Yamah heeft inderdaad een SCSI versie van de CRW-F1. Alleen nergens te koop

oplossing: IDE versie kopen ergens + bijbehorende adapter bij
www.sww.nl
Waarom SCSI fikker in deze tijd nog:
*master/slave verhaal bij IDE:
met SCSI kan ik van mn plex naar mn yamaha on-the-fly kopieren en toch doorwerken
met IDE mag ik beide apparaten niet eens op 1 kabel doen, en moeten ze het liefst beide master zijn, dus op een eigen kanaal.
OK, waar laat ik dan de harddisk op een raid-loos bord?
IDE0: harddisk actief telkens, dus geen cdrom op zelfde kanaal.
IDE1: brander telkens actief, dus geen cdrom op zelfde kanaal.
????: cdrom
????: dvd-rom
SCSI is zonder meer superieur, ook voor branden, maar ja die prijs he

anyway, ik ben blij dat ik Zip, DVD, cdrom en brander op een kabel kan aansluiten. Met IDE kom ik niet eens bovenaan de kast.
De dual-channel scsi-controller die ik heb (en ja, kost grof geld...) is ideaal om je complete storage-subsysteem aan op te hangen.
Kanaal1: U160 harddisks (vrij onbetaalbaar, maar 1 Seagate 15K3 18GB is genoeg)
Kanaal2: 50pins devices.
kortom, alle apparaten op 2 kabels aansluiten, op 1 controllerkaart, is een stuk relaxter dan die vele (te) korte UDMA66/100/133 kabels waar je voor optimale resultaten maar 1 device per kabel/kanaal mag aansluiten.
ik moet wel toegeven dat ik door die dure SCSi-apparaten pas na 3 jaar een complete pc heb. Brander en dvd-rom zijn pas deze zomer gekocht terwijl ik elk moment voor 50 tot 80 euro een van beide apparaten kon aanschaffen [IDE]
ach, ieder zijn keus. Ik ga niet over iemand anders zijn portemonnee.
ik weet alleen tenminste wel zeker dat de scsi-setup toekomstbestendig is omdat de controllerkaart waar alles op aangesloten is 64bit 66Mhz is.