Toon posts:

Programmertaal om client apps voor (MySQL)database te maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een bedrijfsadministratie die in MySQL zit. Sommige vna die gegevens moeten in een webpagina beschikbaar zijn en dat gaat natuurlijk erg makkelijk via PHP.
De gegevens in die database vooral door windows clients bewerkt worden. Nu kan dit wel via PHP en een webbrowser maar dit is natuurlijk niet handig.
Met welke programmeertaal is het het makkelijkst om een windows client programmaatje te maken waarmee dat kan?

Mij leek in eerste instantie het makkelijkst via MyODBC te linken met Access en in Access met VBA een interface te schijven. Helaas heeft het begrijf geen Access licentie en daar is eigenlijk geen budget voor. Bovendien wil ik binnenkort ook iets dergelijks voor een ideeele stichting programmeren en die heeft helemaal geen geld.

Momenteel kan ik een beetje PHP maar (nog) geen C++. Pascal, Java of VBA. Ik wil wel een van die talen leren. Overigens kan ik via m'n opleiding goedkoop (45 euro) aan Borland Jbuilder, C++Builder of Delphi komen (enterprise versies).

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-08 15:46

mulder

ik spuug op het trottoir

Waarom is een webbrowser niet handig?

oogjes open, snaveltjes dicht

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05
Als je een van de 3 vooropgestelde talen wilt selecteren, dan zou ik voor Delphi gaan.

Het is een goede tool om databank-applicaties mee te maken en redelijk eenvoudig te leren. Je kunt er ook krachtige applicaties mee bouwen.
Eenmaal je de VCL onder de knie hebt, kun je ook makkelijk naar BCB overschakelen (beide talen maken gebruik van dezelfde class-library). Je moet dan natuurlijk wel C++ kunnen.

https://fgheysels.github.io/

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

C++ kijk eens naar mysql++ (staat op de site)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50
Even los van de keuze van de programmeertaal; als je toch gebruik gaat maken van VBA, dan kun je dat net zo goed direct doen (dus zonder gepruts met Access), via de MyODBC API.

Verwijderd

gtk.php.net, dat is wat jij moet hebben. Gewoon php en nog snel ook.

• .oisyn
  • Laatst online: 31-08 15:26

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

D2k schreef op 07 oktober 2002 @ 13:11:

dan zou ik toch van de ODBC API gebruik maken, aangezien dat goed portable is en je dan makkelijk van database kunt wisselen zonder je programmatuur aan te passen

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Delphi zou ik dan pakken.

- Kan standaard connecten direct op de MySQL Server
- Goede windows GUI componenten (in vergelijking met java)
- Relatieve makelijke taal (in vergelijking met c++)
- Er is een gratis personal versie, maar die bevat helaas geen database componenten. Misschien dat dat met een freeware package op te lossen is (zeos of tmySQL)

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info.
Er is dus voor iedere taal een oplossing:

Java: Connector/J
C++: MySQL++
Delphi: Kan standaard al met MySQL connecten

En MyODBC heeft een API die vanuit alle programmeertalen aan te roepen is? Zal dan wel iets lastiger dan de taal-specifieke oplossingen zijn.

Pascal is qua taal al een stuk sneller te schijven dan C++. PHP is makkelijker maar GTK-PHP lijkt me nog niet echt uitontwikkeld en zal veel bugs en weinig windows GUI componenten kennen. De taal Java is misschien net iets handiger dan Pascal maar ook niet goed met de windows API.

Met de databasegegevens moeten ook dingetjes zoals adressen op stickers printen en brieven uitprinten gebeuren en daarvoor lijkt me belangrijk dat er goed met de windows API gewerkt kan worden.

Dus Delphi de beste oplossing? (Ik kan via school legaal aan Delphi Enterprise komen voor 42 euro).

• whoami
[nohtml]
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 14:00:
C++: MySQL++
Delphi: Kan standaard al met MySQL connecten
Als Delphi al standaard met MySQL kan connecten, dan moet C++ Builder dat ook kunnen.

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

BCBuilder ook ja. Maar VC++ en gcc enz niet. Tenzij je het direct aanspreken van libmysql ook ok vind :)

• Soultaker
  • Laatst online: 14:50
LordLarry schreef op 07 oktober 2002 @ 14:40:
BCBuilder ook ja. Maar VC++ en gcc enz niet. Tenzij je het direct aanspreken van libmysql ook ok vind :)
Dat is toch juist het hele idee van die library? Of mis ik nu wat?

Als je een algemenere methode zoekt, kun je natuurlijk ook de ODBC interface gebruiken (in C++, Delphi, Java, VBA of wat dan ook).

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 19:41

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 14:00:
Dus Delphi de beste oplossing? (Ik kan via school legaal aan Delphi Enterprise komen voor 42 euro).
"Probleem" is wel dat je die versie van Delphi alleen mag gebruiken voor jezelf (om bij te leren) en voor school opdrachten. Je SCHOOL heeft de Delphi licentie.. niet jij. Je mag zeer zeker niet die Delphi versie gebruiken voor een product in een commercieel bedrijf (ook al wordt dat product niet verkocht).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Dat is toch juist het hele idee van die library? Of mis ik nu wat?

Als je een algemenere methode zoekt, kun je natuurlijk ook de ODBC interface gebruiken (in C++, Delphi, Java, VBA of wat dan ook).
Delphi en BCB hebben om die platte library calls een mooi OO framework gebouwd die ook nog samenwerkt met de standaard database-aware componenten. Dat maakt het maken van een app stukke sneller, simpler en veiliger.

[ Voor 0% gewijzigd door LordLarry op 07-10-2002 15:11 . Reden: quote ]

Verwijderd

Wat je ook kunt proberen, is een frontend voor mysql downloaden. Bijvoorbeeld JMySql, daarmee kun je net als PHPMyAdmin je database en data handig managen.

Hier: http://www.errorsoft.tk is een gratis versie te vinden. ;)

• G-RaX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-04 17:44

G-RaX

Unofficial TopCat

Wel eens van PHP-GTK gehoord?...PHP in een windows interface, weet niet de precieze details...maaruh...misschien eens iets om naar te kijken?

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
ik vraag mijn eigen af waarom niet gewoon via de browser ?
geen problemen om dien soft overal te installen enzo

Because Great minds Think alike

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Ik zal het je makkelijk maken:
Elke taal die jij hier opnoemt is geschikt om met MySQL te kletsen

Er is geen programmeer taal het 'handigst' of het 'beste', dat hangt allemaal af van de talen waar jij ervaring mee hebt. Mijn persoonlijke voorkeur zou uit gaan naar een goede getypeerde veilige OO taal ( Java, C#, VB.NET ) in plaats van een taal die niet OO is ( VBA, VB ) of een taal die je meer verplicht low-level te kijken (C++).

Maw, doe je eigen onderzoek, maak je eigen keuze, want iedereen gaat hier toch alleen maar roepen 'taal X is de absolute shit!'

• .oisyn
  • Laatst online: 31-08 15:26

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Glimi schreef op 07 oktober 2002 @ 16:53:
Maw, doe je eigen onderzoek, maak je eigen keuze, want iedereen gaat hier toch alleen maar roepen 'taal X is de absolute shit!'

nou ik vind taal Y toch echt wel beter dus he :+ :P ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 12:07

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

D2k schreef op 07 oktober 2002 @ 13:11:
Er is ook een header file. Een hele basis MySQL implementatie. Staat op de FTP site. Gewoon de MySQL-C++.H downloaden en compilen met de MySQLClient library erin maar.

Zo heb ik Teg gemaakt.
(Voor wie het nog niet weet, Teg is mijn heerlijke accesslist bot in #1337peeps op irc.tweakers.net houdt ons kanaal lekker schoon :P)

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
.oisyn schreef op 07 oktober 2002 @ 16:55:
nou ik vind taal Y toch echt wel beter dus he :+ :P ;)
Is dat de 24ste verbetering van A :? :P

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:08

Crazy-

Best life ever

nice, zoiets als dit zocht ik :)

nu is mijn vraag, is het mogelijk om via VB.Net te connecten met een MySQL server en de DB binnen te halen ?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• whoami
CIOMrCrazy schreef op 07 oktober 2002 @ 18:15:
nice, zoiets als dit zocht ik :)

nu is mijn vraag, is het mogelijk om via VB.Net te connecten met een MySQL server en de DB binnen te halen ?

Ja, verdiep je gewoon eens in VB.NET en ADO.NET.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:08

Crazy-

Best life ever

me vraag was gewoon of het kon ;) dan gaat het iig lukken

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Verwijderd

Kijk in dat geval ook eens naar SharpDevelop, een Open Source IDE voor het .Net platform.

HTH :)
Pagina: 1