Toon posts:

Zelf computer bouwen, maar niet IA32-achtig.

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn een hoop mensen die hun eigen systeem bouwen. Voor zo ver ik weet gaat het dan altijd om systemen die gebaseerd zijn op de IA32. Dus mij leek het interessant om eens iets anders te doen, bijvoorbeeld met een PowerPC CVE van IBM of Motorola. Het probleem hierbij is dat ik er weinig (lees: geen) documentatie over dit onderwerp kan vinden. Dus ik dacht, laat ik mijn prutsende medemens eens om raad vragen. Ik kan mij voorstellen dat je een compleet ander soort moederbord (dan voor de IA32 gebruikt wordt) moet hebben om de CVE in te plempen, om maar niet te spreken over het BIOS en het besturingssysteem (zal wel Linux from scratch moeten worden). Kan het zijn dat fabrikanten als Apple een eigen moederbord (laten) bouwen ofzo?
Dus: zijn er soms hier mensen die een vergelijkbaar project achter zich hebben of mensen die anderzins ter zake kundig zijn? Ik zou wel een paar aanwijzingen kunnen gebruiken ;) Ik weet bijvoorbeeld niet eens of het haalbaar is qua aanschafkosten enzo. :*)

• gangsterjoey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
[n00bmodus]

Wat is IA32?

[/n00bmodus]

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

:/

Waarom vraag je dat meteen ipv om dat kreet door Google heen te gooien :?
[google=IA32]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:23

Qwerty-273

Meukposter

De 'consumenten' makrt in losse computer onderdelen is vooral en alleen gericht op de x86 componenten. Wil je dus je gaan verleggen op een andere architectuur zit je meestal gebonden aan 'complete' oplossingen die worden geboden door bedrijven die deze producten verkopen.

Aangezien er eigenlijk geen consumenten markt voor is in losse onderdelen (behalve dan reperatie onderdelen, al worden deze meestal niet zomaar even door verkocht) zal het heel moeilijk worden om zelf een computer met een PowerPC proc zelf in elkaar te zetten van los gekochte onderdelen her en der. Al is het met ebay en andere online veilingen best mogelijk maar dan zit je meestal niet met de laatste typen.

En linux from scratch hoeft niet. Er zijn een aantal linux distro's en ook netbsd die echt geport zijn naar een andere architectuur dus deze zouden ook moeten werken dan. De diversiteit van de andere architecturen is stukken minder dan in de x86 (i386) groep en dat geeft daarom betere onderstauning in 'exotische' OS en.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• gangsterjoey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
BalusC schreef op 06 oktober 2002 @ 23:05:
:/

Waarom vraag je dat meteen ipv om dat kreet door Google heen te gooien :?
[google=IA32]
|:( :| Sorry, het was zeer dom van me, maar dit is denk ik te moeilijk voor mij...Dan moet je meer achtergrondinformatica hebben....

http://www.wikipedia.org/wiki/IA32

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik wat beter mijn huiswerk gedaan, en ik geloof dat ik welgeteld één moederbord heb kunnen vinden die voor min of meer voor consumenten bedoeld is, namelijk deze. In principe is dit ongeveer wat ik zocht, maar helaas zijn de specificaties een beetje achterhaald. (2x AGP :?) Er is nog andere, eentje die Barbie heet. Hierzo en hierzo is meer informatie te vinden. Alleen ik geloof dat die een beetje buiten de prijsklasse ligt die ik persoonlijk in gedachten had |:(
Waarschijnlijk ben ik dus het beste af om een tweedehands Apple te kopen ofzo :Y) of ik moet even wachten tot de nieuwe Apples uitkomen. Die lijken me ook wel bruut (8>
En linux from scratch hoeft niet. Er zijn een aantal linux distro's en ook netbsd die echt geport zijn naar een andere architectuur dus deze zouden ook moeten werken dan. De diversiteit van de andere architecturen is stukken minder dan in de x86 (i386) groep en dat geeft daarom betere onderstauning in 'exotische' OS en.
Oja, er zijn inderdaad diverse distributies die ook voor PowerPC geschikt zijn. Dat was ik eventjes vergeten 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2002 20:36 . Reden: ff wat vergeten ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:23

Qwerty-273

Meukposter

[Oja, er zijn inderdaad diverse distributies die ook voor PowerPC geschikt zijn. Dat was ik eventjes vergeten 8)7[/quote]

Kijk voor veel ports nar verschillende architecturen ook eens naar NetBSD dan ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben kennelijk niet de enige die het leuk lijkt met een PowerPC die GNU/Linux draait. Ik las net een artikel dat precies over dit onderwerp gaat. Interessant stuk.

Verwijderd

Als je een Linux distro wil hebben is Darwin(Core van Mac OS) een goede.
En Mandrake PowerPC versie.

Verder vind ik het vreemd dat er wel genoeg componenten te vinden zijn voor x86 te vinden zijn en de andere "betere" modellen niet.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-08 10:23
okee.. de pegasos heb je dus zelf al gevonden.. verder is er denk ik niet zo veel op de markt. Misschien kan je iets met ARM? maar die worden ook niet echt meer gemaakt.. lastig :)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oud topic ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.