Ok, zijn al veel goede tips hier gegeven, maar ik ga mij er toch ook nog even tegenaan bemoeien.
Ik wil nog even benadrukken dat bugtraq absoluut verplichte kost is voor elke sysadmin. Samen met de security mailing list van je distro.
Nog even een opmerking die ik al eens eerder heb gemaakt, maar ik doe het nog maar een keer. Ik zie dat mensen blindelings vertrouwen op chkrootkit en er gelijk vanuit gaan als dit programma niks vindt dat ze dan niet gehacked zijn. Deze aanname is dus fout. Chkrootkit is zeker een handig programma, maar dit programma herkend lang niet elke rootkit die in het wild voorkomt. Verder controleert chkrootkit standaard met de binaries (ls, ifconfig, ps, enz) die op de machine zelf aanwezig zijn. Deze binaries kunnen dus vervangen zijn door een rootkit en de enige controle die chkrootkit standaard doet is het greppen naar bepaalde strings in die binaries. Je moet dus altijd met een betrouwbare set binaries vanaf cd ofzo chrootkit draaien. Verder zijn er ook rootkits die zich weten te verstoppen voor chrootkit. De adore rootkit is er zo een.
Verder is er nog een groep rootkits die zich in kernel memory laden via het dev filesysteem en waarden direct in kernel memory wijzigen en deze groep is door chkrootkit niet te detecteren. Voor zover ik weet is er zowiezo geen tool die dit kan. Wat je zou kunnen doen is een kernel zonder modules compilen en vervolgens met een patch als openwall (2.2.x) of gr security (2.4.x) kernel memory (/dev/kmem) beter kunnen beschermen. (deze patches doen veel meer dan dit en zijn een aanrader op high security servers).
Ook is het belangrijk om de ruleset van Snort regelmatig te updaten. Er komen met grote regelmaat nieuwe rulesets uit om meer typen scans en aanvallen te herkennen. Snort rules zijn namelijk opgebouwd om ongewoon verkeer ipv van gewoon verkeer te herkennen en op al het overige alarm te slaan, helaas. Zowiezo is het nut van Snort beperkt, omdat het alleen maar verkeer analyseert en volgens mij nog geen aanvallen kan afweren met TCP resets. Je moet het dus zien als een verrekijker zodat je wat eerder aanvallen kan zien aankomen, maar niet stoppen. Ik geloof dat Debian nog bezig was om een aparte package te maken met update rulesets. Ik denk dat dit nog niet in de stable tree zit, dus houd daar rekening mee.
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 07-10-2002 23:30
. Reden: snort debian toevoeging ]