Coax splitten ?

Pagina: 1
Acties:

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Okay, dit is de situatie met uitleg....

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~ejf.heeres/kabel.gif

De centrale kabel komt in de woonkamer binnen. Daar wordt de coaxkabel gesplit voor de tv in de woonkamer en voor de 2e verdieping. Alleen nu moet er in room 2 nog een extra tv aangesloten worden. Is het mogelijk dat die coax op de 2e verdieping nog een keer gesplit wordt ??

En wat voor speciale apparatuur heb ik daar voor nodig, tangen etc. etc. ???
En op room 2 moet ook nog eigenlijk een radiocoax naar toe, maar het gat in het dak is daarvoor te klein (gaan al 4 kabels naar boven :/) Kan het radiosignaal ook misschien via de tvcoaxkabel ???

Of een andere manier om toch het radiosignaal op de tweede verdieping te krijgen....

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 14:48
Doorlussen kan in principe wel, let alleen ff op je afsluitweerstand.

of 't bevordelijk voor de kwaliteit is.... nee, niet echt :)

Radio kun je vergeten op die manier. Ik heb het ook zo thuis gehad.

Inmiddels alles vervangen, nu wordt inkomend versterkt, gesplitst en einddoosje per kamer.
Netjes radio EN tv via de kabel zo...

Afmontage dmv F-connectoren, da's imho een stuk beter dan al die kutcoaxplugjes.

Op
http://www.hirschmann.nl/site/mmc-documentatie.htm
staan een zooi schema's enz, op die manier weet je iig zeker dat je GOED spul hebt.

Ik heb nu een 10db versterker ertussen, wil een zwaardere, maar ja.. vind die maar eens 2e hands (nieuw = hirschmann vrij prijzig)

Edit: op zich kun je het redden met normale splitters, maar de demping is wel vrij groot.
Ik zou een versterkertje ertussen plaatsen, je krijgt dan zoiets als

http://www.hirschmann.nl/...I-3-aansluitp-rijgnet.pdf

Ook een eventuele splitter voor je kabelmodem geeft al een db of 3 demping, dus versterker is geen overbodige luxe. vooral niet als je ook elcheapo kabel gebruikt.

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
:/ Ik ben dus een complete n00b hierin.

Moet ik er dus als ik de tv op room 2 aan wil sluiten er een versterker tussen zetten ???

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

moet niet, kan wel verbetering opleveren. In sommige situaties moet het wel in anderen niet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 14:48
DoRRoN schreef op 06 oktober 2002 @ 20:22:
:/ Ik ben dus een complete n00b hierin.

Moet ik er dus als ik de tv op room 2 aan wil sluiten er een versterker tussen zetten ???
MOET niet, wel aan te raden. Maar je kunt t gewoon proberen, versterker kan er altijd nog tussen.

Ook een bouwmarktsetje kan wel gebruikt worden, al vind ik die kwalitatief (merkbaar) slechter dan een hirschman installatie met fatsoenlijke connectoren.
Komt ook bij dat je met een goeie opzet dmv multitaps (die f-connector/verdeelblokjes) ook meteen radio overal hebt.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

ik heb het ook zo ongeveer... gewoon versterkertje beneden, en boven 2tv's+1 radio, beneden 1 tv+1 radio...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• MR_zip
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04-2023
radio en tv zijn dezelfde kabel. schroef maar eens je aansluitpunt in de woonkamer open. het enigste verschil is de aansluiting. je kan de kabels gewoon splitten met coax splitters die verkrijgbaar zijn in iedere bouwmarkt. uit ervaring kan ik je vertellen dat de metalen beter werken en meganisch ook beter zijn dan de witte plastic splitters. als je kabel ergens langer dan 10 meter wordt is het beter om een versterker te gebruiken. maar met een goede kwaliteit kabel kan je makkelijk over die 10 meter gaan.

Verwijderd

Naar mijn idee kan de situatie gewoon zoals je getekend hebt, gewoon proberen. Mocht er een TV teveel ruis hebben in het signaal, dan kan je altijd nog een versterker ertussen plaatsen, maar ik zou het toch eerst zonder proberen voordat je je teveel kosten op de hals haalt.

Verder kan radio over dezelfde coax, maar het signaal zit op de andere draad: dwz, kijk maar eens in het kastje waar je coax binnenkomt, je ziet een groene coax lopen. De binnendraad wordt de binnendraad voor tv, de buitendraad wordt de buitendraad voor de tv. Voor radio is het exact andersom: de binnendraad wordt de buitendraad en vica versa.

Als je in room2 een radio wilt aansluiten, moet je daar zo'n kastje ophangen met een tv en radio uitgang en op de goede manier monteren (staat op verpakking, wijst zich vanzelf) nu kan je daar ook radio luisteren via de kabel en tv kijken.
Pagina: 1