Wat is dit voor RAM?

Pagina: 1
Acties:

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik heb hier een 386 van 13mhz, maar met turbo 63 ofzo :)! maare, er zit 640 kb standaard op en 2 mb extended. Op het MB zitten 8 banks, en vier zijn vol, dus simmetjes van 0,5 MB...Wat is dit voor ram?
EDO?

specs

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
waarschijnlijk 30 pins simms.. (weet de exacte naam er niet meer van..)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>[b]Wat is dit voor ram?
EDO?[/quote]Hihihi LOL.. EDO was het Pentium tijdperk.. Zal wel Dram zijn ofzo..

• Palomar
  • Niet online
edo is ook dram...

het is gewoon 30pins Geheugen.. is volgens mij maar 1 soort van :)

Verwijderd

Goh.. ik vond in de kast nog een reepje 30-pins geheugen van 1MB,.. een echt museumstuk :)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 oktober 2000 01:01 schreef rick_h het volgende:
edo is ook dram...

het is gewoon 30pins Geheugen.. is volgens mij maar 1 soort van :)[/quote]Hmm, nou ja boeien.. wordt toch nergens meer verkocht ;)

• Dualdude
  • Laatst online: 18-06 23:18
die 30 pins simmetjes zijn "Plain" DRAM
EDO is verneukte DRAM.

• heuveltje
  • Laatst online: 24-08 22:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 oktober 2000 17:22 schreef Dualdude het volgende:
die 30 pins simmetjes zijn "Plain" DRAM
EDO is verneukte DRAM.[/quote]verneukt :?
als het daardoor sneller word mogen ze van mij ook ddr en sdram wel verneuken hoor

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Dualdude
verneukt in de betekenis van veranderd. Beetje onduidelijk ik weet het.

Eigenlijk is het ook wel een beetje verneukt, omdat ze persé in paren van twee er in moeten.

• Palomar
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 oktober 2000 20:07 schreef Dualdude het volgende:
Eigenlijk is het ook wel een beetje verneukt, omdat ze persé in paren van twee er in moeten.[/quote]nee hoor.. in mn 486 kan het er per 1 in :)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dualdude[/quote]en<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Eigenlijk is het ook wel een beetje verneukt, omdat ze persé in paren van twee er in moeten.[/quote]Ligt het nou aan mij of is dit een beetje een hypocriet ventje ;) ;) ;)

Nee hoor dualdude, daar is nix verneukt aan. Het heeft namelijk te maken met de manier waarop EDO-ram de data verwerkt. Hierdoor moeten en telkens 2 bankjes tegelijk worden aangestuurd. Op zich is dit best een snelle methode. Maar SDRAM is nog sneller.
Volgens mij zijn die 30-pins dingen FPRAM, die heb je ook in SIMM-vorm.

[edit]
Inderdaad, dat geld alleen voor Pentiums en hoger. Tis gelukkig backwards compatible met oude processors.

• Dualdude
Als procs in paren van twee moeten, dan heb ik daar geen problemen mee :), liever meer zelfs, maar geheugen... dat kan toch echt niet! :)

Is me bekend, maar ik vond het in die tijd niet handig dat het per twee moest. Dat kostte je altijd meer. 1x 8MB was aanzienlijk goedkoper dan 2x4MB.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:46

Dark

who tweaked the light?

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>in paren van twee[/quote]Heb je ook paren van drie of een? Een paar is naar mijn weten altijd twee. Je hebt het toch ook niet over een tweekoppig duo ofzow?

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je hebt het toch ook niet over een tweekoppig duo ofzow?[/quote]tuurlijk wel. Dan heb je gwoon 2x 2 koppen = 4 koppen :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Hallo jongens, er is geen enkel geheugen dat in paren MOET, puur vanuit het geheugen. De vraag is altijd : hoe breed probeert de PROCESSOR het geheugen aan te spreken, en hoe breed is het geheugen zelf.

30-pins geheugen, het goede oude fast-page memory gebruikt voor de latere 286-, de 386-, de 486- en de beginnende PI-systemen is 8-bits (9-bits in geval van parity, 11 bits in het geval van ECC).

Er waren processoren die geheugen 16-bits proberen te adresseren : 286 en 386SX, dus dan heb je maar 2 van die SIMMetjes nodig. De 386DX, 486 en PI spreken het geheugen 32-bits breed aan, dus dan moet je alweer 4 gelijke naast elkaar prikken om het aan de praat te krijgen.
Hier is een hele cheap-skate truc op bedacht, waarbij op een aantal low-end 486-borden de controller die SIMMetjes "opdeelt", zodat je er maar 2 nodig hebt (goedkoper), maar je performance is "niet geweldig".

Toen kwam het 72-pins geheugen uit, als eerste door IBM gebruikt in de PS/2-systemen, en dat is 32-bits breed (en natuurlijk weer extra breed in parity- en ECC-uitvoeringen). De eerste versies waren net zoals de 30-pinners FastPage, de latere joegen de snelheid op door de EDO-truc.

Processoren met een 32-bits geheugen-bus zijn dus al weer gelukkig met slechts eentje ervan, en processoren met een 64-bits geheugen-bus (PII/PIII) moeten er 2 van hebben.

Overigens is hier ook een truc uitgehaald op high-end borden, waarbij de geheugen-controller opvolgende geheugen-adressen op 2 verschillende SIMM's mapped, waardoor de ene uitgelezen kan worden terwijl de andere al weer het volgende adres klaarzet : interleaving. Dit werkte met name goed voor FP-RAM, de EDO-truc haalt juist een truc uit om die vertraging tussen lezen en ophalen te omzeilen.

DIMMs zijn dan weer 64-bit breed (parity/ECC bla. bla.), dus die maken in hun eentje al weer een processor gelukkig.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• maratropa
  • Niet online
heeft iemand nog wat 30 pins over dan?

specs

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 15:35
Bij mijn 386 zit het memory onboard in tenminste 25 chipjes, ik wel ze er wel af knallen hoor!

• maratropa
  • Niet online
heilige moeder! 25?
ja graag...ik heb nog 4 bankjes over.
ik weet niet hoeveel je er kwijt wil?
ik heb nu 2 mb, 2mb erbij ofzo?

hehe we zitten gewoon te ondehandelen om 2 mb...

specs

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

ik heb nog een zakje van die krengen voor je
mag je gratis komen afhalen ik woon in a'dam

Beste film ooit

Pagina: 1