Verwijderd
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>[b]Wat is dit voor ram?
EDO?[/quote]Hihihi LOL.. EDO was het Pentium tijdperk.. Zal wel Dram zijn ofzo..
EDO?[/quote]Hihihi LOL.. EDO was het Pentium tijdperk.. Zal wel Dram zijn ofzo..
die 30 pins simmetjes zijn "Plain" DRAM
EDO is verneukte DRAM.
EDO is verneukte DRAM.
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 oktober 2000 17:22 schreef Dualdude het volgende:
EDO is verneukte DRAM.[/quote]verneukt
als het daardoor sneller word mogen ze van mij ook ddr en sdram wel verneuken hoor
EDO is verneukte DRAM.[/quote]verneukt
als het daardoor sneller word mogen ze van mij ook ddr en sdram wel verneuken hoor
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
verneukt in de betekenis van veranderd. Beetje onduidelijk ik weet het.
Eigenlijk is het ook wel een beetje verneukt, omdat ze persé in paren van twee er in moeten.
Eigenlijk is het ook wel een beetje verneukt, omdat ze persé in paren van twee er in moeten.
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 oktober 2000 20:07 schreef Dualdude het volgende:
Eigenlijk is het ook wel een beetje verneukt, omdat ze persé in paren van twee er in moeten.[/quote]nee hoor.. in mn 486 kan het er per 1 in
Eigenlijk is het ook wel een beetje verneukt, omdat ze persé in paren van twee er in moeten.[/quote]nee hoor.. in mn 486 kan het er per 1 in
Verwijderd
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dualdude[/quote]en<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Eigenlijk is het ook wel een beetje verneukt, omdat ze persé in paren van twee er in moeten.[/quote]Ligt het nou aan mij of is dit een beetje een hypocriet ventje

Nee hoor dualdude, daar is nix verneukt aan. Het heeft namelijk te maken met de manier waarop EDO-ram de data verwerkt. Hierdoor moeten en telkens 2 bankjes tegelijk worden aangestuurd. Op zich is dit best een snelle methode. Maar SDRAM is nog sneller.
Volgens mij zijn die 30-pins dingen FPRAM, die heb je ook in SIMM-vorm.
[edit]
Inderdaad, dat geld alleen voor Pentiums en hoger. Tis gelukkig backwards compatible met oude processors.
Nee hoor dualdude, daar is nix verneukt aan. Het heeft namelijk te maken met de manier waarop EDO-ram de data verwerkt. Hierdoor moeten en telkens 2 bankjes tegelijk worden aangestuurd. Op zich is dit best een snelle methode. Maar SDRAM is nog sneller.
Volgens mij zijn die 30-pins dingen FPRAM, die heb je ook in SIMM-vorm.
[edit]
Inderdaad, dat geld alleen voor Pentiums en hoger. Tis gelukkig backwards compatible met oude processors.
Als procs in paren van twee moeten, dan heb ik daar geen problemen mee
, liever meer zelfs, maar geheugen... dat kan toch echt niet! 
Is me bekend, maar ik vond het in die tijd niet handig dat het per twee moest. Dat kostte je altijd meer. 1x 8MB was aanzienlijk goedkoper dan 2x4MB.
Is me bekend, maar ik vond het in die tijd niet handig dat het per twee moest. Dat kostte je altijd meer. 1x 8MB was aanzienlijk goedkoper dan 2x4MB.
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>in paren van twee[/quote]Heb je ook paren van drie of een? Een paar is naar mijn weten altijd twee. Je hebt het toch ook niet over een tweekoppig duo ofzow?
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je hebt het toch ook niet over een tweekoppig duo ofzow?[/quote]tuurlijk wel. Dan heb je gwoon 2x 2 koppen = 4 koppen
Hallo jongens, er is geen enkel geheugen dat in paren MOET, puur vanuit het geheugen. De vraag is altijd : hoe breed probeert de PROCESSOR het geheugen aan te spreken, en hoe breed is het geheugen zelf.
30-pins geheugen, het goede oude fast-page memory gebruikt voor de latere 286-, de 386-, de 486- en de beginnende PI-systemen is 8-bits (9-bits in geval van parity, 11 bits in het geval van ECC).
Er waren processoren die geheugen 16-bits proberen te adresseren : 286 en 386SX, dus dan heb je maar 2 van die SIMMetjes nodig. De 386DX, 486 en PI spreken het geheugen 32-bits breed aan, dus dan moet je alweer 4 gelijke naast elkaar prikken om het aan de praat te krijgen.
Hier is een hele cheap-skate truc op bedacht, waarbij op een aantal low-end 486-borden de controller die SIMMetjes "opdeelt", zodat je er maar 2 nodig hebt (goedkoper), maar je performance is "niet geweldig".
Toen kwam het 72-pins geheugen uit, als eerste door IBM gebruikt in de PS/2-systemen, en dat is 32-bits breed (en natuurlijk weer extra breed in parity- en ECC-uitvoeringen). De eerste versies waren net zoals de 30-pinners FastPage, de latere joegen de snelheid op door de EDO-truc.
Processoren met een 32-bits geheugen-bus zijn dus al weer gelukkig met slechts eentje ervan, en processoren met een 64-bits geheugen-bus (PII/PIII) moeten er 2 van hebben.
Overigens is hier ook een truc uitgehaald op high-end borden, waarbij de geheugen-controller opvolgende geheugen-adressen op 2 verschillende SIMM's mapped, waardoor de ene uitgelezen kan worden terwijl de andere al weer het volgende adres klaarzet : interleaving. Dit werkte met name goed voor FP-RAM, de EDO-truc haalt juist een truc uit om die vertraging tussen lezen en ophalen te omzeilen.
DIMMs zijn dan weer 64-bit breed (parity/ECC bla. bla.), dus die maken in hun eentje al weer een processor gelukkig.
30-pins geheugen, het goede oude fast-page memory gebruikt voor de latere 286-, de 386-, de 486- en de beginnende PI-systemen is 8-bits (9-bits in geval van parity, 11 bits in het geval van ECC).
Er waren processoren die geheugen 16-bits proberen te adresseren : 286 en 386SX, dus dan heb je maar 2 van die SIMMetjes nodig. De 386DX, 486 en PI spreken het geheugen 32-bits breed aan, dus dan moet je alweer 4 gelijke naast elkaar prikken om het aan de praat te krijgen.
Hier is een hele cheap-skate truc op bedacht, waarbij op een aantal low-end 486-borden de controller die SIMMetjes "opdeelt", zodat je er maar 2 nodig hebt (goedkoper), maar je performance is "niet geweldig".
Toen kwam het 72-pins geheugen uit, als eerste door IBM gebruikt in de PS/2-systemen, en dat is 32-bits breed (en natuurlijk weer extra breed in parity- en ECC-uitvoeringen). De eerste versies waren net zoals de 30-pinners FastPage, de latere joegen de snelheid op door de EDO-truc.
Processoren met een 32-bits geheugen-bus zijn dus al weer gelukkig met slechts eentje ervan, en processoren met een 64-bits geheugen-bus (PII/PIII) moeten er 2 van hebben.
Overigens is hier ook een truc uitgehaald op high-end borden, waarbij de geheugen-controller opvolgende geheugen-adressen op 2 verschillende SIMM's mapped, waardoor de ene uitgelezen kan worden terwijl de andere al weer het volgende adres klaarzet : interleaving. Dit werkte met name goed voor FP-RAM, de EDO-truc haalt juist een truc uit om die vertraging tussen lezen en ophalen te omzeilen.
DIMMs zijn dan weer 64-bit breed (parity/ECC bla. bla.), dus die maken in hun eentje al weer een processor gelukkig.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
heilige moeder! 25?
ja graag...ik heb nog 4 bankjes over.
ik weet niet hoeveel je er kwijt wil?
ik heb nu 2 mb, 2mb erbij ofzo?
hehe we zitten gewoon te ondehandelen om 2 mb...
ja graag...ik heb nog 4 bankjes over.
ik weet niet hoeveel je er kwijt wil?
ik heb nu 2 mb, 2mb erbij ofzo?
hehe we zitten gewoon te ondehandelen om 2 mb...
ik heb nog een zakje van die krengen voor je
mag je gratis komen afhalen ik woon in a'dam
mag je gratis komen afhalen ik woon in a'dam
Pagina: 1