Toon posts:

TFT brightness, wat te verwachten, 171P, jullie ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een Samsung 171P TFT aangeschaft, ben redelijk tevreden, maar aangezien het me een klein vermogen heeft gekost heb ik even met Nokia monitor test gekeken naar de schermeigenschappen.

Aangezien ik het scherm in totaal wat donker vond, wilde ik de brightness (helderheid) wat bijstellen. Helaas heeft het afstellen van de helderheid weinig effect Van 0-60% op het OSD is er wel een effect, maar gering, zelfs bij 0% is de desktop nog gewoon te lezen.

Tussen de 60-100% op het OSD gebeurt er zelfs helemaal niets (of niet-merkbaar). Is dit normaal bij een TFT? Het kijken van een film of bijvoorbeeld het NOS nieuws met Realplayer is niet optimaal, het beeld is wat donker.

Bij Nokia monitor test, zijn de grijstinten goed uit elkaar te houden, alleen wat minder bij 1-10% gebied. Bij 100% brightness ingesteld op het OSD kan ik de zwart-naar-wit balk ruwweg opdelen in 1-3%, 4-6% en 7-9%, dus grofweg drie blokjes, met een breedte van 3%.

Als ik de achtergrond zwart maak en ik varieer de brightness, dan verandert de achtergrond van echt-zwart (0% helderheid OSD), naar iets lichter zwart (100% helderheid OSD), terwijl ik bij 100% brightness een licht grijs scherm, zoals bij mijn CRT zou verwachten!?

Is het normaal of kan ik er iets aan doen? Het beeld is verder prima, maar ik had misschien wat andere brightness prestaties verwacht. Is dit inherent aan TFT, of hangt het samen met de 500:1 contrast schermen van Samsung. Wat zijn jullie ervaringen?

Bedankt!

Verwijderd

is het niet te verhelpen met de brightness/gamma op je videokaart bij te stellen? probeer dat eens

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan in de drivers van mijn GeForce256 inderdaad de brightness veranderen (een rechte lijn kan ik buigen), het beeld wordt zo lichter of donkerder op de desktop, maar ik vraag me af of dit EERLIJK is om te kijken of de monitor wel ok is?

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 22:36

Snijkoek

Metal up your ass

Misschien toch iets in de settings van je vga kaart idd. Zelf heb ik ook sinds kort een 171p staan en ik heb echt nergens last van donker beeld bij film of iets. Ook desktop en games gaan prima. Echt een prachtig (mega duur rib-uit-m'n-lijf, dat wel) mooi scherm waar ik echt geen spijt van heb :*)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mm misschien kun je ook beter een nieuwe video halen, zoals een ati, of matrox die hebben ook zowiezo veel betere kwaliteit dan de gf256.

Tweakers Discord

Verwijderd

of een GF3 of 4 ;) die hebben ook niet meer die slechte 2D performance die de 256 had :)
om nVidia maar even bij te staan...
maar je settings bij stellen met je video kaart is kompleet eerlijk... zo werkt dat nou eenmaal met de huidige computers, niet alles is 'out of the box' precies op elkaar afgesteld, wil je dat alles perfect is, zal je moeten tweaken.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik snap niet waarom de videokaart invloed op de brightness heeft ... dezelfde kaart geeft wel goed beeld op een LG 795+ flatron. Als de videokaart hardware niet aansluit op de monitor hardware, kan dit dan problemen geven met het bereik van de brightness (zoals ik ervaar)?? zijn er technici in the house?

Bij mijn video drivers kan ik wel de bij 'color adjustment' de kleuren, contrast, helderheid en gamma bijwerken van de default waarde, maar dit geeft alleen effect op de windows desktop en vensters, NIET op de inhoud van het scherm van realplayer of mediaplayer

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 22:36

Snijkoek

Metal up your ass

NIET op de inhoud van het scherm van realplayer of mediaplayer
Die kan je vaak ook tweaken in het programma zelf

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is dat dan hetzelfde als goede hardware prestaties van de monitor?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik kan in de drivers de videokaart de brightness, het contrast en de gamma instellen, dit kan apart voor de windows desktop, video en 3d games. Toch vraag ik me af of dit wel eerlijk is, zo'n "software matig beeldopwaardering", kun je op deze manier niet de helderheid en het contrast van de meest brakke beeldbuis beter maken? Hoe ik de driver instellingen ook verander, het blijft nl. zo dat de maximale brightness van de TFT op 60% is afgeregeld. Heluppppp .....

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:20

Paladin

Play Ball!

Heb hier ook de 171p maar ook nergens last van films en dergelijke zien er prima uit. alleen UT is wat donker maar dat kan ook aan een wat mindere instelling liggen de brightness is iig vele malen beter dan mijn oude philips brilliance.

dus ik zou idd je vidkaart ff nakijken en dergelijk maybe monitor op een andere proberen als ie daar hetzelfde heeft is er wat met monitor.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Pagina: 1