linux niewbie }:O

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• Dark4ever
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-07-2025
Ik gebruik MMandrake 9.0 en ik zou graag Wine willen installeren, en een client die op irc kan inloggen... alleen ik heb geen idee hoet ik dat moet doen... en ik weet ook geen irc client te noemen voor linux....

kan iemand mij hier bij helpen? 8)7

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
1. Doe de search
2. Dan zie je dat je naar www.winehq.com moet.
3. Download de rpm/source.
4. Install/compileer.
5. Tada, het is klaar.
6. Vertel mij even hoe ik OpenGL erin compileer, ook al doe ik ./configure --enable-opengl doet hij het nog steeds niet. :(

• Dark4ever
okeej ben nu klaar tot en met punt 5.... tada, het is klaar...
ennuh nu? hoe start ik het op??? want ik zie nog niets anders :S

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Edit home/blaat/.wine/config en stel daar de juiste instellingen in. Een beetje lezen mag trouwens ook wel :{

• Dark4ever
Ik wil best lezen... alleen moet eerst alles wel werken he :D
Home/blaat/.wine/config bestaat niet bij mij... en voor blaat moet je toch je usernaam invullen?

en nu moet ik alleen nog op irc zien te komen :(

Verwijderd

als je grafische machine hebt :
xconsole openen en 'xchat' typen

Zoniet, probeer BitchX

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 17:38
ben ook sinds gisteren begonnen.
Het is niet makkelijk met die tar en gz ....
Waarom 2 * inpakken ? Of zie ik het verkeerd.

Ik heb uiteindelijk kvirc gedownload en geinstalleerd m.b.v. een rpm manager.
Alleen heb ik me de #%@$ gezocht naar waar ik het programma moest opstarten.
Maar goed, uiteindelijk even een search gedaan naar *kv* en de files afgelopen.
Nu weet ik dus weer waar het e.e.a. staat.

Wel leuk dat linux, maar om goede documentatie te vinden...
Ja, zat op gebied van KDE en Gnome, maar op os-niveau...

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik ben zelf ook nog een linux noob, en mij heeft het programma midnight commander (norton commander kloon) enorm veel geholpen (staat in ieder geval op de mandrake distro). Het editen van files en filebeheer gaat dan een stuk makkelijker.

Maar verder is dit toch wel redelijk UTFS en RTFM werk. Als je niet bereid bent die moeite erin te steken, dan moet je eigelijk helemaal niet met linux beginnen.

Verwijderd

hoe krijg ik info over programma's

man <programma/commando naam>
info <programma/commando naam>

check hun site, elk programma heeft wel zijn eigen site.
b.v. wine
wineHQ staat BOM VOL documents.

ook hebben de meeste/alle programma's
een README oid. waarin staat hoe het ongeveer werkt.

• Dark4ever
Ik zit nu ook gelukig op irc... alleen heb ik nog steeds geen idee hoe ik dat Wine aan de praat krijg :S

Dus als iemand het duidelijk kan uit leggen... op www.winehq.com staat ook niets fatsoenlijks over hoe je het moet installeren :(

Verwijderd

op www.franksworld.net staat een hoop intersante informatie over wine, mischien de moeite waard om te kijken

Verwijderd

http://www.winehq.org/fom-meta/cache/19.html <== lijkt me info genoeg toch.

• rb338
  • Laatst online: 04-03 19:38
Over dat 2x inpakken: tar is alleen een archiver, die pleurt dus alle files zonder compressie in 1 file... voor compressie wordt dan bijvoorbeeld gzip (.gz) en bzip2 (.bz2) gebruikt, waarna je een bestand krijgt a la blaat.tar.gz dan wel blaat.tar.bz2... het is dus gewoon 1x ingepakt :)

En ehm, nog wat: als je net een paar dagen linux draait lijkt het me verstandiger om een hele berg howto's te lezen dan om meteen te gaan kloten met Wine, want zo makkelijk is dat niet aan de praat te krijgen. Hier lukt het dus absoluut niet, kheb ooit IE5, media player, mIRC, Winamp, need for speed 2 etc. gedraaid, dus het kan op zich wel allemaal, maar het is een HEL om aan de gang te krijgen (voor mij althans :+). Probeer dus liever eerst een gewoon proggie te installeren, al is het maar gewoon een rpm.

En natuurlijk: google.nl is your friend!

[ Voor 0% gewijzigd door rb338 op 07-10-2002 18:53 . Reden: kleine aanpassing & typo ]

• Remco
  • Laatst online: 19-05 17:38
rb338 schreef op 07 oktober 2002 @ 18:52:
Over dat 2x inpakken: tar is alleen een archiver, die pleurt dus alle files zonder compressie in 1 file... voor compressie wordt dan bijvoorbeeld gzip (.gz) en bzip2 (.bz2) gebruikt, waarna je een bestand krijgt a la blaat.tar.gz dan wel blaat.tar.bz2... het is dus gewoon 1x ingepakt :)

[knip]
En natuurlijk: google.nl is your friend!
tnx.
Weer wat geleerd.

Ik weet wel hoe ik documentatie bij een product krijg, alleen is het nog even zoeken naar de commando's. (bv. hoe rename ik een bestandje...)
Heb net maar een commando reference gedownload. Zal wel veel zoeken worden, maar goed. Dos had ik ook niet in 1 dag geleerd.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

Remc0 schreef op 07 oktober 2002 @ 19:07:
[...]

tnx.
Weer wat geleerd.

Ik weet wel hoe ik documentatie bij een product krijg, alleen is het nog even zoeken naar de commando's. (bv. hoe rename ik een bestandje...)
Heb net maar een commando reference gedownload. Zal wel veel zoeken worden, maar goed. Dos had ik ook niet in 1 dag geleerd.
Je hebt neem ik aan toch wel een GUI (KDE/Gnome)? Dan is renamen ed heel makkelijk. Gewoon rechtermuisknop->rename :)

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
je kan toch ook vmware proberen ? en dan windows installen bijv op zo een virtuele HD en dan win2k runnen bijv ?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Okee. En ook hier geldt: er mag best zelf wat ondernomen worden, we zijn hier geen helpdesk. Prima dat je een topic opent als je ergens niet uitkomt, maar het lijkt wel of je bij de meest geringe tegenstand al 'hellup' roept.
(owja, denk ook aan je topictitel... dit is niet echt duidelijk zo)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.