Systeem loopt vast door cdwriter

Pagina: 1
Acties:

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
Ik heb een systeem dat al ongeveer een jaar goed draait. Het gaat om een Asus A7A266 mobo met Duron 900 processor, 256mb Kingston SDRAM, Quantum Bigfoot 2.1gb HDD, Maxtor 20gb HDD, Liteon32/12/40, Terratec soundboard, nic en Geforce2MX videokaart.

De Liteon brander heb ik sinds medio april. De laatste tijd heb ik een vreemd probleem dat zich voornamelijk voor lijkt te doen tijdens of vlak na het aanspreken van de brander. Vaak kan ik uren met het systeem werken, als ik dan een cdrom er in doe, lees van cdrom en na een tijdje haal ik hem weer er uit dan loopt korte tijd daarna het systeem compleet vast. Onder Windows 98 kreeg ik dan een bsod met een foutmelding waar ik verder niks mee kon. Nu heb ik sinds kort Windows 2000 Professional en deze loopt gewoon compleet vast (gewoon beeld maar muis en toetsenbord doen niks meer). Het lampje van de harde schijf blijft dan continu branden. Soms gebeurd het zelfs als ik de cd lade open doe. Dan blijft de cd lade halverwege steken, net alsof er geen stroom meer is :? :?

De configuratie van de drivers op de ide controller is als volgt:
Primary: master Quantum Bigfoot 2.1gb met Win2k (Fat32); slave Maxtor 20gb, 2 partities (fat32)
Secondary: master Liteon brander; slave vrij

Ik heb alle hardware gecheckt. Er zit een vrij zwakke voeding in (250 Watt) maar die trekt het al jaren; eerst zat mijn systeem nog veel voller dan nu met o.a een DVD drive erbij. Voeding vervangen door een 300 Watt exemplaar maar prob blijft. Verder heb ik de proc al sinds ik hem heb geoc'd door de fsb wat omhoog te gooien naar 111Mhz. Nooit problemen mee gehad, goede temperaturen door een flinke Zalman koeler en extra casefan. De fsb draait nu weer op default.

Onder Win2k heb ik nu het probleem dat heel vaak burnproof ingeschakeld wordt als ik brand op 32 speed. Verder wordt het systeem heel traag bij bv rippen van een audio cd met EAC. Ik denk dat het probleem los staat van het voorgaande.

Iemand verder een idee??

Verwijderd

ff je ide kabels op je mobo omswitchen.. je brander al op slave of cable select geprobeert?

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Dat probleem had ik met mijn philips brander. Bleek dat ie erg warm werd waardoor systeem tripte. Casefan erin gedaan en alles draait toppie.

dikzak

Verwijderd

of ff de ide kabels vervangen