Toon posts:

Aan knop ATX voeding aansluiten op LPT poort andere pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg na het lezen van een aantal leuke topics hier het idee om de LPT poort van een pc door te schakelen naar de aan knop van een andere pc. Op deze manier zou ik dus door een signaal te sturen vanuit de lpt poort de andere pc aan of uit moeten kunnen zetten. Ik vraag me echter af hoe dat moet met de schakeling, wat ik er precies voor nodig heb en zo. Ik heb nog geen ervaring met het solderen en doorschakelen van dingen, maar dit leek me niet al te moeilijk.
Weet iemand raad? Bij voorbaat dank!

Verwijderd

ehm je moet contact maken tussen 2 pinnetjes op je mobo, dus iets met een relais?

Verwijderd

in principe moet je een klein deel van een seconde twee 'draadjes' doorverbinden (powerswitch). je zou het kunnen oplossen dmv een relais dat je heel kort laat schakelen, door een signaaltje van de lpt-poort van de andere pc.
misschien zijn er wel andere el-componenten die een vergelijkbaar iets doen, maar ik ben beetje el-n00b :P

edit:

Bobvanvliet was me voor :(

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2002 23:00 . Reden: Te langzaam getypt :) ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dus niet eens wat een relais is, laat staan hoe je het schakeld en welke pinnetjes van de lpt poort ik moet gebruiken.
aub een simpele uitleg voor de simpele ziel die ik ben ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2002 23:06 . Reden: TYPO ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:55
Relais is een soort electrische schakelaar, waarmee je bijvoorbeeld met een kleine spanning erg grote kan schakelen :D

Wat hier bedoelt word om een relais kortstondig 2 draadjes te laten verbinden. Als je de juiste gekozen hebt zorgt dit ervoor dat je ATX computer opstart. Vrij simpel eigenlijk, gebruik de search voor software, moet genoeg te vinden zijn :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

wat een relais is weet ik nog net :P, je geeft een kleine spanning, met die spanning wordt een soort schakelaar omgezet, waarmee je veel grotere spanningen kunt schakelen.
Die pinnetjes van je parallelle poort moet je maar ff kijken, er zijn een aantal lijnen die je kunt aansturen.
waarmee wil je het proggie btw gaan programmeren?
succes ermee

edit:

AARRGHHH, ik ben steeds te laat vandaag :(:(:(, shit happens :D

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een afbeelding van een relais? Wat precies zou ik er op aan moeten sluiten? En wat dat programma betreft, das simpel. Dat maak ik gewoon in c++, heb ik al eens eerder gedaan 8)

<edit>
Ik ben er nu achter hoe een relais werkt. Ik snap nu hoe het moet en zo . Nu moet ik enkel weten welke pinnen op de lpt poort ik gebruiken moet.
<edit>

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2002 23:32 . Reden: toegevoegde info van andere bronnen ;) ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je gebruikt maar 1 datalijn en de ground van de LPT poort. Maar als jij direct een relais gaat sturen dan sloop je je paralelle poort.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap wat je bedoelt. Dat was toch pin 2 en pin 11 oid? En wat bedoel je met dat ik de lpt poort sloopt? Ik soldeer uiteraard in een losse sub-d stekker of steek de draadjes in een lptkabel.

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
leuk idee... ik heb alleen geen enkel beeld bij deze mod :) waarom geen Wake-on-lan?

Verder ben ik heel benieuwd naar het eindresultaat... zou je als het werkt een aantal schemas en het proggie onln kunnen gooien? ;) succes gewenst

Verwijderd

edit:

Mr. Files vergeten uit te loggen....

Atmoz @ Mr. Files account:

de ground van de parallele poort (pen 18) en een datalijn van de parallele poort (weet effe niet welke) aansluiten op een BC547 (transistor) van dan op de 12 volt van de pc op een relais aansluiten. Werkt perfect heb ik hier ook al vaker gedaan. Je moet alleen wat kennis hebben van Qbasic.

Verwijderd

Topicstarter
Quickbasic? No way man! Een leuke c++ app hoor bij zulk soort dingetjkes :9
Pagina: 1