Toon posts:

CD-Rom speler werkt opeens niet meer!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Me CD-Rom speler werkte altijd goed in linux (Mandrak 9.0). Maar nu was ik een beetje aan het prutsen met m'n lilo.conf, en in diezelfde tijd had ik even een spel gedeïnstaleerd (SoF). En na een reboot werkt me cd-rom speler niet meer.
Ik kon in me lilo.conf niet veel vinden wat met me cd-rom speler te maken zou kunnen hebben, maar ik post me lilo.conf voor de zekerheid er maar even bij..

boot=/dev/hda
map=/boot/map
vga=788
keytable=/boot/us-latin1.klt
prompt
nowarn
timeout=30
message=/boot/message
menu-scheme=wb:bw:wb:bw
image=/boot/vmlinuz
label=Linux
root=/dev/hda3
initrd=/boot/initrd.img
read-only
image=/boot/vmlinuz
label=FailSafe
root=/dev/hda3
initrd=/boot/initrd.img
append="failsafe devfs=nomount hdc=ide-scsi"
read-only
other=/dev/hda1
label=WinXP
table=/dev/hda
other=/dev/fd0
label=Floppy
unsafe

Ik heb wel een paar keer die FailSafe gedraait, en daar staat iets van ''nomount'' in. Maar als ik linux gewoon opstart dan doet de cdrom het ook niet.
Nou weet ik echt niet waar het door komt dat me cdrom het niet meer doet.
Mischien dus door me lilo.conf, maar dan weet ik echt niet hoe ik hem weer aan de praat krijg. En mischien kan het dat een uninstaller van dat spel me cdrom uitschakelde, maar dat lijkt me toch sterk.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet een mogelijkheid om me cdrommetje weer aan de gang te krijgen?

b.v.d.

Owjah en tijdens het booten zegtie bij alles ''OK'', nergens een FAILED ofzo.

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat bedoel je met 'werkt me cd-rom speler niet meer'? Kun je het device niet meer vinden? Of krijg je een foutmelding bij het mounten?

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

Topicstarter
Fatal-Error schreef op 08 oktober 2002 @ 00:17:
Wat bedoel je met 'werkt me cd-rom speler niet meer'? Kun je het device niet meer vinden? Of krijg je een foutmelding bij het mounten?
Als ik b.v. de files op een cd wil bekijken dan zegtie:

Sorry, het tonen van de inhoud van "cdrom"is mislukt

Als ik het commando mount intyp in bash dan is dit de uitkomst,

none on /proc type proc (rw)
none on /proc/bus/usb type usbdevfs (rw)
none on /dev/pts type devpts (rw,mode=0620)
none on /mnt/cdrom type supermount (ro,dev=/dev/scd0,fs=auto,--,iocharset=iso885
9-15,codepage=850,umask=0)
none on /mnt/floppy type supermount (rw,sync,dev=/dev/fd0,fs=auto,--,iocharset=i
so8859-15,codepage=850,umask=0)
/dev/hda1 on /mnt/win_c type vfat (rw,iocharset=iso8859-15,codepage=850,umask=0)
/dev/hda2 on /mnt/win_d type vfat (rw,iocharset=iso8859-15,codepage=850,umask=0)
[leendert@localhost leendert]$ mount
/dev/hda3 on / type ext3 (rw,noatime)
none on /proc type proc (rw)
none on /proc/bus/usb type usbdevfs (rw)
none on /dev/pts type devpts (rw,mode=0620)
none on /mnt/cdrom type supermount (ro,dev=/dev/scd0,fs=auto,--,iocharset=iso8859-15,codepage=850,umask=0)
none on /mnt/floppy type supermount (rw,sync,dev=/dev/fd0,fs=auto,--,iocharset=iso8859-15,codepage=850,umask=0)
/dev/hda1 on /mnt/win_c type vfat (rw,iocharset=iso8859-15,codepage=850,umask=0)
/dev/hda2 on /mnt/win_d type vfat (rw,iocharset=iso8859-15,codepage=850,umask=0)

De CDROM staat er daar gewoon bij. Er lijkt weinig aan de hand, maar toch werkt het niet :(

Verwijderd

man mount

• Fatal-Error
  • Niet online
/none on /mnt/cdrom type supermount (ro,dev=/dev/scd0,fs=auto,--,iocharset=iso8859-15,codepage=850,umask=0)
Klopt het dat je een scsi cdrom speler hebt? Zo niet, probeer eens 'mount /dev/hdc /mnt/cdrom'. Of een ander mountpoint dan /mnt/cdrom, aangezien ik niet weet hoe autofs daarmee omgaat.

Verwijderd

Topicstarter
Heej dat werkt, ik kan me cd's weer lezen. Bedankt he!

Alleen heb ik nu een ander probleem, en dat is dat de cd er niet uitkomt. Niet via het knopje op de CDROM speler, en ook niet als ik op uitwerpen klik.
Moet ik de cdrom speler dan eerst weer unmounten? Of moet ik een file editten en dan scd0 vervangen door hdc?
Ik weet namelijk niet in welke File aangegeven staat dat me cdrom gemount moet worden op scd0, dus dat heb ik nogniet kunnen proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me fstab aangepast en scd0 vervangen door hdc. Nu werkt het al beter. Ik kan de cdrom eruit halen via het knopje op de CDROM speler. Maar uitwerpen via linux werkt nogniet.
Ook alle files op de cd hebben zo'n root tekentje. Dat was vroeger ook niet zo.

• Fatal-Error
  • Niet online
De file die je moet hebben staat in /etc/fstab. Voordat je die gaat editen raad ik je aan te proberen of je kunt booten met een resque/boot/root disk en dan de fstab file kunt bereiken en editen. Het formaat van fstab kun je vinden via 'man fstab'.
Alles wat je mount moet je ook weer unmounten, anders kunnen er gegevens verloren gaan of beschadigd raken (zal bij een cdrom niet snel gebeuren, maar toch :)).

Verwijderd

Topicstarter
Dat met die fstab is gelukt. Maar de cdrom speler werkt niet zo als voorheen. Uitwerpen wil niet via linux. En alle mappen en bestanden staan op de naam van de root, en dat was voorheen niet zo. :(
Maargoed ik ben al een stuk opgeschoten en das belangerijk :)

• Fatal-Error
  • Niet online
Ik heb geen flauw idee hoe mandrake heel dat cdrom spul heeft aangepakt. Waarschijnlijk werken er nu wel meer dingen niet. Ik heb zo'n vermoeden dat die scd0 toch goed was, maar wat er dan fout is zou ik niet weten. Misschien dat iemand die mandrake heeft draaien je verder kan helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ah oke, nou iig bedankt, ik kan het meeste weer namelijk :). Als ik me Linux ooit nog eens opnieuw installeer omdat ik weer wat gesloopt heb (gebeurt vast nog wel :) ) dan tsjek ik wel ff hoe de instellingen voor me cdrom staan na een fresh install.
Ik ga nu maar eens slapen :Z
Pagina: 1