Toon posts:

2nd server automatisch over laten nemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eej,

Ik heb even een vraag we hebben namenlijk een server maar die moet zoals altijd erg stabiel zijn nu willen we dus de backup server ook gebruiken als 2de server.
Geen probleem..
Maar we willen dus ook dat de 2de server gaat werken als eerste server zodra de eerste uitvalt..

Is dat zo zowiezo mogelijk zo ja hoe?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
ja en nee...

wat moet ie overnemen? email kun je dmv mx records doen, sites wordt lastiger ;)

als ie ook failover moet bieden voor bv websites enz dan kom je dus op een loadbalancer (oid) uit.

Verwijderd

Topicstarter
het is gewoon de echte server over het netwerk dus dhcp enz

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Windows NT4 -> BDC -> kan je direct naar PDC promoveren met een druk op de knop.

Win2k wordt lastiger, bovendien heb ik daar zelf geen ervaring mee

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
haha shit heb natuurlijk precies win2k

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:02
Ik denk dat je dan win2k SERVER voor nodig hebt... en er zijn uiteraard tools die dat ook kunnen. Ik ken alleen vinca... (http://www.vinca.nl)

Verwijderd

Topicstarter
nee ik heb ook win2k server

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hoezo heb je een back-up server nodig? Als je server stabiel is heb je die nou juist niet nodig. Maar de belangrijkste vraag in dit soort dingen is altijd: "hoeveel geld heb je d'r voor over?".

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

DHCP is niet zo'n probleem lijkt me. Gewoon allebei tegelijk laten serven alleen allebei de helft van een class C ofzo.

Every morning is the dawn of a new error.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Brahiewahiewa schreef op 07 oktober 2002 @ 09:30:
Hoezo heb je een back-up server nodig? Als je server stabiel is heb je die nou juist niet nodig. Maar de belangrijkste vraag in dit soort dingen is altijd: "hoeveel geld heb je d'r voor over?".

De grootste vraag voor mij is nog altijd wat je zelf al uitgevonden hebt :?

Er zijn diverse manieren voor. Van producten die zeer professioneel zijn en zeer duur zijn, tot shareware oplossingen.
En natuurlijk kun je altijd nog zelf knutselen met de role van servers e.d.

Main vraag, heb je uberhaupt zelf wel eens rondgekeken?
Krijg niet echt de indruk dat je dat gedaan hebt ...

Braaikamer - Smoke&BBQ

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
en wat kun je bereiken met clusteren ?

Verwijderd

Topicstarter
zelf heb ik ook gezocht maar kon niet echt veel vinden erover weet wel dat je het over kan laten nemen als hij niet werkt want anders krijg je uiteraard ip problemen omdat er dan 2pc de ips uit delen. maar wij zelf willen dus als de 1 uit valt dat de ander de primaire server word

Verwijderd

win2k server kun je ook promoten.

command is dcpromo

duurt alleen wel lang, dus dit is niet ideaal.
verder kent w2k server geen bdc en pdc meer...

als je een goede oplossing hebt gevonden hoor ik het graag.

Verwijderd

als je het goed wil doen moet je gaan clusteren. Maar da's €€

Je kunt ook 2 DC's in je netwerk hangen.
Allebei DNS AD integrated.
DHCP scope's welke elkaar overlappen.

• bitwizz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 15:18
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 10:16:
als je het goed wil doen moet je gaan clusteren. Maar da's €€

Je kunt ook 2 DC's in je netwerk hangen.
Allebei DNS AD integrated.
DHCP scope's welke elkaar overlappen.
clusteren zit standaard in windows 2000 server (heb er alleen nog geen ervaring mee.
offtopic:
meschien een project voor op m'n werk

DHCP scope's laten overlappen is onverstandig want dan kan je dubbele ip adressen uit delen maar spliten kan wel bv:
server 1, 192.168.1.10 tot en met 192.168.1.128
server 2, 192.168.1.129 tot en met 192.168.1.250
subnetmask, 255.255.255.0
de eerst 10 en de laatste 4 zijn voor servers, printers en switchs.

Bestuurder van een KIA EV6 77,4kwh RWD GT-Line - Yacht Blue

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 10:55

wielhelm

80/86 ST bladebladed

clusteren zit niet standaard in w2k server. Wel in advanced server volgens mij

• Boudi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 02:32

Boudi

Always Coca Cola

Wat jij wilt is niet echt mogelijk door ff een server erbij te zetten. Als je een automatische fail-over wilt bij het uitvallen van een server heb je een groot probleem: shares, printers en files. Dingen als inloggen, DNS en DHCP kan je heel makkelijk redundant bouwen door idd een 2e server neer te zetten, de DHCP scope te verdelen in 2-en, op de DNS server secondary zones aanmaken, en het Win2K equivalent van een Backup Domain Controller maken. Maar ja, je bestanden staan natuurlijk gewoon op de 1e server.

Je zou gebruik kunnen maken van DFS volgens mij, wel es mee zitten testen maar dit werkt niet 100% veilig. Ook het dagelijks copieren van alle bestanden naar de 2e server werkt niet omdat je niet ontkomt aan het omhanden van shares dan wel aanpassen van login script. Dus is het niet automatisch. Bovendien raak je op deze manier gewoon data kwijt.

De manier die hanteren is gewoon een apparaat klaar hebben staan die taken kan overnemen. Backup van de vorige dag terugzetten en clients naar nieuwe server laten wijzen. Alles vanuit de filosofie: je ontkomt niet aan extra werk bij het uitvallen van een server.

Maar als je tegen iedere prijs toch een fail-over mogelijkheid wilt dan denk ik dat je moet gaan kijken naar fileservers van bijvoorbeeld NetApp, waarin alles redundant is uitgevoerd. Tegen een iets minder hoge prijs zou ik eens kijken naar de mogelijkheden van DFS onder Win2K... en kijken of dit doet wat je wil.

Succes ermee!

Met of zonder mayonaise?

Pagina: 1