Ik zit met het volgende probleem. In mijn computer (zie hier voor specs) zit een heel aantal harde schijven boven elkaar. Probleem is dat de SCSI-schijven op dit moment zo warm worden, dat de compu op een gegeven moment crasht. Dit wordt op dit moment tegengehouden doordat er een enorme kamerventilator op staat, maar dat is niet ideaal. Dus ik ben op zoek naar een betere koelmethode.
Volgens Speedfan liggen de temperaturen van de HD's op dit moment ruim onder de 50 graden. Zie het onderstaande plaatje:

Dit is dus met die ventilator erop. Zodra ik die weghaal schieten de temperaturen omhoog. Hoe warm ze worden weet ik niet precies, maar een vinger erop leggen wordt op een gegeven moment onmogelijk.
Wat kan ik nu het beste doen? Ik zie op dit moment de volgende oplossingen:
- 2 fans plaatsen (zie foto's hieronder). Ik vraag me alleen af of dat afdoende is.
- SCSI-schijven bovenin de kast plaatsen
Wat raden jullie aan?

De 5 schijven bij elkaar. Boven de 3 SCSI-schijven.

Totaaloverzicht onderkant kast

In die 2 gaten kunnen dus nog 2 fans

De complete kast, met nog ruimte bovenin
Volgens Speedfan liggen de temperaturen van de HD's op dit moment ruim onder de 50 graden. Zie het onderstaande plaatje:

Dit is dus met die ventilator erop. Zodra ik die weghaal schieten de temperaturen omhoog. Hoe warm ze worden weet ik niet precies, maar een vinger erop leggen wordt op een gegeven moment onmogelijk.
Wat kan ik nu het beste doen? Ik zie op dit moment de volgende oplossingen:
- 2 fans plaatsen (zie foto's hieronder). Ik vraag me alleen af of dat afdoende is.
- SCSI-schijven bovenin de kast plaatsen
Wat raden jullie aan?

De 5 schijven bij elkaar. Boven de 3 SCSI-schijven.

Totaaloverzicht onderkant kast

In die 2 gaten kunnen dus nog 2 fans

De complete kast, met nog ruimte bovenin