknal in gang heeft gezet, bestond dus een ondefiniëerbare tijd.

Hoe je de ruimte/tijd vóór de oerknal dus moet beschrijven, weet ik niet, volgens mij is het iets dat voor ons onvatbaar, omdat wij in 4 dimensies denken en werken, en niet eentje meer.
Einstein beschreef in zijn relativiteitstheorie dat ruimte en tijd geen gescheiden entiteiten zijn, maar dat ze samen een vierdimensionale ervaringsruimte vormen. De ontwikkeling van het gebeuren in de tijd is dus niet eenduidig te definiëren.
Om een antwoord te geven op hoe tijd is ontstaan, zullen we moeten kijken hoe ruimte onstaan is. De beste theorie daarvoor is op dit moment een grote hoeveelheid quantumfluctuaties (het spontaan ontstaan van deeltjes en antideeltjes).
2e theorie, hoe ervaren wij tijd:
Alle materie lijkt evensnel door tijd te kunnen reizen, maar het zou volgens mij best kunnen dat je moeder of je zoon sneller of langzamer gaat. Gaat iemand langzamer, dan zou je nu eigenlijk communiceren met z'n toekomstige persoon. Vice versa kan dus ook, dat de werkelijke persoon met jouw toekomstige ik communiceert.

Zo kan het dus best zijn dat de tegenwoordige tijd eigenlijk het verleden is, en dit alles dus eigenlijk al gebeurt is. Zo kun je nog een stapje verder gaan en zeggen dat de dimensie tijd eigenlijk niet bestaat en voor het gehele universum eenzelfde soort dimensie als ruimte is. Zo kun je zeggen dat alles wat we ervaren al gebeurt is in een verre (voor ons) toekomst. Hieruit kun je weer het 'lot' uit afleiden (waar ik overigens niet in geloof), maar daar gaat het even niet om.
Dat tijd voor iedereen en alles even snel gaat, is onjuist. Wederom haal ik de relativiteitstheorie aan. Naarmate men sneller voortbeweegt, treedt tijdvertraging op. Hier zijn ook experimenten mee gedaan, laat ik er één beschrijven.
Jij en ik zetten onze horloges exact gelijk. Nu ga ik in een raket een tijdje op 0,99c (c = lichtsnelheid) reizen. Bij terugkomst blijkt mijn horloge een kwartier vooruit te gaan, terwijl die van jou misschien wel twee dagen vooruit is gegaan.

De rest van je verhaal is sterk speculatief en niet wetenschappelijk onderbouwd.
3e theorie, de geschiedenis herhaalt zich:
Ik heb de film K-Pax gezien en het is echt een film die je aan het denken zet. Wat Prot zegt, dat alles wat je nu doet, zich weer zal voordoen, kan best kloppen. Zeg dat de oerknal 5mrd jaar geleden was en over 45mrd jaar weer zal plaatsvinden op exact dezelfde manier. Dan zal alles opnieuw gebeuren, inclusief het vormen van sterrenstelsels, evolutie van aardse en buitenaardse wezens en onze precieze ervaringen.
Ik heb de film niet gezien. De kans dat alles exact hetzelfde zal gebeuren is statistisch gezien bijzonder klein, doch niet onmogelijk. De tijdspanne 45 miljard jaar lijkt mij echter wat aan de korte kant. Dat is zoiets als zeggen dat je morgen alle hoofdprijzen uit alle loterijen wint als je elke dag één lot koopt per loterij..
4e en laatste theorie, de geschiedenis wijzigen?
Ik denk tot slot niet dat het mogelijk is om terug in de tijd te reizen, ondanks het feit(?) dat tijd een dimensie is waardor gereist kan worden. Immers, stel dat je geleifde om het leven komt en je wilt terug om haar te redden. Je gaat terug, red haar leven en plots ben je weg, omdat op dat moment het terug-in-de-tijd-gaan niet meer nodig is. Dan komt ze dus weer wel om het leven, enz. Een paradox zou je dus krijgen, wat je ook doet. Tenzij je misschien zonder enige reden het verleden in zou willen gaan. Maar dan nog loop je enorm risico om teveel veranderingen aan te brengen, waardoor je misschien weer niet terug zou gaan. In de toekomst reizen zou wel heel makkelijk kunnen, 'simpelweg' door tijd 'over te slaan'.
De huidige wetenschap heeft er een heel resoluut antwoord op: terugreizen in de tijd kan niet.
Vooruitreizen zou eventueel wel nog beperkt kunnen, zie de tijdvertraging hierboven.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
De rest van je verhaal is sterk speculatief en niet wetenschappelijk onderbouwd.
Zo is het ook niet bedoeld, zoals de topic titel suggereert, is het maar een filosofie, en ik denk dat ik met enigszins zekerheid kan zeker dat niemand een helder antwoord heeft, maar dat hoef ik ook niet. Filosoferen is geen filosoferen meer als er een antwoord op de vraagstelling is, toch?
Ik heb de film niet gezien. De kans dat alles exact hetzelfde zal gebeuren is statistisch gezien bijzonder klein, doch niet onmogelijk. De tijdspanne 45 miljard jaar lijkt mij echter wat aan de korte kant. Dat is zoiets als zeggen dat je morgen alle hoofdprijzen uit alle loterijen wint als je elke dag één lot koopt per loterij..
Maar je moet denk ik niet statistisch denken. Stel dat het ontstaan het het vergaan van het universum een proces is dat al eeuwig telkens opnieuw gebeurt. Neem maar ns twee computers en zet daarop een simulatie van chaos (kunstmatig leven bijvoorbeeld). Met exact gelijke beginvariabelen zul je zien dat de twee op de dezelfde situatie uitkomen. En 45mrd jaar is inderdaad misschien wat kort, maar ik noem ook zomaar wat. Het is ook niet de issue nu.
De huidige wetenschap heeft er een heel resoluut antwoord op: terugreizen in de tijd kan niet. Vooruitreizen zou eventueel wel nog beperkt kunnen, zie de tijdvertraging hierboven.
Een wetenschappelijk antwoord kun je niet geven. De wetenschap is nou eenmaal niet alwetend. 100 jaar geleden was het immers ook onmogelijk om naar de maan te gaan, of of een apparaatje te hebben waarmee je met iemand aan de andere kant van de wereld kan babbelen, dat ook nog in je binnenzak past.

Dus nogmaals, het gaat er niet om om een wetenschappelijk verantwoord en resoluut, eenduidig antwoord te krijgen. Niemand weet dit soort dingen zeker, zelfs Einstein niet. Hij mag dan slim zijn, maar je maakt mij niet wijs dat je dingen waar we absoluut geen grip op hebben, zoals het ontstaan van een dimensie, dat je zijn formules erop los kan laten. Je kunt er wel over filosoferen.

日本!🎌

Verwijderd

Over Theorie nr 1 breek ik wel vaker mijn hersens, zoals ook gisteravond na het zien van de bbc serie space.

We zijn in ontwikkeling dus dan moet er ook een beginpunt zijn, maar een beginpunt van het heelal is niet te bevatten voor mijn hersentjes.
Dus de periode voor de big bang (of weer daarvoor, want wellicht herhaald de big bang zich continue).

Hoe ontstaat idd tijd, hoe ontstaat het heelal, iemand het antwoord :? :P
Ik kan veel bevatten, maar hier pijnig ik mijn hersens van jongsafaan al op wat alleen maar frustratie oplevert en mijn hersens de draad kwijtraken ;)

De andere 3 theorien zijn iets bevattelijker voor de hersenen, imo alle drie mogenlijk, 3e is erg waarschijnlijk zelfs, alleen mijn vraag weer, wat is dan het begin :? :P