Ik heb een audioset met als frontspeakers 2 x Quadral Aurum 7, als centerspeaker een Quadral Base Prestige en als surround speakers 2 x Acoustic Research 308 HO. Omdat ik 't mooier vind om alles van één serie te hebben, wil ik de surrounds binnenkort vervangen door Quadrals uit dezelfde serie. Nu zit ik hier te twijfelen tussen twee modellen: de Quadral Aurum 3 en de Quadral Aurum phase. Het verschil tussen de twee: de 3 heeft dezelfde ribbontweeter als m'n Aurum 7 fronts en een extra woofer aan de bovenkant. de phase is meer specifiek bedoeld als surround speaker en is bipoliar: deze heeft een extra tweeter aan de achterkant, maar is verder een iets kleinere speaker als de 3 (gaat ook minder laag) en heeft een andere front-tweeter (een zgn. Ricom tweeter, die echter ook wel weer in m'n center speaker zit en op zich wel redelijk matcht met de ribbon tweeters). Beide modellen zitten inmiddels niet meer in de huidige collectie van Quadral, maar zijn nog wel her en der verkrijgbaar. Ik twijfel dus: ga ik voor de wat grotere 3 met de extra woofer en de ribbon tweeter of voor de iets kleinere, bipolaire phase met de extra tweeter aan de achterkant? Iemand wellicht toevallig de twee vergeleken?
Verwijderd
Heb je ook een sub? Ik kan me zo voorstellen dat de aurums 7 in combinatie met de aurums 3 een sub overbodig maken, maar dat met de aurums phase wel een sub gewenst is.
Lees ook...
En hoe groot is de ruimte waarin de opstelling staat?
Lees ook...
En hoe groot is de ruimte waarin de opstelling staat?
De huiskamer waarin de boel staat is zo'n 5,4x8,2 meter, met dien verstande dat een deel van de kamer in beslag wordt genomen door de open keuken, waardoor het 'luistergedeelte zo'n 5,85 x 5,4 is, en er een muur in de kamer is van zo'n 2 m waarachter de keuken bevindt. Een sub heb ik niet en vind ik, op m'n appartement, voorlopig nog niet nodig: die Aurum 7's geven voldoende laag, ook bij films en een subwoofer zou buur-technisch niet zo sociaal zijn
.
Als de phase's qua laag niet voldoende zouden zijn, zou ik altijd nog het laag naar de fronts kunnen doorsturen, maar voor surrounds lijkt me dat toch niet zo'n issue? Hoezo denk je dat het al dan niet nodig zijn van een sub samen hangt met de grootte van je rears?
Het voornaamste dat ik me afvraag is of je het bipolaire systeem van de phase speakers echt als merkbaar pluspunt zou kunnen zien.
Als de phase's qua laag niet voldoende zouden zijn, zou ik altijd nog het laag naar de fronts kunnen doorsturen, maar voor surrounds lijkt me dat toch niet zo'n issue? Hoezo denk je dat het al dan niet nodig zijn van een sub samen hangt met de grootte van je rears?
Het voornaamste dat ik me afvraag is of je het bipolaire systeem van de phase speakers echt als merkbaar pluspunt zou kunnen zien.