[RAID] New stripe = clear disk ?

Pagina: 1
Acties:

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:04

Ravefiend

Carpe diem!

Topicstarter
Ok .. een simpele vraag maar toch wel belangrijk voor als ik straks aan de slag ga: mijn nieuw MB GA-8IHXP heeft een RAID controller waarop mijn HDkes wil op aansluiten. Als je er één op aansluit, moet je in de RAID BIOS een stripe aanmaken. Nu is de vraag: ben ik dan ook automatisch de data kwijt die erop staat of niet? ... een simpele vraag maar toch wel essentieel om te weten dacht ik zo.. maar er staat niks concreet van in de handleiding .. :?

Thx, Pieter aka Ravefiend

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Met maar een HDD heeft het geen zin RAID te gebruiken.

Verwijderd

uhh als je maar 1 schijf aansluit op je RAID controller dan heb je weinig te maken met stripe e.d. Je gebruikt je schijf gewoon als IDE device en niet als RAID

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Topicstarter
weet ik heus wel, maar je moet altijd een stripe definiëren.. allé.. zo was het toch bij mijn broer zijne PC ... ook al heb je mor één schijfke .. ;-)

Verwijderd

Dat heb ik dus nooit gedaan. Ik had eerst 1 schijf aan mijn RAID controller.
Daar heb ik nooit want aan ingesteld. Was alleen even in windows controller installeren en schijf deed het.

Verwijderd

Niet dus?! Dan moet je de RAID chipset uitschakelen, en de controller als IDE gebruiken :)
Lees je mobo boekje maar es na, dan zult ge awel zien dat wij twiekers wederom gelijk hebben :P

Verwijderd

ravefriend zets dat jumperke op t mainboard gewoon es efkes in standje ATA hey... scheelde gij een hoop moeite :)

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:38
de promise controller op mijn asus mobo komt ook aan met die grappen, maar hij maakt ze zelf aan (2x 1+0 stripe met 2 hd's :$ ) was geen data kwijt, werkt gewoon alsof 't ata is

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 19:28:
Niet dus?! Dan moet je de RAID chipset uitschakelen, en de controller als IDE gebruiken :)
Lees je mobo boekje maar es na, dan zult ge awel zien dat wij twiekers wederom gelijk hebben :P

Niet dus. Chipset moet aanblijven anders werkt heel de controller niet. Maar je moet niet de RAID-fucctie gebruiken.

Ohja .. stripe size opgeven = schijf leeg }>

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-03 18:11

rik

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 19:37:

Hier was mn schijf niet leeg hoor (Promise lite)

Verwijderd

rik schreef op 07 oktober 2002 @ 19:44:
[...]

Hier was mn schijf niet leeg hoor (Promise lite)

Als je geen array hebt heeft het geen nut een stripe size op te geven. En als je wel een array hebt en je veranderd je stripe size = schijf heel erg leeg.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 19:37:

[...]

Niet dus. Chipset moet aanblijven anders werkt heel de controller niet. Maar je moet niet de RAID-fucctie gebruiken.

Die RAID chipset zit er meestal apart bij :| Als ie in de ATA chip geïntegreerd zou zijn,
zou dat niet best zijn als je ineens geen RAID kiest, want dan mis je een chip :|
Dacht ik :) Althans, daar ging ik vanuit, extra RAID chip die je gewoon moet uitzetten,
zodat de ATA chip het overneemt, en je gewoon je IDE hdd kan aansturen...

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Topicstarter
hmm.. de meningen zijn duidelijk verdeeld... k'zal straks maar eens een testje wagen met een oude HD die da'k nog heb ligge... toch bedankt heren ! :D

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 20:35:

[...]

Als je geen array hebt heeft het geen nut een stripe size op te geven. En als je wel een array hebt en je veranderd je stripe size = schijf heel erg leeg.
wordt je hdd dan igg ook compleet ge-format ? ;) ( vroeg ik me af kheb zelf ook raid en ik denk dat ik eens nieuwe diskje's er in ga zetten want me maxtors zijn :X :r :r en dan wil ik ze wel in raid zetten maar dan hoef ik dus niet teformaten :) ) en btw dan staat er zeker ook geen bestants systeem meer op he ? ( duh ;) )

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Nee, dat moet je zelf doen. Maar de data die erop staat is niet meer 'normaal' te benaderen.

Verwijderd

Nou nee .. stripe size zit nog 'dieper' dan partitioneren en formatteren. het is hoe de controller je file-systeem (nahja) verdeelt over z'n schijven.

Je stripe bepaald hoe de heel troep over je schijven verdeelt wordt. Daarna partitioneer je de zaak en formatteer je de gemaakte partities. En dan kun je werken.

Maar als je de stripe size veranderd is dus de heel ondeliggende indeling ineens helemaal anders en dan kan je PC er niks meer van bakken. Dan kun je dus opnieuw gaan partitioneren en formatteren en installeren enz.

Verwijderd

Wat ik me zelf afvraag, maar niet ga testen 8)7 .. is of die stripe size alleen op de controller ergens in een setting staat of dat er op de disk wat weggeschreven wordt.

Want stel ik heb stripe size 16 KB, en ik maak er 128 KB van. En daarna bedenk ik me en maak er weer 16 KB van .. (moet je dus wel steeds een nieuwe array createn, maar even dus alles weer identiek zetten) .. of dan je data weer leesbaar is of dat je dus alsnog opnieuw kunt beginnen :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dat hangt af van de implementatie, maar ik gok dat alle controllers de data behouden.

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 18:21

Adm.Spock

Duik-Aap

Heb ik wel eens bij de hand gehad met de onboard RAID op me ASUS plank (promise lite). Niks aan de hand dus. maar wissel niet de kabel om dat gaat weer wel fout >:)
Pagina: 1