wat is nu beter, multiplier, of fsb?

Pagina: 1
Acties:
  • 18 views sinds 30-01-2008

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 16:55

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Wat is er nu eigenlijk het "veiligste" aan te passen in je bios,
met een normaal systeem, en normale koeling.

de fsb (kan van 100 tot 130 MHz)
of de multiplier? van 6,5 tot 8 geloof ik?

en dan nog iets..
de +0.1V core laat de temp denk ik het meeste stijgen he?

tjah..

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
veiligste = multiplier
beste = FSB (dan gaat je IDE/AGP/PCI/RAM sneller lopen, pas op want IDE vindt dat soms niet liev met data corruptie tot gevolg)

En je voltage verhogen brengt vrij veel hitte met zich mee ja :)

Dit had je overigens ook wel in de FAQ enzo kunnen vinden :*

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

Veilig is het allemaal niet.
Overclocken is het buiten de specificaties gebruiken van bijv. je processor.
Hierbij krijg je absoluut geen garantie voor wat jij zult kunnen halen.

Wat zie jij onder een 'normaal systeem' ? Is voor iedereen weer anders.

'Normale koeling', wat stel je je hierbij voor dan ?

Ik denk dat jij beter eerst de FAQ maar eens moet gaan lezen alvorens uberhaupt aan overclocken te gaan beginnen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
De multiplier stelt alleen de kloksnelheid van je cpu in. De FSB is de frequentie van de bus tussen cpu, geheugen en AGP/PCI, en de kloksnelheid van je cpu wordt bepaald door de FSB te vermenigvuldigen met de multipier.
1. Dus als je de multiplier hoger zet gaat je processor op een hoger kloksnelheid draaien, maar blijft de rest van je systeem even snel.
2. Als je alleen de FSB hoger instelt, dan wordt de bandbreedte van je hele systeem hoger én gaat de kloksnelheid omhoog. Maar omdat AGP- en PCI-kaarten volgens de specificaties (en hardwarematige beperkingen) op 66 respectievelijk 33 MHz moeten lopen, kan de FSB meestal niet ver bóven deze specs ingesteld worden. Je kunt dan timing-problemen krijgen, vooral met je geheugen. Als de FSB overklokt, dan kan je de timings van je geheugen minder agressief (grotere latencies en delays e.d.) instellen om het toch nog te laten werken.
Maar over het onderwerp van je vraag zijn zeker talloze topics te vinden op GoT, dus dit topicje wat je geopend heb zal binnen de kortste keren wel op slot zitten omdat eoa moderator vindt dat je vraag te algemeen is en er al heel veel info over te vinden is op GoT.
Ik weet het, het is soms vervelend als je gedwongen wordt om de waslijst die je met de topicsearch vindt door te moeten spitten. ;)

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Rick2001 schreef op 06 oktober 2002 @ 17:50:
Ik denk dat jij beter eerst de FAQ maar eens moet gaan lezen alvorens uberhaupt aan overclocken te gaan beginnen.
nou.. ik heb er wel al een beetje ervaring mee, maar ik vroeg me gewoon af welk onderdeel nou voor de meeste hitte zorgde..
daarop doelde ik met "veiligste" in de zin van de minste hitte..
maar zoals ik nu begrijp is dat dus de multiplier

trouwens, een vraagje:
als ik mijn FSB hoger zet, gaat de snelheid van mijn processor ook omhoog, dat geeft mijn benchmark tool inderdaad aan,
als ik het voltage hoger zet ook, klopt ook..

maar als ik de multiplier omhoog zet, lijkt er niets te veranderen?
of hij nu op 6,5 7 of 7,5 of 8 staat, dat maakt allemaal niets uit?

tjah..

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:46

Creesch

bla bla!

gizmo9003 schreef op 06 oktober 2002 @ 19:31:
[...]

nou.. ik heb er wel al een beetje ervaring mee, maar ik vroeg me gewoon af welk onderdeel nou voor de meeste hitte zorgde..
daarop doelde ik met "veiligste" in de zin van de minste hitte..
maar zoals ik nu begrijp is dat dus de multiplier

trouwens, een vraagje:
als ik mijn FSB hoger zet, gaat de snelheid van mijn processor ook omhoog, dat geeft mijn benchmark tool inderdaad aan,
als ik het voltage hoger zet ook, klopt ook..

maar als ik de multiplier omhoog zet, lijkt er niets te veranderen?
of hij nu op 6,5 7 of 7,5 of 8 staat, dat maakt allemaal niets uit?
kan kloppen...(lees de faq) veel processoren zijn daarvoor gelockt

edit:
dan kan je het dus wel instellen in je bios maar zal er in werkelijkheid niks gebeuren

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
shit.. je was me net voor
ik was de faq aan het lezen..

Als je met de multiplier wilt gaan overklokken ben je bij Intel verkeerd, aangezien deze de multiplier heeft "gelocked"

maar raar dat het dan wel in het bios staat ja..

tjah..

Verwijderd

FAQ-werk...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.