[linux-slack8.1] partitie mounted backuppen

Pagina: 1
Acties:

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
hallo

mijn router gaat binnenkort ook als server draaien en daarom wil ik 1 keer per week 's nachts een backup maken van de root partitie (/dev/hda1) op /dev/hda2. dit zijn beide xfs partities.
het probleem is, dat ik dit wil doen terwijl de computer draait (zonder reboot oid). de image hoeft niet meteen over het netwerk te worden gestuurd ('s nachts is mijn andere pc toch meestal niet aan).

een reinstall van het OS, en daarna bepaalde directories terugzetten is niet echt praktisch aangezien dat behoorlijk lang duurt (losse packages selecteren) en sommige programma's ge-update zijn (die moeten dan opnieuw worden ge-update).

ik heb partition image geprobeerd, prachtig programma (kan zelfs over het netwerk imagen), maar dan moet de partitie unmounted zijn. ik heb de search al gebruikt en ge-googled, maar kom er nog steeds niet uit. neemt tar alles mee? is dd een goede optie als de schijf nog mounted is, en wordt de image dan echt 1:1? tijdelijk de partitie read-only mounten is geen probleem, alleen krijg ik dat nog niet voor elkaar.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Read-only remounten: mount -o remount,ro /dev/hda1

Je kunt het beste gewoon tar gebruiken en daarmee naar /dev/hda2 backuppen. Als ik het me goed herinner staat er in de Debian-installatiehandleiding iets over het volledig backuppen van filesystems, dus kijk eens rond op debian.org :). Daarnaast heeft www.tldp.org vast ook wel het een en ander over dit soort dingen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• cashewnut
odysseus schreef op 07 oktober 2002 @ 22:25:
Read-only remounten: mount -o remount,ro /dev/hda1
dat werkt dus niet, dan krijg ik 'mount: / is busy'
'mount -o remount,sync /' wil btw wel, maar is dit voldoende?

Verwijderd

Je probleem zit mm in de /var en en in de /proc directory vermoed ik. Daar staan nog files open. DIe kun je wel missen met een backup, deze files worden allemaal weer aangemaakt door het systeem (na herinstallatie). Echter de structuur + directories heb je wel nodig.
M.a.w. RO mounten is niet nodig

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2002 10:36 . Reden: maw ]

• cashewnut
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 10:35:
Je probleem zit mm in de /var en en in de /proc directory vermoed ik. Daar staan nog files open. DIe kun je wel missen met een backup, deze files worden allemaal weer aangemaakt door het systeem (na herinstallatie). Echter de structuur + directories heb je wel nodig.
M.a.w. RO mounten is niet nodig
tnx, maar het doel is juist om geen herinstallatie te doen als mijn partitie corrupt is geworden.

ik heb een manier gevonden om de root partitie wel read-only te kunnen backuppen: als de kernel boot is / in eerste instantie read-only mounted. in 1 van de init files wordt deze read-write remounted. als ik voor deze actie dd if=/dev/hda1 of=/home/backup/hda1bu geef, en /home is een aparte partitie (wel ff read-write mounten in dezelfde init file), dan zou het moeten lukken denk ik. het werkt iig naar stdout (geprobeerd met een kleine partitie, allemaal raw data op het scherm bij booten :) ).
nadeel is wel dat is steeds een reboot uit moet voeren om te backuppen. dat wil ik eigenlijk niet (het lijkt dan zoveel op MS Reboot), alleen als er geen andere manier is.

Dus als iemand nog een manier weet....

• cashewnut
/dev/hda1 is btw een XFS partitie, en xfs doet aan journaling: elke write-actie wordt, voor dat deze wordt uitgevoerd, in een logboek gezet (op schijf), zodat na een eventuele crash de data hersteld kan worden.

weet iemand of dit ook geldt als je een backup maakt? dus dat linux, nadat de partitie is teruggezet, alle write-acties die in het log staan, alsnog uitvoert? in dat geval zou het backuppen zelfs met een RW-mounted partitie goed moeten gaan, toch?
Pagina: 1