welke poorten doorschakelen voor VPN achter getweakte modem

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• B@MB@M
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 13:32

B@MB@M

Het leven is geen krentenbol!

Topicstarter
de titel zegt het al:
het gaat om een VPN server
welke poorten en protocollen moeten er worden doorgeschakeld?

ik heb tot nu toe zelf gevonden het volgende:
1701 UDP
1723 TCP
500 UDP
protocol 47

maar als ik dit allemaal door schakel dan werkt het nog steeds niet.
lokaal werkt het wel.

iemand een uitmuntend ID om mij te helpen?

het komt er op neer dat 1 op de 6 mensen er 5 om zich heen hebben.

• kevlar
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
met ipsec zal het zowiezo niet werken.
welk vpn protocol gebruik je?

I wish I had a cool signature like everybody else

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:53

Predator

Suffers from split brain

kevlar schreef op 07 oktober 2002 @ 20:38:
met ipsec zal het zowiezo niet werken.
welk vpn protocol gebruik je?

Aan de portmaps te zien GRE/PPTP :)

Voor de portmaps & protocol maps op die alcatel moet je hier eens kijken:
[rml][ adsl-tweak] Alle bekende alcatel portmappings op een rijtje[/rml]
(1ste post)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
:N t is nu toch al zo verschrikkelijk vaak hier voorbij gekomen en nog steeds lopen mensen ermee te kloten....maja...nog maar een keertje dan....
Je moet 3 dingen doen
1 - poort(en) mappen (zie faq)
2 - firewalling goed zetten (in modem en op client/server)
3 - protocol instellen (geen L2TP, gewoon PPTP, want L2TP en NAT gaan niet samen)
als je aan alle 3 de voorwaarden voldoet werkt t. Als het niet werkt, heb je aan 1 van de 3 voorwaarden niet voldaan. Simple as that

iRacing Profiel

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:11
kroegtijger schreef op 08 oktober 2002 @ 23:26:
:N t is nu toch al zo verschrikkelijk vaak hier voorbij gekomen en nog steeds lopen mensen ermee te kloten....maja...nog maar een keertje dan....
Je moet 3 dingen doen
3 - protocol instellen (geen L2TP, gewoon PPTP, want L2TP en NAT gaan niet samen)
als je aan alle 3 de voorwaarden voldoet werkt t. Als het niet werkt, heb je aan 1 van de 3 voorwaarden niet voldaan. Simple as that
Nou ik ben er ook al een heel tijdje mee bezig maar krijgt het ook niet voor melkaar.

1. poorten protocol 47 en tcp 1723 gemapt.
2. firewalling uit gezet in modem ( ik neem aan dat je dit met goedzetten bedoelt)
3. Bij het inbellen naar de vpn (vanaf xp) ingesteld pttp en op de vpn server windows 2000 kon ik niets instellen

CISSP! Drop your encryption keys!

• kroegtijger
serversided geef je het protocol aan dat gebruikt moet gaan worden. Deze moet je configureren op pptp. staat firewalling van xp ook uit? weet je zeker dat dit de goede poorten zijn? (ik weet de vpn-poorten niet zo uit mn hoofd, maar t zou een verklaring kunnen zijn....... alhoewel t wel bekend klinkt deze poorten hoor)

iRacing Profiel

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Hebben jullie wel de laatste firmware ?

Als het niet in de firmwire zit dan gaat dat ook niet werken.

• kroegtijger
Predator schreef op 09 oktober 2002 @ 11:32:

?? deze moet je me effies toelichten hoor.....die tweak is goed, je moet alleen de poorten doorzetten en de firewall uit...daarna werkt alles gewoon. Als het niet werkt, doe je iets fout....de vraag is alleen wat

iRacing Profiel

• laurens0619
kroegtijger schreef op 09 oktober 2002 @ 11:31:
serversided geef je het protocol aan dat gebruikt moet gaan worden. Deze moet je configureren op pptp. staat firewalling van xp ook uit? weet je zeker dat dit de goede poorten zijn? (ik weet de vpn-poorten niet zo uit mn hoofd, maar t zou een verklaring kunnen zijn....... alhoewel t wel bekend klinkt deze poorten hoor)
serversided kan ik geen protocol instellen dat gebruikt moet worden. ik kan dat alleen instellen bij de client (XP) als ik wil connecten. lokaal gaat alles goed (uiteraard) maar als ik via internet inbel en door de adsl modem heen wil gaat het niet meer goed. die vpn poorten heb ik van de faq.... moet die firewall persee uit? want als ik die uitzet zitten er al meteen mensen op mn telnet probere in te loggen van de modem. of kan je dit voor buitenaf uitzetten. verder als ik handmatig doe:
nat
create
protocol
47

dan zegt die unknown protocol type maar als ik die hele commandline intik doet hij het wel goed. ik heb firmware versie:GSV7AA3.261

• laurens0619
Predator schreef op 09 oktober 2002 @ 11:32:

ik heb maar even de nieuwste software erop gezet en hij doet al wat meer, nu zegt die bij:
nat
create
protocol: 47
you may not specify a port for this protocol ofzo

maar als ik die regel: nat create protocol=47 inside_addr=10.0..0.25 outside_addr=0

heb uitgevoerd en daarna nog een keer stap voor stap protocol 47 wil toevoegen krijg ik die melding niet meer. bij mijn nat list staat ook dit:

73 6 10.0.0.25:1723 0.0.0.0:1723 0.0.0.0:0 template

74 47 10.0.0.25:1 0.0.0.0:1 0.0.0.0:0 template

• kroegtijger
laurens0619 schreef op 09 oktober 2002 @ 11:57:
[...]

serversided kan ik geen protocol instellen dat gebruikt moet worden. ik kan dat alleen instellen bij de client (XP) als ik wil connecten. lokaal gaat alles goed (uiteraard) maar als ik via internet inbel en door de adsl modem heen wil gaat het niet meer goed. die vpn poorten heb ik van de faq.... moet die firewall persee uit? want als ik die uitzet zitten er al meteen mensen op mn telnet probere in te loggen van de modem. of kan je dit voor buitenaf uitzetten. verder als ik handmatig doe:
nat
create
protocol
47

dan zegt die unknown protocol type maar als ik die hele commandline intik doet hij het wel goed. ik heb firmware versie:GSV7AA3.261
Kun je het serversided niet instellen omdat je daar t beheer niet van hebt, of kan je t niet omdat je niet weet hoe het moet? Als de server namelijk geen pptp ondersteund gaat t niet werken. Ook al zet je de client op pptp...dan kan je natuurlijk nooit connect ernaar.
Over t doornatten van de poort:
of t goed werkt op de manier die jij toepast durf ik niet te zeggen. Op mijn modem werkt het iig niet, en ik heb een heel oude firmware. Doornatten gaat bij mij goed als ik het als volgt doe:
=>nat
nat=>create protocol tcp inside addr=10.0.0.x:yy outside_addr=62.251.x.x:yy
waarbij yy het poortnummer is.
daarna
nat=> save
nat=>exit
=>ipconfig
controleer hier of firewalling op off staat
hiermee zou het natten iig goed moeten gaan

iRacing Profiel

• Predator

Predator

Suffers from split brain

kroegtijger schreef op 09 oktober 2002 @ 11:52:
[...]

?? deze moet je me effies toelichten hoor.....die tweak is goed, je moet alleen de poorten doorzetten en de firewall uit...daarna werkt alles gewoon. Als het niet werkt, doe je iets fout....de vraag is alleen wat

Oude alcatel firmware ondersteund bij mijn weten geen VPN passthrough

Er is meer nodig dat gewoon een portmap.
Daarom staat die protocol 47 ertussen.
Er is een aanpassing nodig in de PPTP header om VPN passthrough mogelijk te maken (anders klopt het ip niet en wordt het gedropt).
Die alcatel moet dit herkennen en die aanpassing uitvoeren.

• laurens0619
kroegtijger schreef op 09 oktober 2002 @ 13:11:
[...]

Kun je het serversided niet instellen omdat je daar t beheer niet van hebt, of kan je t niet omdat je niet weet hoe het moet? Als de server namelijk geen pptp ondersteund gaat t niet werken. Ook al zet je de client op pptp...dan kan je natuurlijk nooit connect ernaar.
Over t doornatten van de poort:
of t goed werkt op de manier die jij toepast durf ik niet te zeggen. Op mijn modem werkt het iig niet, en ik heb een heel oude firmware. Doornatten gaat bij mij goed als ik het als volgt doe:
=>nat
nat=>create protocol tcp inside addr=10.0.0.x:yy outside_addr=62.251.x.x:yy
waarbij yy het poortnummer is.
daarna
nat=> save
nat=>exit
=>ipconfig
controleer hier of firewalling op off staat
hiermee zou het natten iig goed moeten gaan
omdat ik niet weet hoe het werkt:) ik heb met windows 2000 server geprobeerd en windows xp. daar heb ik gewoon de wizard gevolgd van dat mensen via vpn een verbinding mogen maken, maar bij beide pcs vind ik neits terug over het instellen van welk protocol ik moet gebruiken.

• Vaughn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-04 16:27

Vaughn

Powered by Jomanda

Predator schreef op 09 oktober 2002 @ 13:27:

[...]

Er is een aanpassing nodig in de PPTP header om VPN passthrough mogelijk te maken (anders klopt het ip niet en wordt het gedropt).
Maar hoe zit het dan met Protocol 50? Kan dat naast Protocol 47 gemapped worden? Ik heb namelijk de Corporate versie van Smoothwall en die vereist dat, maar nergens kon ik protocol vinden als port-map of forward, alleen TCP en UDP.

There are 10 kinds of people: Those who understand binary and those who don't.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Spawn schreef op 09 oktober 2002 @ 13:37:
[...]

Maar hoe zit het dan met Protocol 50? Kan dat naast Protocol 47 gemapped worden? Ik heb namelijk de Corporate versie van Smoothwall en die vereist dat, maar nergens kon ik protocol vinden als port-map of forward, alleen TCP en UDP.

50 is voor IPSEC en dit gaat over een PPTP VPN

• kroegtijger
Predator schreef op 09 oktober 2002 @ 13:27:

[...]

oja, dat is waar ook...sorry effe vergetn van me 8)7

iRacing Profiel

• kroegtijger
laurens0619 schreef op 09 oktober 2002 @ 13:32:
[...]

omdat ik niet weet hoe het werkt:) ik heb met windows 2000 server geprobeerd en windows xp. daar heb ik gewoon de wizard gevolgd van dat mensen via vpn een verbinding mogen maken, maar bij beide pcs vind ik neits terug over het instellen van welk protocol ik moet gebruiken.
kijk daar kunnen we wel wat aan doen natuurlijk.....k moet t nu effe uit mn hoofd vertellen aangezien ik hier geen servertje nu tot mn beschikking heb...maar als ik met niet vergis maak je die vpn aan bij RRAS. Daar kies je voor VPN en dan wordt er ook gevraagd welk protocol je wilt gebruiken. Daar geef je dus PPTP op. Vervolgens config je t hele verhaal gewoon af. Dan ga je naar de user-manager en geef je de gebruiker die vpn moet gaan gebruiken effe de rechten geven om in te bellen. dan zou dat moeten gaan werken......

iRacing Profiel

• laurens0619
kroegtijger schreef op 09 oktober 2002 @ 13:55:
[...]

kijk daar kunnen we wel wat aan doen natuurlijk.....k moet t nu effe uit mn hoofd vertellen aangezien ik hier geen servertje nu tot mn beschikking heb...maar als ik met niet vergis maak je die vpn aan bij RRAS. Daar kies je voor VPN en dan wordt er ook gevraagd welk protocol je wilt gebruiken. Daar geef je dus PPTP op. Vervolgens config je t hele verhaal gewoon af. Dan ga je naar de user-manager en geef je de gebruiker die vpn moet gaan gebruiken effe de rechten geven om in te bellen. dan zou dat moeten gaan werken......
Euh wat ik doe ik, Network and Dial-up Connections kiezen. dan kies ik voor de optie:make new connection en dan volg ik de wizard voor een incoming connection op vpn. dus rras?

• B@MB@M

B@MB@M

Topicstarter
kroegtijger schreef op 08 oktober 2002 @ 23:26:
Je moet 3 dingen doen
kijk dat is weer het NARE eraan...
geen firewall meer... het is als een uitnodiging "kom maar binnen jonges" maar toch ff het testen waard...

toch bedankt voor het advies

• kroegtijger
laurens0619 schreef op 09 oktober 2002 @ 14:46:
[...]

Euh wat ik doe ik, Network and Dial-up Connections kiezen. dan kies ik voor de optie:make new connection en dan volg ik de wizard voor een incoming connection op vpn. dus rras?
Ja, dan is het niet raar dat het nooit gaat werken heh. Wat je nu laat zien is voor de clientside...voor serversided moet je idd gebruik maken van Routing & Remote Access Service (RRAS) en daar zet je de server op. Denk eraan dat je de rechten op het account goed moet zetten, anders gaat het nooit werken!! (wordt heel vaak vergeten)

iRacing Profiel

• kroegtijger
BAMBAM schreef op 09 oktober 2002 @ 23:15:
[...]

kijk dat is weer het NARE eraan...
geen firewall meer... het is als een uitnodiging "kom maar binnen jonges" maar toch ff het testen waard...

toch bedankt voor het advies
Ja, da's inderdaad een nadeel. Aan de andere kant: die firewall stelde toch al niets aan instellen.....Aan of uit zijn je enige opties....dat schiet niet op. Kun je beter op de client of tussenliggende server een firewall zetten die je wel kunt instellen.

iRacing Profiel

Verwijderd

Ehhmmm. Ik kan even niet vinden wat voor VPN je bouwt en welke client je gebruikt. maareh waarom pak IPSEC niet gewoon in UDP?!? Dan heb je ook geen probleem met NAT...

• kroegtijger
hij gebruikt een win2k-server met xp-client. maar voor UDP moet je die poorten toch ook gewoon doornatten??? (dacht ik hoor...weet ik niet helemaal zeker)

iRacing Profiel

Verwijderd

kroegtijger schreef op 10 oktober 2002 @ 11:08:
hij gebruikt een win2k-server met xp-client. maar voor UDP moet je die poorten toch ook gewoon doornatten??? (dacht ik hoor...weet ik niet helemaal zeker)
Ja dat wel, maar als hij gebruikt maakt van IPSEC heeft hij een probleem. NAT ondersteund (nog niet :? ) geen IPSEC. Een workaround is gecreëerd om alsnog IPSEC door NAT te krijgen. Alle IPSEC pakketjes worden dan ingepakt in UDP. UDP pakketjes kun je tenminste configureren voor gebruik in NAT.

IPSEC werkt niet icm met TCP en NAT!!!

• kroegtijger
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 11:38:
[...]

Ja dat wel, maar als hij gebruikt maakt van IPSEC heeft hij een probleem. NAT ondersteund (nog niet :? ) geen IPSEC. Een workaround is gecreëerd om alsnog IPSEC door NAT te krijgen. Alle IPSEC pakketjes worden dan ingepakt in UDP. UDP pakketjes kun je tenminste configureren voor gebruik in NAT.
Ah, vandaar
IPSEC werkt niet icm met TCP en NAT!!!
Ja, dat wist ik dus.....

Weer een geval van ik had de klok horen luiden maar wist niet hoe laat t was ;)

iRacing Profiel

Verwijderd

Spawn schreef op 09 oktober 2002 @ 13:37:
[...]

Protocol 50 is wat anders dan poort 50 heee. even voor de duidelijkheid.
Met protocol 50 bedoelen ze ook echt een protocol. Net zoiets als TCP/UDP. De VPN's waar ik nu mee heb gewerkt hebben ESP en AHP nodig. Dit zijn beiden subsets van IP. In een Cisco router zou er dan bv staan:

Permit tcp host... eq 10000
Permit udp host... eq 10000 (IPSEC ingepakt in UDP vanwege NAT)
permit ESP host...
permit AHP host...

Het kan dus best zo zijn dat smoothwall geen esp/ahp weet te configureren.

• B@MB@M

B@MB@M

Topicstarter
ik krjig het niet voor elkaar. als ik de firewalls uitzet en protocol 47 en poort 1723 tcp doorschakel dan werkt het nog niet!!!
De client blijft hangen op het bericht "controleren op username en wachtwoord"?
heb ik hier nog iets gemist?

defserver heb ik niet naar mijn IP doorgeschakeld want dan doet de rest van het internet het niet meer voor de rest van de PC's

edit:

als ik dus mijn defserver aan zet naar mijn XP PC, dan werkt de VPN wel maar de rest van het internet dus niet dat probeerde ik te zeggen.
dus heb ik nog steeds niet wat ik wil hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door B@MB@M op 10-10-2002 12:30 . Reden: defserver ]

Verwijderd

BAMBAM schreef op 10 oktober 2002 @ 12:06:
ik krjig het niet voor elkaar. als ik de firewalls uitzet en protocol 47 en poort 1723 tcp doorschakel dan werkt het nog niet!!!

defserver heb ik niet naar mijn IP doorgeschakeld want dan doet de rest van het internet het niet meer voor de rest van de PC's
Ahhh...w8 eens even. dat is wat meer info. Dit ligt aan je Alcatel modem (nu hoop ik vurig dat je een Alcatel modem hebt dus). Hier heb ik ook last van. Het werkt met geen mogelijkheid. Het ligt bij mij aan mn modem. Ik heb hem ENKEL en ALLEEN maar in expert mode gezet. Met als resultaat dat mn VPN nu niet meer werkt. Ik heb geen tijd gehad om er mee te kloten, maar ik ben blij dat ik dit lees. Jij hebt NAT en het werkt nog niet. Dan ga ik het nieteens proberen. Ik ruil mn modem wel met een niet-omgebouwde... Echt balen, alleen maar in expertmode gezet :( . Gelukkig :? heb ik nog een USB modempje voor ADSL. Daarmee lukt het op dezelfde machine wel |:(

• B@MB@M

B@MB@M

Topicstarter
je kan je modem ook weer terugzetten hoor...

zie www.sateh.com volgens mij...
staat een gebruiks aanwijzing hoe het moet

[ Voor 0% gewijzigd door B@MB@M op 10-10-2002 12:18 . Reden: extra info ]

• kroegtijger
BAMBAM schreef op 10 oktober 2002 @ 12:06:

edit:

als ik dus mijn defserver aan zet naar mijn XP PC, dan werkt de VPN wel maar de rest van het internet dus niet dat probeerde ik te zeggen.
dus heb ik nog steeds niet wat ik wil hebben.
rest van het internet werkt dan nog steeds hoor...t enige is, is dat inkomende data (dus bv met icq filetransfer) niet werkt...je kan nog wel gewoon je pagina'tjes browsen enzo...meeste werkt gewoon....alleen inkomend word doorgestuurd....

iRacing Profiel

Verwijderd

BAMBAM schreef op 10 oktober 2002 @ 12:17:
je kan je modem ook weer terugzetten hoor...

zie www.sateh.com volgens mij...
staat een gebruiks aanwijzing hoe het moet
ikke thaus meteen gaan probieren en jou beriegten over entauele suksex

• B@MB@M

B@MB@M

Topicstarter
kroegtijger schreef op 10 oktober 2002 @ 13:09:
[...]

rest van het internet werkt dan nog steeds hoor...t enige is, is dat inkomende data (dus bv met icq filetransfer) niet werkt...je kan nog wel gewoon je pagina'tjes browsen enzo...meeste werkt gewoon....alleen inkomend word doorgestuurd....
dat is dus wat juist niet werkt... ik kan icq-en en MSN-en maar browsen kan ik dus niet en dat is zo vaag...

ik zit al zo te kloten maar ik krijg het maar niet aan de praat om alles te laten werken... ook niet als ik hem weer naar defaults heb gezet en dan opnieuw begin...

• kroegtijger
BAMBAM schreef op 10 oktober 2002 @ 17:21:
[...]

dat is dus wat juist niet werkt... ik kan icq-en en MSN-en maar browsen kan ik dus niet en dat is zo vaag...

ik zit al zo te kloten maar ik krijg het maar niet aan de praat om alles te laten werken... ook niet als ik hem weer naar defaults heb gezet en dan opnieuw begin...
als je kunt icq-en en MSN-en dan staat er waarschijnlijk geen DNS gedefinieerd
kijk maar eens via ipconfig /all (of voor 95/98 winipcfg)
je kunt dan waarschijnlijk ook pingen op nummer, maar niet op naam (ping maar eens naar 62.251.0.6 en ping maar eens naar www.tweakers.net)
kun je 2 dingen doen: of je klopt er handmatig een dns in, of je configureert de dhcp in je modem goed zodat die ook de dns-server meestuurt.

iRacing Profiel

Verwijderd

kroegtijger schreef op 11 oktober 2002 @ 00:18:
[...]

als je kunt icq-en en MSN-en dan staat er waarschijnlijk geen DNS gedefinieerd
kijk maar eens via ipconfig /all (of voor 95/98 winipcfg)
je kunt dan waarschijnlijk ook pingen op nummer, maar niet op naam (ping maar eens naar 62.251.0.6 en ping maar eens naar www.tweakers.net)
kun je 2 dingen doen: of je klopt er handmatig een dns in, of je configureert de dhcp in je modem goed zodat die ook de dns-server meestuurt.
Of je hebt je DNS buitengesloten met je firewall natuurlijk. Heb ik ook eens gehad. Ik liet wel het verzoek naar buiten gaan, maar het antwoord mocht niet naar binnen |:( . Ben ik toen 1 uur mee bezig geweest :r

• B@MB@M

B@MB@M

Topicstarter
Ik heb de oplossing gevonden voor IEDEREEN!!!:
protocol VPN hoef je niet eens door te schakelen...
je hebt je modem getweaked en je port 1723 TCP doorgemapt naar je IP (ik gebruik 192.168.0.x/24 range)

als je dan dit bij je routing invult op de IEserver in je router:
default 192.168.0.2/0 213.84.137.155 MXS
(met 192.168.0.2 als je IP waar het heen moet...
dan lukt het mij om mensen vanaf buiten in te laten loggen op je VPN-server.
dit werkt trouwens gewoon terwijl je FIREWALL aan staat en je defserver uit.

ik wens jullie allen er veel suc6 en baat bij

"dit topic mag gesloten worden"

• kroegtijger
BAMBAM schreef op 14 oktober 2002 @ 07:44:
Ik heb de oplossing gevonden voor IEDEREEN!!!:
protocol VPN hoef je niet eens door te schakelen...
je hebt je modem getweaked en je port 1723 TCP doorgemapt naar je IP (ik gebruik 192.168.0.x/24 range)

als je dan dit bij je routing invult op de IEserver in je router:
default 192.168.0.2/0 213.84.137.155 MXS
(met 192.168.0.2 als je IP waar het heen moet...
dan lukt het mij om mensen vanaf buiten in te laten loggen op je VPN-server.
dit werkt trouwens gewoon terwijl je FIREWALL aan staat en je defserver uit.

ik wens jullie allen er veel suc6 en baat bij

"dit topic mag gesloten worden"
Dit werkt dus niet bij alle firmware-versies.....
de oudere versies hebben wat problemen met die firewall......dat geeft problemen.

iRacing Profiel

• B@MB@M

B@MB@M

Topicstarter
kroegtijger schreef op 14 oktober 2002 @ 11:59:
[...]

Dit werkt dus niet bij alle firmware-versies.....
de oudere versies hebben wat problemen met die firewall......dat geeft problemen.
ik weet niet eens welke ik heb en waar ik ze kan updaten maar mijn conclusie was ook een beetje overhaast...

hij doet het alleen (de VPN verbinding dus) als er voor die tijd een VPN verbinding de andere kant op is geweest. want daarna herkent die de pakketten en stuurt ie ze door anders doet VPN het nog steeds niet...

ik krijg de weet ik veel wat van die K*Tmodem!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:05
zijn er nog meer gebruikers ervaringen, want ik zit met hetzelfde probleem
Pagina: 1