Toon posts:

Waar is de optie AE voor bij mijn digicam?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn digitale camera zit in het menu de volgende optie:

AE, deze kan ik instellen op center en op spot, maar wat doet dit eigenlijk?

Ik kan dit namelijk niet duidelijk uit de handleiding van mijn camera terugvinden. Zie signature voor camera type.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-03 23:23
auto Exposure
voorbeeld:

Soft Portrait mode: Creates a soft background for subjects such as people or flowers, and faithfully reproduces skin colour.

Sports Lesson mode: For recording fast-moving subjects such as in tennis or golf games.

Beach & Ski mode: For people or faces in strong light or reflected light, such as at a beach in midsummer or on a ski slope.

Sunset & Moon mode: For recording subjects in dark environments such as sunsets, fireworks, neon signs, or general night views.

Landscape mode: For distant subjects such as mountains or when recording a subject behind an obstacle such as a window or screen.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar ik kan alleen kiezen uit center of spot. Waar zijn die voor dan??

Dit staat er:

Center-weighted metering
In this mode the camera sets the exposure according to the metering for the
central part of the whole frame. It is ideal for taking photos where the brightness
of the subject in the center of the frame is desired.

Spot metering
In spot metering the camera measures the light of just the subject in the center of
the frame, and sets the exposure to it. This mode is ideal when the background of
the picture is brighter than the subject, or there is a great deal of contrast between
the two, as the camera allows you to take the photo with the exposure set to the
brightness of your desired subject.

Maar wie kan t uitleggen?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:23

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het stelt de belichting in. Standaard gebruik je Center-weighted metering er op een bepaald aantal punten in het beeld wordt de hoeveelheid licht gemeten. De nadruk ligt hierbij op het midden. Hiervan wordt een berekening gemaakt wat een getal geeft wat de camera vertelt hoe licht het is en dus hoe lang de CCD moet worden belicht, hoe ver het diafragma moet en of de flits moet worden gebruikt.

Spot metering meet ALLEEN in het midden, als je bijvoorbeeld een foto van iemand wilt maken die voor een raam staat, of wanneer er ander tegenlicht is dan zal je de camera op spot metering moeten instellen zodat hij alleen de hoeveelheid licht op het onderwerp (persoon) meet en niet die van de achtergrond (raam). Als dat niet het geval zou zijn zou de camera het inkomende licht uit het raam ook meten en zal het onderwep onderbelicht zijn.

PS: in geval van tegenlicht geeft het vaak een nog beter resultaat om naast spot metering te gebruiken ook de flitser aan te zetten (niet auto, maar aan) zodat het tegenlicht nog meer wordt gecompenseerd. Ookwel invulflits genoemd.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Dank U!