Wat is een leuke geluidsbwerkings computer

Pagina: 1
Acties:

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 15:35
Hoi
Ik wil eigenlijk wat nieuwe troep aanschaffen voor mijn comp
ik heb nu
cely400@450
sb live player
5400rmp hd
40 speed cd-rom
en een asus mobo
weten jullie nog een leuke upgrade die een beetje betaal baar is
ik edit vooral geluid in audio/midi
alvast bedankt

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

Verwijderd

geluid = veel grote bestanden, met vaak dezelfde bewerkingen, dus:

-veel RAM
-snelle schijven (7200 op z'n minst)
-goede floating point proc

Het hangt er dus net vanaf hoeveel je uit wilt gaan geven. Ik zou je een G4 aanraden, maar ik neem aan dat je een Pc wilt. Een >GHz Tbird met 512 (of 372) MB RAM en een snelle HD schiet ook al een flink eind op. Dit is idd wat dur allemaal, begin maar eens met veel RAM, en een snelle schijf, dat schelt al een hoop....

Verwijderd

Als je op professioneel niveau wil editen, ben je 2000 piek kwijt aan een soundcard zowiezo. Verder veel RAM, 10.000rpm schijven van het liefst IBM (snelst getest), een AMD proc, die heeft een betere Floating Point Unit (zo'n 15% sneller dan die van Intel).
Met het systeem dat je nu hebt komt je er hoogst waarschijnlijk ABSOLUUT NIET. Nieuw systeem dus.

• Jaguar_e
hoi
ja die hd is wel een puik plan ik kan bij de compuboer hoer een 10g 7200rpm hd voor maar 330,- krijgen
en wat de cpu betreft zou een duron ook wel vol doen want die t-birds is wel erg duur en dan moet ik ook weer een nieuwe voeding kopen aangezien ik al 2 voedingen van 230 watt naar de sjit heb geholpen
mzzls

• Jaguar_e
ja
maar het hoeft niet profesonial ik wil gewoon zonder veel gezeik de boel kunnen editten en zo want 2000 gulden of meer uitrekken voor een comp wil in nou ook weer niet (daarvan kan ik nog een korg syntesyer van kopen)
mzzls

Verwijderd

Dan zou ik eerst maar eens dat schijfje kopen, en daarna een nieuw plankje + duron + ram....

een soundcard zou ik niewt in investeren. Die dingen zijn veel te duur, daravan kan je idd beter een leuke synth of een sampler kopen...

Verwijderd

Op vrijdag 27 oktober 2000 22:30 schreef Jaguar_e het volgende:
hoi
ja die hd is wel een puik plan ik kan bij de compuboer hoer een 10g 7200rpm hd voor maar 330,- krijgen
en wat de cpu betreft zou een duron ook wel vol doen want die t-birds is wel erg duur en dan moet ik ook weer een nieuwe voeding kopen aangezien ik al 2 voedingen van 230 watt naar de sjit heb geholpen
mzzls
10gig maar??
voor dat bedrag heb ik een IBM 45 gigb 7200RPM U-100 !!!

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zoals al gezegd een 7200rmp HD.
Proc upgraden is niet direct noodzakelijk, met deze proc en minimaal 128mb is het heel goed mogelijk een aantal audiotracks (toch zeker 5-10) tegelijkertijd te kunnen afspelen. Wil je toch upgraden dan kun je beter een Intel-proc nemen (in combi met een goed moederbord, op dit moment zou ik voor een mobo met i815-chipset zonder geintegreerde videochip gaan, Asus CUSL2-C is er een; is zeer stabiel moederbord), want veel software (o.a. Cubase) is geoptimaliseerd voor Intel.

Verder zou je voor een nieuwe geluidskaart kunnen gaan. Voor een beginners op het gebied van harddiskrecording zijn de Emagic Audiowerk kaarten veel gebruikt:
http://www.emagic.de
Deze kaarten (Audiowerk 2 en Audiowerk 8) zijn de laatste tijd 2e hands vrij regelmatig te vinden. Je moet even goed nadenken over wat je allemaal wilt gaan aansluiten (heb je synthesizers, mengpaneel etc?)

Ik geef hieronder ff mijn systeem, ik doe zelf heel veel met HD-recorden, dan kun je een beetje een indruk krijgen van wat er allemaal mogelijk is:

Celly466@525
Abit BE6 (BX-chipset)
192mb ram
15GB 7200/U66
8.4GB 5400/U66
Sblive full retail
Gina (by Echo) 20bit prof. soundcard (2in/8out, incl s/pdif)

Ik kan heel wat tracks tegelijk opnemen en afspelen, hoeveel weet ik niet precies, maar met gemak zo'n 8 audio tracks tegelijk, en dan heb ik het nog niet eens over het aantal midi-tracks dat nog meeloopt en de audiotracks die worden opgenomen. Ik gebruik m'n sblive puur voor midi, en niet voor opnamen. Ik heb m'n diverse synthesizers aangesloten via een mengpaneel (Spirit Folio SX) op m'n Gina kaart.
Ik doe trouwens lang niet al m'n recording werk op die 7200rpm, maar ook wel op m'n 5400rpm. Pas op het moment dat je echt veel tracks tegelijk gaat opnemen is een 7200rpm schijf echt noodzakelijk.

De mobo's met BX-chipset zijn nog steeds erg gewild onder veel musici, vanwege de hoge stabiliteit. Als je voor een nieuw mobo+proc gaat is het erg belangrijk te letten op de keuze van je moederbord, er is niets zo vervelend als een hang-up tijdens het musiceren. Een nadeel van de BX-chipset op het moment is de beperkte upgrade mogelijkheden, je kunt er geen 133fsb proc meer op kwijt. Dus daar moet je dan wel goed over nadenken. Het is trouwens wel zo dat je met een p3-800 (100fsb), veel ram en een 7200rpm hd al een behoorlijke bak hebt voor hd-recording, zeker in combi met een goeie geluidskaart.

Zo, ik hoop je hierbij een stuk verder op gang te hebben geholpen, als je nog vragen hebt, stel ze gerust, mail desnoods ff.

suc6

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:53
Denken jullie dat de topicstarter hier nog wat aan heeft, gelet op de datum?? :?

• reempje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2024

reempje

Cool-edit kan echt alle geluidsformaten bewerken, http://www.syntrillium.com
Succes

Verwijderd

In het laatste nummer van Interface (Magazine) staat hier ook een vrij lang stuk over.

Dit blad is zo'n beetje bij alle tijdschriftenhandels te krijgen , en gaat voornamelijk over digitaal muziekmaken.

Misschien dat je daaraan iets hebt...

Verwijderd

misschien een trage beslisser!

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Oei, die datum had ik nog niet eens gezien |:(
Nahja, voor degenen die nog info zochten hierover, altijd leuk....

Verwijderd

zo'n G4 Mac is daar wel geschikt voor :)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:17
Ik zou proberen aan een Seagate Barracuda III te komen (ik weet niet wanneer ze in nl te koop zijn), deze schijven zijn namelijk erg goed in grote bestanden weg te schrijven.

hier staat een review:
http://www2.tweakers.net/nieuws/15311

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Het is bij HD-recording niet echt van belang of de schijf grote bestanden in een keer kan wegschrijven, omdat je bij het recorden de sound-file stukje voor stukje wegschrijft (je neemt toch geen 3 minuten muziek op in 1 seconde?) Pas op het moment dat je echt meerdere audiotracks op 96kHz/24bit gaan recorden zou je op meerdere mb's per seconde uitkomen, maar zelfs dan.....

• Universal Creations
  • Laatst online: 19-08 10:17
Op vrijdag 09 maart 2001 18:33 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
Het is bij HD-recording niet echt van belang of de schijf grote bestanden in een keer kan wegschrijven, omdat je bij het recorden de sound-file stukje voor stukje wegschrijft (je neemt toch geen 3 minuten muziek op in 1 seconde?) Pas op het moment dat je echt meerdere audiotracks op 96kHz/24bit gaan recorden zou je op meerdere mb's per seconde uitkomen, maar zelfs dan.....
Voor dat wegschrijven heb je ook niet veel meer nodig dan bv Pentium75 ofzo, maar het heropenen en bewerken vreet wel performance. Open maar eens een wav-je van zo'n 100mb en ga die dan bewerken, dan merk je dat dat best wel eens sneller zou mogen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-08 19:22
Dr. RiPsaw: op m'n ouwe p166 mmx kon ik onder cubase vst al zo'n 12-14 sporen tegelijkertijd afspelen (16bit 44,1Khz) daar heb je echt geen superduper PC voor nodig. Gind gewoon met een 3,2 GB WD 5400 rpm schijfje.

Wat i.i.g. belangrijk is: wat wil je precies bereiken? Pas dan kun je een fatsoenlijk antwoord geven op wat nodig is.

• Lordy79
  • Laatst online: 12:57

Lordy79

Fundamentalist

Een makker die ik ken heeft:

PII-450 op BX bord
promise ATA 100 controller
Guillemot ISIS geluidskaart
40GB 7200rpm schijf
256MB RAM

Die makker is professionele muziekmaker (verdient ie zijn brood mee) en kan er goed mee uit de voeten.

Overigens heeft ie nu geen ISIS meer, maar een Pulsar kaart van 3000 piek. Maar da's misschien een beetje overdreven...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Zoals ik idd al zei, je hebt niet direct een vette pc nodig voor als je niet al te uitgebreid hd-recorden. Pas leuk als je idd gaat bewerken enzo.
Wat wel erg veel processor belasting vreet zijn software-synthesizers en dingen als goeie VST-plugins. Maar daar heb je ook weer geluidskaarten met ASIO ondersteuning voor...
Kortom, je kan er veel mee, en hoe beter de PC, des te meer je er mee kan.
Pagina: 1