• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
In dit artikel http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99992884 wordt gesproken over een manier om je beeldscherm zijn informatie in 3D weer te laten geven. Door met behulp van een bril bepaalde signalen naar je linker en rechter oog te sturen zou de 3D illusie worden gewekt.
Maar..... vraag ik me af, hoe ziet zo een 3D beeld er dan ongeveer uit. Het zal niet zo zijn dat ik er opeens midden in zit lijkt me. Dus wat moet ik me er dan precies bij voorstellen?
Zie je bijvoorbeeld het beeld een beetje je monitor uitkomen zoals bij die "3D"films die je met van die brillen op bekijkt. Want als dat zo is wat is dan het nut er van, das toch niet spectaculair? Mensen over wat voor een 3D praten we hier?? Unreal is toch ook 3D?

[ Voor 0% gewijzigd door Flyduck op 07-10-2002 22:48 . Reden: grammaticale error ]

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Het beeld zal inderdaad een beetje uit de monitor komen of juist de monitor inzakken, maar vanwege de omvang van je scherm zal je er nooit echt inzitten. Dit is overigens niet echt nieuw ofzo, de technologie bestaat al jaren.

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Je kunt ze al jaren kopen en zelfs proberen in veel computer winkels. Asus doet ze standaart bij hun duurste kaarten.

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
Virgol schreef op 08 oktober 2002 @ 00:06:
Je kunt ze al jaren kopen en zelfs proberen in veel computer winkels. Asus doet ze standaart bij hun duurste kaarten.
Nou ja dat is eerlijk gezegd een voorproefje van wat in toekomst komt, want met die brillen van Asus is echt niet te spelen, want je wordt misselijk/krijgt koppijn van die lage refresh rates.

Maar is wel leuk voor iets van 10 min. :)

• StalieN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09-2024
tja... deze tech bestaat volges mij al langer ja....
wanneer 3d pas leuk wordt is, wanneer je een brilletje opkrijgt die dus gewoon je volledige beeld geven, zoals je dus eigenlijk ook ziet zoals je nu kijkt, dus in de hoekjes een beetje wazig maar het gebied waar je naar kijkt scherp.... dit betekent dat het beeld dat het brilletje geeft, op zich helemaal wazig is, maar dat het scherp staat als je je op de juiste afstand richt op het beeld... kweetniet of dat mogelijk is, eens ff uittekenen....
als de bril reageert op je hoofdbewegingen en je oogbeweging+focus, dan kun je gewoon een volledig virtuele wereld die, met een flinke processor, vloeiend loopt, creëren...
je hoofdbweging en je focus neemt dus je muis over...
als ze dan ook nog sensoren op je hand plakken en je neemt zo'n klappertjespistool, en een goeje set oordoppies, dán zit je pas in een spel :)
het enige probleem is de simulatie als jíj dood gaat... :P

www.stevelock.nl

• egeltje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

Er stond laatst een leuk stuk hierover in de Scientific American (ik moet nog ff opzoeken welk nummer).
Als je 'real live' 3D wilt gaan, moet je een keertje een afspraak maken bij The Cave van het SARA. 3 wanden + vloer geprojecteerd in 3D. Als demo hebben ze daar ook een TombRaider-achtige scene gebouwd. :P
Jammer dat er nog zoveel rekenkracht bij komt kijken...

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

egeltje schreef op 08 oktober 2002 @ 11:40:
Er stond laatst een leuk stuk hierover in de Scientific American (ik moet nog ff opzoeken welk nummer).
Als je 'real live' 3D wilt gaan, moet je een keertje een afspraak maken bij The Cave van het SARA. 3 wanden + vloer geprojecteerd in 3D. Als demo hebben ze daar ook een TombRaider-achtige scene gebouwd. :P
Jammer dat er nog zoveel rekenkracht bij komt kijken...
hier in nederland is ook erges zon ding, daar kun je in een soort mega muisbal lopen, daarin word dan ook de wereld geprojecteerd, dus als jij loopt, loop je in de digi-wererld ook, das pas 1337 :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 13:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

3D met die brilletjes is eigenlijk net alsof je door een raam naar buiten kijkt. Het lijkt dus wel veel realistischer. Goed, unreal is 3D, maar dat is net zo 3D als de foto die je ergens aan de muur hebt hangen of de film die je op televisie kijkt.
Zie je bijvoorbeeld het beeld een beetje je monitor uitkomen zoals bij die "3D"films die je met van die brillen op bekijkt. Want als dat zo is wat is dan het nut er van, das toch niet spectaculair?
Dan vraag ik me af waar jij hebt gekeken met een brilletje op? Ikzelf was wel redelijk onder de indruk. (je moet natuurlijk wel die films met pollaroid brilletjes kijken, en niet die rood/groene brilletjes)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 13:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Atgast schreef op 08 oktober 2002 @ 11:46:
[...]

hier in nederland is ook erges zon ding, daar kun je in een soort mega muisbal lopen, daarin word dan ook de wereld geprojecteerd, dus als jij loopt, loop je in de digi-wererld ook, das pas 1337 :)

SARA is in Amsterdam..> Daarnaast heeft de RuG er ook een (maar dat is een opensource variant waardoor deze officieel geen CAVE mag heten, maar gewoon op hetzelfde neerkomt)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1