Toon posts:

irq problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 2 netwerkkaartjes van realtek, maar ik denk dat die ervoor zorgen dat ik nu mijn geluidskaart, videokaart, 2 netwerkkaartjes en usb op 1 IRQ zetten, namelijk IRQ 11. Mijn OS = win 2k prof. Heeft iemand er ervaring mee, dat hij door het kopen van een 3-com netwerkkaartje geen gedeelde irq problemen krijg? Met win Xp prof heb ik geen gedeelde IRQ.
Maar dit vind ik geen goed OS.
Mijn Systemspecs zijn: Chieftec kast met 340 Watt
Asus P4S333 /c ( sis 645 )
P4 1600 mhz
512 mb 333 ddr
geforce 2 TI 64ddr
Sounblaster live 5.1
2 realtek kaartjes.

Ow BTW: Als ik tijdens de win 2k installatie voor standard pc kies in plaats van dat win 2k automatisch ACPI kiest heb ik ook geen gedeelde IRQ, maar ik wil gewoon standaard ACPI, immers doet hij het in WIN Xp wel.

Hopelijk kan iemand mij helpen, heb de search gebruikt, maar kon er niet duidelijk een antwoord uit halen.

Grtz Rayman

Verwijderd

Dit heeft wel te maken met het APCI dat door windows zelf wordt bepaald en geregeld.
En dit dan verder wel normaal werken. Heb hier alles op IRQ9.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:45

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Vaag is dat zeg. Als je Windows instelt als ACPI dan zijn die IRQ's altijd geshared. En dat is ook met XP zo.

Heb je al eens geprobeerd om elke netwerk kaart apart te testen?

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Topicstarter
ja heb ik geprobeerd, maar werkte ook niet, dan zette hij hem gewoon weer op 11. Heb ook de netwerkkaartjes al omgewisseld, de geluidskaart later geinstalleerd, werkt allemaal niet. Ik dacht misschien heeft het met die Realtek kaartjes te maken, kan me herinnneren dat ik dat ergens gehoord heb. Het vreemde is alleen dat in Win Xp hij de Videokaart wel apart zet, en de geluidskaart ook. Als ik Win Xp nou lekker vond werken was het uiteraard geen probleem, maar ik vind het een baggersysteem 8)7 , veel te veel zooi, ook al heb ik hem weer helemaal getweakt naar win 2k uiterlijk.

Verwijderd

Daar doe je dus niks aan of je moet alles weer op nieuw gaan installeren en dan kiezen met setup voor standaard pc i.p.v. APCI. Dit is dan echt de enige mogelijkheid.
En windows bepaald zelf welke hij op een los IRQ zet die nog vrij is op allemaal tegellijk.
Dit kan ook te maken hebben met de drivers van de hardware. Die hebben ook bepaalde instellingen omtrend het energie beheer van windows.

Verwijderd

Topicstarter
Als je met een clean install kiest voor standaard pc in plaats van dat windows ACPI kiest, geen gevolgen voor je pc prestaties???

Verwijderd

Nee hoor. Dit gaat dan gewoon weer zijn normale gang en heeft verder geen invloed op de prestaties. Maar APCI heeft dan te maken met het de energie bepaalling van bepaalde apparaten in windows die dat mag gaan beheren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 21:23:
Ow BTW: Als ik tijdens de win 2k installatie voor standard pc kies in plaats van dat win 2k automatisch ACPI kiest heb ik ook geen gedeelde IRQ, maar ik wil gewoon standaard ACPI, immers doet hij het in WIN Xp wel.

Hopelijk kan iemand mij helpen, heb de search gebruikt, maar kon er niet duidelijk een antwoord uit halen.

Grtz Rayman
Gefeliciteerd!
Jij hebt zelf uitgevonden wat velen niet hebben kunnen uitzoeken over de ACPI problematiek, het geklier om alles onder 1 IRQ te zetten, van W2K!
Als ik me het goed herriner moet ja na een installatie als standaard PC ACPI toch in kunnen schakelen. Hoe weet ik niet meer. De manier van installeren was ik al vergeten! W2K was in het begin zo waardeloos, gezien de driver support, dat ik het maar overgeslagen heb. 't was me het geld niet waard.... In theorie moet W2K goed werken met een ACPI installatie mits je de laatste en goede drivers voor W2K hebt.
Dus: installeren als standaard PC en daarna nog uitvinden hoe je ACPI weer inschakeld. Helaas weet ik niet meer hoe. In het begin, toen W2K pas uitkwam, kwam je dit veel tegen bij "tips en trucs" in diverse computer tijdschriften en op de diverse forums.
Gefeliciteerd en succes!

Edit:
't was mijn eer toch te na! CHIP een Duits computermagazin had hier veel oplossingen voor.

Volgens mij vindt je ze hier :
http://www.chip.de/perl/s...t=score;words=acpi;page=2

Nog een edit:
Verrek, de link werkt niet.....

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval harstikke bedankt, zal het wel ff proberen, en ACPI inschakelen na de installatie moet idd ook wel kunnen, hoe weet ik nog niet, maar zoals jij al zie, het schijnt idd te kunnen, kan me zelf herinneren het ook ergens gelezen te hebben. en ja. mocht dit niet werken, heb ik gewoon pech, dan moet ik het maar doen met een standaard pc instelling / ACPI met een gedeelde irq 11. waardoor mijn pc af en toe hangt. :)

Grtz and many thx Rayman

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 22:31:
In ieder geval harstikke bedankt, zal het wel ff proberen, en ACPI inschakelen na de installatie moet idd ook wel kunnen, hoe weet ik nog niet, maar zoals jij al zie, het schijnt idd te kunnen, kan me zelf herinneren het ook ergens gelezen te hebben. en ja. mocht dit niet werken, heb ik gewoon pech, dan moet ik het maar doen met een standaard pc instelling / ACPI met een gedeelde irq 11. waardoor mijn pc af en toe hangt. :)

Grtz and many thx Rayman
Ik heb ACPI altijd uit staan in mijn BIOS.
Ik had gezocht bij www.chip.de met het zoekwoord ACPI.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het waarschijnlijk al gevonden, op de micrsoft website :

To change the Standard HAL to ACPI HAL, use Winnt32.exe to install Windows 2000 over the current installation. If you try to change the type of HAL without running Setup, you may not be able to start Windows successfully again or you may experience hardware and other stability problems.

maar voordat ik dit ga proberen, wil ik toch zeker weten, dat ik niet met het kopen van een 3-com kaartje kan afdoen. Iemand vertelde mij dat de 3-com kaartjes zich beter lieten configureren dan die realteks. heeft daar iemand ervaring, Dat door het installeren van een 3-com er geen gedeelde IRQ's zijn.

• Proxy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
En als je nou de compoort uitschakeld, dan kun je die IRQ iig ook gebruiken toch
Pagina: 1