[debian] Apache onbereikbaar, ssh niet

Pagina: 1
Acties:

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 05:33

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Topicstarter
Aangezien ik in de GoT search hierover geen info kon vinden en ik alle relevante man pages wel heb gelezen, richt ik mijn vraag aan de kenners hier in NOS.

Ik ben bezig om de server van een vriend van me te configuren als web, ftp en mail server, nu hij na aanraden van mij is overgestapt van Rehat 7.3 naar Debian 3.0.

Hij heeft een subdomein gekregen via een kennis van hem. Welke verwijst naar zijn externe IP van MXStream. (<zijn hostname>.<domein van kennis>.org)
Als je deze URL gebruik om een connectie te maken met ssh kom je direct op zijn machine, echter als je het URL aan Mozilla of een andere willekeurige browser voert, kan de betreffende browser geen connectie maken. Het zelfde gebeurt als je direct via z'n IP adres een http connectie probeerd te maken. Wat niet verwonderlijk is, hoera voor DNS :P
Met zijn netwerk zit alles wel goed, aangezien je wel een ssh sessie naar zijn machine kan starten, alleen apache is niet berijkbaar. :(
Het moet een software probleem zijn, aangezien onder redhat alles wel werkte en verder nooit wijzigingen aan het netwerk zijn gemaakt.

Relevante info:

Zijn machine zit achter een router, deze router is aan gesloten op het alcatel modem, en deze router geeft al het inkomend verkeer door aan zijn machine.

In zijn httpd.conf is een VirtualHost aangemaakt op zijn interne IP
(192.168.xxx.xxx)

En zijn externe IP is in /etc/hosts toegevoegt met zijn hostname

ssh, ircd zijn wel berijkbaar via zijn URL/IP
apache, mail zijn dat helaas NIET :(

als mail prog draait hij exim,
zijn apache is versie 1.3.26

En internet provider is Planet (adsl-comfort account)

Ik hoop dat jullie mij iets kunnen vinden wat ik eventueel over het hoofd heb gezien

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

Verwijderd

a. geverifierd of apache draait? (ps -ef|grep apache? browsen naar localhost?)
b. httpd.conf ge-edit? Als apache draait zou je iets moeten zien tenzij je iets verkeerd ge-edit hebt.
c. je hebt een VirtualHost aangemaakt op zijn interne IP. Volgens mij moet je ook nog een virtualHost aanmaken met zijn machinenaam, dus de url waarmee de machine bereikbaar moet zijn.

• RdeTuinman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-05 06:29
d. misschien firewall probleempje? check even je messages-log

• smoking2000

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 11:23:
a. geverifierd of apache draait? (ps -ef|grep apache? browsen naar localhost?)
b. httpd.conf ge-edit? Als apache draait zou je iets moeten zien tenzij je iets verkeerd ge-edit hebt.
c. je hebt een VirtualHost aangemaakt op zijn interne IP. Volgens mij moet je ook nog een virtualHost aanmaken met zijn machinenaam, dus de url waarmee de machine bereikbaar moet zijn.
a. ja, apache draait, lynx http://localhost geef mooi een de webpage weer
b. /var/log/apache/error.log geeft niets aan. In de configuratie zit dus niet verkeerd (volgens apache)
c. Dit zou niet moeten hoeven. De server van mn werk zit in een zelfde soort netwerk omgeving (achter router) en deze heeft ook alleen een VirtualHost op het intere IP en niet op het externe IP, wel een entry van het externe ip met host name in /etc/hosts
In de VirtualHost geef je als ServerName zijn machine naam al aan.

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

• smoking2000

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Topicstarter
RdeTuinman schreef op 07 oktober 2002 @ 11:25:
d. misschien firewall probleempje? check even je messages-log
Na iptables -F is dit geen probleem meer, en de message log geeft ook geen anomaliteiten.

[ Voor 0% gewijzigd door smoking2000 op 07-10-2002 11:40 . Reden: stomme typo ]

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
smoking2000 als ik er vanaaf tijd voor heb zal ik er wel ffies naar kijken.
Ik ben Polichism ;)
Dus je weet wel wie ik ben :)

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

• smoking2000

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Topicstarter
SuperKoej schreef op 07 oktober 2002 @ 11:46:
smoking2000 als ik er vanaaf tijd voor heb zal ik er wel ffies naar kijken.
Ik ben Polichism ;)
Dus je weet wel wie ik ben :)
Je had er toch al naar gekeken? Ik ben bang dat je er alsnog niet uitkomt, het is mij ook nog steeds niet gelukt, vandaar dit topic.

• Polichism
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
nee ik had alleen gezocht naar de firewall...
Maar daar had ik geen verstand van.
Toen ben ik verder gegaan met ircd.
En vanaaf zal ik wel ffies kijken naar apache enzo.....
Ik hoop dat je vanaaf zelf ook op irc bent.
Dan kan ik daar ffies verder met jou overleggen hoe en wat.

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

• Polichism
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
Nou heb ik zelf eens naar die computer gekeken.
En In zijn config file staat nix verkeerd.
Look @ this:
code:
1
2
polichism@bile:/etc/apache$ /usr/sbin/apachectl configtest
Syntax OK

Alleen ik vind wel iets "leuks" in zijn error.log.
code:
1
2
3
4
5
[Mon Oct  7 16:43:39 2002] [notice] SIGHUP received.  Attempting to restart
[Mon Oct  7 16:43:39 2002] [error] (2)No such file or directory: mod_mime_magic: can't read magic file /etc/apache/share/magic
[Mon Oct  7 16:43:40 2002] [notice] Apache/1.3.26 (Unix) Debian GNU/Linux mod_perl/1.26 configured -- resuming normal operations
[Mon Oct  7 16:43:40 2002] [notice] suEXEC mechanism enabled (wrapper: /usr/lib/apache/suexec)
[Mon Oct  7 16:43:40 2002] [notice] Accept mutex: sysvsem (Default: sysvsem)

Wat is dan nu het probleem?

Verwijderd

Je hebt er een module in geconfigureerd die niet aanwezig is?

Probeer die module in de httpd.conf te commenten door een # ervoor te zettten, en restart apache dan ff..

• smoking2000

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 16:55:
Je hebt er een module in geconfigureerd die niet aanwezig is?

Probeer die module in de httpd.conf te commenten door een # ervoor te zettten, en restart apache dan ff..
Dat was ook mij opmerking, great minds think alike :)
op zich moet dat geen echt probleem op leveren, of doet ie t inmiddels?

Verwijderd

Als je beschikking hebt over nmap kun je ook kijken of poort 80 openstaat..

Zie je gelijk of ie draait of niet :)

• smoking2000

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Topicstarter
Ik word gek! Heb Apache even laten luisteren op poort 8080 en nu is hij wel van buiten berijkbaar. Blokkeerd Planet verkeer op poort 80?

Verwijderd

smoking2000 schreef op 07 oktober 2002 @ 17:59:
Ik word gek! Heb Apache even laten luisteren op poort 8080 en nu is hij wel van buiten berijkbaar. Blokkeerd Planet verkeer op poort 80?
De laatste keer dat ik een webserver had draaien niet... (2 maanden geleden)

Verwijderd

Nee volgens mij niet, ik heb onder een planet adsl verbinding voor een vriend van mij, 3 weken geleden nog een webserver opgezet.

Die was toen te bereiken onder poort 80....

Maar misschien dat ze het nu wel blokken... Vraag het ze })

• smoking2000

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Topicstarter
Het mailtje is gister de poort uit gegaan :)
Welk OS draaien jullie dan?

Verwijderd

Ik heb het geheel toen op FreeBSD 4.6-RELEASE geinstalleerd...

Met apache was het geen probleem om vanbuitenaf te connecten..

Kijk anders even in de natlist of iemand niet per ongeluk of expres :P een verwijzing voor poort 80 naar een ander ipadres heeft gemaakt...

• smoking2000

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 09:55:
Ik heb het geheel toen op FreeBSD 4.6-RELEASE geinstalleerd...

Met apache was het geen probleem om vanbuitenaf te connecten..

Kijk anders even in de natlist of iemand niet per ongeluk of expres :P een verwijzing voor poort 80 naar een ander ipadres heeft gemaakt...
Is het ook niet...... Nu maar wachten op het mailtje van Planet

Pagina: 1