[Linux] verschillende netwerkinstellingen

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een laptop met redhat 7.2. Deze laptop gebruik ik zowel thuis als op school. Thuis gebruik ik vaste IP adressen en staat alles dus ook vast ingesteld. Op school wordt er gebruik gemaakt van DHCP en zou ik dus aldoor die instellingen weer moeten veranderen bij thuis <> school. Onder windows XP gebruik ik een functie dat als ie geen DHCP kan vinden dat ie overgaat op 'vaste' instellingen. (dit: http://crew.tweakers.net/hlpdsk/enditdan.png). Werkt prima; als ik op school inplug haalt ie via DHCP IP etc. op. Als ik hem daarna thuis inplug wordt ie automatisch ingesteld op 10.0.0.2 etc..

Is zoiets onder linux/rh7.2 ook mogelijk?

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is denk ik wel mogelijk, maar daarvoor zul je zelf een aantal (kleine) aanpassingen aan het bestaande systeem moeten maken. Als je in '/etc/sysconfig/network-scripts/ifup' kijkt moet je bij de eerste 'if' van DYNCONFIG de returnwaarde afvangen van dhcpcd (of pump) en dan beslissen of je toch vaste waardes wilt gebruiken. Ook 'ipdown' kijkt naar 'BOOTPROTO=dhcp', dus die moet je ook nog even aanpassen. Ik denk dat het zo moet kunnen, maar ik heb het zelf nooit ingesteld (maak dus een backup dus je originele bestanden ;)).

Welcome to the desert of the real.

• The_Wounded
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-10-2021
dan moet je een kopie van je netwerkinstellingen maken kopieren naar bijv. network.dhcp (als ie daar op staat) dan verander je de instellingen naar statisch dan kopieer je de netwerk map naar network.static.
maak je de volgende files met een editor.

#!/bin/bash
mv /etc/network.dhcp /etc/network
/etc/init.d/network restart

kun je bijv netdhcp noemen, zet 'm in de /usr/bin dir.
typ dan chmod 755 /usr/bin/netdhcp

maak ook zo'n file voor static en je kan met een opdracht wisselen van netwerk instelling :)

Verwijderd

Wat voornamelijk vervelend is dat je boot-procedure lang is wanneer je ingesteld hebt dat je DHCP gebruikt, terwijl je IP hardcoded in je instellingen zou moeten staan.
Ik maakte altijd een klein scriptje dat tijdens het booten vraagt welke instellingen hij zou moeten gebruiken. DHCP of static.

Aan de hand van de invoer van de gebruiker (ik dus) werden de goede netwerk instellingen gebruikt.

Zo'n scriptje heb je zo gemaakt.

Suc6.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ok bedankt voor de reacties :) Ik had eigenlijk gehoopt dat voor zoiets wel wat standaardoplossingen waren ;) Maar ik moet dus echt zelf aan de slag met het editten van textfiles.... maar ik zal kijken of het lukt :)

Verwijderd

Dit missch iets voor jou?
QuickSwitch is a utility that lets Linux/Unix laptop users create and use roaming network profiles. Instead of individually reconfiguring the network card, changing DNS entries, hosts files etc. it lets you create one centralized file for all your different profiles. So if you keep moving around with your laptop and have to keep reconfiguring everything over and over again; this might just make your life a wee bit easier.

http://edgesolutions.ca/article.php?sid=21
Pagina: 1