[HD] Hoe krijg ik mijn SCSI-schijven koel genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:59

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem. In mijn computer (zie hier voor specs) zit een heel aantal harde schijven boven elkaar. Probleem is dat de SCSI-schijven op dit moment zo warm worden, dat de compu op een gegeven moment crasht. Dit wordt op dit moment tegengehouden doordat er een enorme kamerventilator op staat, maar dat is niet ideaal. Dus ik ben op zoek naar een betere koelmethode.
Volgens Speedfan liggen de temperaturen van de HD's op dit moment ruim onder de 50 graden. Zie het onderstaande plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/compu/hdd/speedfan.gif

Dit is dus met die ventilator erop. Zodra ik die weghaal schieten de temperaturen omhoog. Hoe warm ze worden weet ik niet precies, maar een vinger erop leggen wordt op een gegeven moment onmogelijk.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik zie op dit moment de volgende oplossingen:
- 2 fans plaatsen (zie foto's hieronder). Ik vraag me alleen af of dat afdoende is.
- SCSI-schijven bovenin de kast plaatsen

Wat raden jullie aan?

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/compu/hdd/IMG_4091.jpg
De 5 schijven bij elkaar. Boven de 3 SCSI-schijven.

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/compu/hdd/IMG_4092.jpg
Totaaloverzicht onderkant kast

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/compu/hdd/IMG_4093.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/compu/hdd/IMG_4097.jpg
In die 2 gaten kunnen dus nog 2 fans

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/compu/hdd/IMG_4098.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/compu/hdd/IMG_4099.jpg
De complete kast, met nog ruimte bovenin

Verwijderd

ze zitten wel erg dicht tegen elkaar aan

Verwijderd

Je zou ze wat meer kunnen verspreiden, een paar boven die voeding hangen ofzo. Misschien zijn ze dan wat koeler.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Baytje knutselen boven je CDRoms, daar ze in hangen met -veel- tussenruimte. Dan het fangat boven je voeding bezetten met een fannetje en die op de harddisks laten blazen. Enkele ventilatiegaten in de voorkant, en klaar is vanDaal...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

misschien bij je cdrom enzo maar wel lekker veel gb jes

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

2 fans natuurlijk voorin !!
Je kan fan's voorin die harde-schijfhouders plaatsen.

Ik heb althans precies dezelfde kast met zelfs dezelfde kleur en bij mij kan dat wel.

Verwijderd

Dit is zo'n chieftec kast, in de bovenste drive bay past standaard geen fan, dus daar zou ik ten eerste iets aan doen, verder niet meer dan 2 in 1 bay (middelste opening vrijlaten), 2 outtakes aan de achterkant erin en 1 of 2 scsi schijven bovenin plaatsen (je hebt hier brackets voor sie je dan weer aan de geleiders kunt monteren) bevestig boven dan ook maar direct de 12cm fan. Waterkoeling kan ook (koelt iig beter) maar denk adt je dit met luchtkoeling nog moet trekken.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Ik snap effe iets niet, deze meneer heeft een Chieftec en geen fan holders VOOR beide HD racks???
Is dat dan een oud model ofzo?
Mijn Chieftec TA-10w heeft wel fan holders en alle huidige modellen van Chieftec (en dus ook Antec/Alienware etc. etc.)

Als iets goed je HD's kan koelen is de de 80mm racks in de Chieftec's wel.
Voor nog beter airflow wel effe de stompzinnige en totaal nutteloze "Fingerguards" aan de voorkant weghalen.
Daar komen namelijk geen vingers dus het nut ontgaat mij volledig :-/

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 17:08:
Je zou ze wat meer kunnen verspreiden, een paar boven die voeding hangen ofzo. Misschien zijn ze dan wat koeler.
Aetje schreef op 07 oktober 2002 @ 17:10:
Baytje knutselen boven je CDRoms, daar ze in hangen met -veel- tussenruimte. Dan het fangat boven je voeding bezetten met een fannetje en die op de harddisks laten blazen. Enkele ventilatiegaten in de voorkant, en klaar is vanDaal...
Nadeel hiervan is dat het nogal wat werk kost. Als ik de HD's wil verspreiden dan moet ik ook een andere kabel hebben. Want op dit moment zitten alle schijven aan 1 kabel, en veel ruimte om te schuiven is er niet.
Baytje knutselen is ook een idee. Alleen ben ik ten eerste niet superhandig, en ten tweede is de SCSI-kabel te kort om de schijven bovenin de kast te krijgen.
Gman schreef op 08 oktober 2002 @ 16:22:
Ik snap effe iets niet, deze meneer heeft een Chieftec en geen fan holders VOOR beide HD racks???
Is dat dan een oud model ofzo?
Mijn Chieftec TA-10w heeft wel fan holders en alle huidige modellen van Chieftec (en dus ook Antec/Alienware etc. etc.)

Als iets goed je HD's kan koelen is de de 80mm racks in de Chieftec's wel.
Ik ben voorin nog geen plaats tegengekomen voor 80mm fans. Ik zal straks nog even kijken. Maar als daar plaats is, dan is dat natuurlijk wel de beste oplossing.

Ik twijfel nog wel over de eerste oplossing. Wat denken jullie, zou de airflow voldoende zijn om de HD's te koelen, als ik twee fans achterin de kast (zie foto) plaats?

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

Ik heb een Antec Preformance Plus 1080 AMG (vrijwel dezelfde kast) en ook alle bays volhangen met scsi-disks.
Voor mij hebben die twee fan's aan de achterkant het probleem wel opgelost.
Die trekken de lucht door de scsi-disks heen. En dat is net voldoende. Ik hang dan rond de 50 graden per disk.
Let wel : je moet goed aan kabelmanagement doen anders heeft het niet zo heel veel nut. Dus dat loshangende stuk scsi-kabel moet je even aan de achterkant vcan de bracket vast zetten. en kijk even of er een betere manier is om je voedingskabels naar je hdd's toe te laten lopen.
Succes :)

(check mijn eigen geschreven review anders ffies !no spam intended!)
Klik hier
Mag verwijderd worden door modje als niet gewaardeerd

[ Voor 0% gewijzigd door Talon op 09-10-2002 10:36 . Reden: kleine toevoeging ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 08:08

OgWok

U.N.C.L.E.

De SCSI schijven boven de cdroms. Je kan gewone 3,5" naar 5,25" brackets gebruiken. Wel heb je dan een langere kabel nodig lijkt me. Nog een extra fan in het lege gat, klaar.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik weet niet of het afdoende zal zijn, maar je zou een of twee intake fans voor de HD's kunnen plaatsen. Dus effe wat gaten in het frontje van je kast zagen en dan fans erop zetten. Als je dan achterin outtake fans monteert dan heb je een goede airflow door je kast. Ik heb het bij m'n eigen pc ongeveer zo gedaan, alhoewel het niet echt nodig was (op een gegeven moment moet er gewoon iets getweaked worden ;) ) Hier een fotootje, heb je een idee wat ik bedoel :

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/hdintakefans.jpg

Ik zou zowiezo twee fans achterin plaatsen. Als je ook voorin fans hebt krijg je een soort push-pull effect, wat wel voldoende zal zijn om de zaak koel te krijgen.

Concrete Loop Watercooling

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Talon schreef op 09 oktober 2002 @ 10:28:
(check mijn eigen geschreven review anders ffies !no spam intended!)
Klik hier
Mag verwijderd worden door modje als niet gewaardeerd
Thanks voor de link! Zeer nuttig! Inderdaad is jouw kast hetzelfde.
FreeRider schreef op 09 oktober 2002 @ 18:45:
Ik zou zowiezo twee fans achterin plaatsen. Als je ook voorin fans hebt krijg je een soort push-pull effect, wat wel voldoende zal zijn om de zaak koel te krijgen.
Ja, dat ga ik denk ik ook doen. Zoals ik het nu zie, bestel ik zodirect 3x een 80mm fan. Daarvan gaan er sowieso 2 achterin de kast (intake). En als dat niet koel genoeg is, dan douw ik er nog eentje aan de voorkant van de kast (als outtake fan).
Iedereen mee eens? :)

Verwijderd

Ok hier volgt mijn oplossing

Teneerste zou ik 2 casefans plaatsen op de daarvoor bestemde plaatsen (dus links boven in bij de proc)

Ik zou de western digitals er uit halen en 2x coolermaster hdisk coolers kopen (zie www.informatique.nl) kosten iets van 35 euro dacht ik. Daar plaats je ze dus in. Dan heb je een vrije bay. Daar plaats je dus 2 schijven in, in die bay plaats je ook een casefan.

Dit moet voldoende cooling zijn.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Bouw er eerst maar eens een paar case fans in, je kunt als het goed is aan de vookand van die bakken waar je de schijven in hebt zitten een fan plaatsen. En bouw dan achter in de kast ook 2 case fans je hebt er de ruimte voor dus gebruik die, je kunt de fans er gemakkelijk in klikken en ze kosten mischien maar 5 euro per stuk.Je kunt ook die Wd schijfen boven je cd-rom speler in een fan bay zetten en dan die Andere schijven over die 2 bakken verdelen, dan kan er veel meer lucht langs. Je kast zal wel hebhoorlijk warm worden met 2 van die 2000+ cpu's en 5 hd's

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

vanDaal schreef op 10 oktober 2002 @ 13:25:
Ja, dat ga ik denk ik ook doen. Zoals ik het nu zie, bestel ik zodirect 3x een 80mm fan. Daarvan gaan er sowieso 2 achterin de kast (intake). En als dat niet koel genoeg is, dan douw ik er nog eentje aan de voorkant van de kast (als outtake fan).
Iedereen mee eens? :)
Nou ... niet helemaal .
De fan's aan de achterkant zijn de out-takes ( die trekken de lucht door de kast en dus ook gelijk de hete lucht van je processor weg.)
En die aan de voorzijde zijn de intakes.
Let dus goed op met de orientatie van de fan's aangezien het er mooi op is gezet met pijltjes.
Dus je kan de fan's aan de voorzijde tegen je harde schijven aan laten blazen; de lucht gaat verder de kast in en wordt dan door de achterste fan's naar buiten geblazen.
Maareeh .... 3 fan's zal zeker genoeg zijn. Ik kon al af met de twee aan de achterkant.
Succes ! :)
Pagina: 1