[LINUX] wat houdt CVS in?

Pagina: 1
Acties:

• Rickyboy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10-2025

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Ik ben vrij nieuw in Linux en weet er dus nog weinig van.
Ik draai momenteeel Lycoris Desktop/LX met ik dacht KDE3. (aangepast tot desktop/lx)
Ik wil graag games proberen te spelen, en wil dus WineX downloaden, compilen etc.
nu krijg ik dit commando naar me toe gesmeten:

code:
1
cvs -d:pserver:anonymous@cvs.winex.sourceforge.net:/cvsroot/winex login

En dit is wat mijn console dan zegt:

code:
1
bash: cvs: command not found

Ik weet mijn god niet wat CVS is, heb ook al rondgezocht over deze site....
Gekeken bij Sourceforge of CVS te downloaden was maar zag alleen maar vage dingen die mij niks zeiden.

Als iemand mij kan vertellen wat CVS is en zegt hoe ik et werkend kan krijgen, ben ik diegene zeeer dankbaar :D _/-\o_

Steam | R★ (PC & X360) | R★ (PC Alt.) | GTA V Tools

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 17:18

scorpie

Supra Addict

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Verwijderd

CVS is sourcecode versie beheer systeem. (Concurrent Versions System).
Als je sourcecode vanuit een CVS repositry download betekent dat, dat je de sourcecode zelf moet compileren met behulp van een compiler en andere ontwikkel tools.

CVS kun je vast ergens in binaire vorm verkrijgen voor jouw distributie. Maar hier vind je de broncode voor CVS die je dus ook zelf kunt compileren: http://www.cvshome.org.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2002 23:18 . Reden: typo ]

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
dus het is zeker weten nodigom CVS op je systeem te hebben lijkt mij :D

Verwijderd

Ja, dat heb je zeker nodig... Maar ik vermoed dat als je echt een linux newbie bent dat je geen source-code uit een CVS repositry wilt gaan compileren. Alhoewel de source-code van WineX niet heel erg moeilijk te compilen is. Je kunt het allicht proberen, nietwaar? ;)

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
nee ik denk dat CVS compilen niet een makkie is ofzo :P

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 15:05
Iets uitgebreidere uitleg wat CVS is, zodat je het ook een beetje snapt, wat je aan het doen bent...
Zoals al eerder gezegd is CVS een versie-beheer systeem.
Stel je voor dat je met meerdere mensen aan een programma werkt. Dat programma bestaat uit meerdere kleine onderdelen en ieder werkt aan zijn/haar deel.
Als nu iedereen meteen zijn aanpassingen in de lijst met bestanden deponeert, krijg je een oncontroleerbaar zootje.
Door nu een beperkt aantal mensen toegang te geven tot de CVS-tree, kun je dat updaten een beetje gecontroleerder laten plaats vinden en is het theoretisch dus mogelijk dat meerdere mensen tegelijk aan dezelfde file zitten te werken, zonder dat ze elkaar in de weg zitten.
Wanneer je de sourcecode direct uit de CVS tree plukt, ben je vrij zeker van een werkend geheel en toch vrijwel de nieuwste sources, zonder dat men telkens na iedere update een nieuwe .tar.gz file hoeft te maken met de meest recente code.

Om de source code uit een CVStree te halen heb je dus inderdaad CVS nodig.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
dus ik heb nu 2 keuzes?

1 - CVS source downloaden en compileren :P
2 - CVS RMP vinden voor mijn distro, downloaden en installeren :D

zoiets toch?

• TD-er
Rickyboy schreef op 07 oktober 2002 @ 23:31:
nee ik denk dat CVS compilen niet een makkie is ofzo :P
Meestal is het vrij eenvoudig en bestaat het uit een paar simpele stappen.

- Downloaden source code
- uitpakken van source code (bijv. tar -zxvf blabla.tar.gz
- instellen van je gebruikte compiler etc. door het programma "configure" te runnen (vaak ./configure , in de dir van de sourcecode)
- het feitelijke compileren. (vaak make all , eventueel gevolgd door make install)
- eventueel opnieuw inloggen om de environment variabelen goed in te stellen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
Rickyboy schreef op 07 oktober 2002 @ 23:35:
dus ik heb nu 2 keuzes?

1 - CVS source downloaden en compileren :P
2 - CVS RMP vinden voor mijn distro, downloaden en installeren :D

zoiets toch?
in denk dat keuze 2 het makkelijkste is.
Om pakketten te installeren, zijn er verschillende manieren.
RedHat (en Suse en nog een paar) gebruiken .rpm files (RPM= RedHat Package Management)
het installeren gaat met "rpm -i blabla.rpm" en een upgrade naar een nieuwere versie gaat met "rpm --upgrade blabla_1.2.3.4.rpm"

Debian heeft een geheel ander systeem, wat werkt met .apt files. is verder vergelijkbaar, maar schijnt minder vaak problemen te geven. Ik heb zelf met debian geen ervaring.

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Maar....
WineX is officieel alleen te krijgen in een distro package als je er voor betaald.
Alleen de cvs versie is gratis, maar zo moeilijk is dat niet hoor.

Voor winex is het een kwestie van de cvs van de server trekken en de bijgeleverde installer runnen.

cd /blaat/cvs/root
cvs -d:pserver:anonymous@cvs.winex.sourceforge.net:/cvsroot/winex login
cvs -z3 -d:pserver:anonymous@cvs.winex.sourceforge.net:/cvsroot/winex co wine
./tools/wineinstall

Meestal zal alles dan zonder problemen worden gecompiled (mits je de juiste libaries hebt) en geinstalleerd. Je hoeft dan alleen nog je config in te stellen.

Edit: als er om een paswoord wordt gevraagd gewoon op enter raggen ;)

Nu ook zonder stropdas

• balk
  • Laatst online: 23:18
waarschijnlijk heeft jouw distributie geen compiler aan boord (gcc) en andere benodigde tools. Misschien is er op de website of forum van jouw distributie wat te vinden.

btw, een compiler is een programma dat de source (bijvoorbeeld uit CVS) van een programma 'compileert' (omzet van human-readable code in machine code). Absoluut noodzakelijk om winex te installeren uit CVS, en dus om winex legaal zonder te hoeven betalen te verkrijgen.

[update]
Check http://www.lycoris.org/searchbb.php en zoek eens op 'gcc', er bestaat blijkbaar een developer cd waarvanaf je gcc en vriendjes vanaf kan installeren. succes!
Pagina: 1