Toon posts:

Monitoring software (HP Openview of anders)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft ervaring met softwarepakketten om de status van een webserver te controleren, bijv. iedere 5 minuten, waar bij een storing een SMS wordt verzonden naar de beheerder? Wat heeft de voorkeur een pakket op de webserver zelf, maar indien deze volledig crasht, zal ook dit pakket niet werken. Of liever iets wat op een andere server draait, maar ook dan ben je van andere verbindingen afhankelijk, die mogelijk off line kunnen zijn. Ik begrijp dat je HP openview hebt, maar ook what's up of online diensten zoals www.i-check.nl. Wat heeft de voorkeur? Graag ervaringen en tips, bedankt!

Verwijderd

kijk is bij ipsentry.... op www.ipsentry.com
kan je bijna alles controleren, schrijfruimte, radius, web, mail, time, icmp, dns ect. ect. ect.

Verwijderd

ohja, compaq bijvoorbeeld heeft zijn remote agent, dit is een hardwarematige pci kaart met bijvoorbeeld een pcmcia modem of pcmcia NIC on-board, waarop je dan kunt inbellen en het geheel kunt overnemen, zelfs als je een bluescreen hebt in windows, dan gewoon C+A+D en het dingetje herstart, je kunt hem (hard) uit zetten, (hard) aan zetten .... ect,
wel erg duur maar verder best leuk

Verwijderd

Goedkoper kan het ook...
Wij gebruiken voor ons server park Big Bother Webbased status uitlezen en mail of sms versturen kan het ook.
Mooi is ook dat ie diverse OS support...

Verwijderd

Nagios werkt ook wel mooi. En is bovendien gratis!

Verwijderd

Topicstarter
Vergeten te zeggen dat het een W2000 server is.
Bigbrother geeft alleen onder Linux een SMS alert en niet onder W2000.
Ik wil persé een SMS, omdat je vaker een mobiel aan hebt dan dat je achter de PC zit (ik althans...). Bovendien draait op diezelfde webserver ook een mailserver, dus als er een probleem is en de mailserver is ook in storing, dan kan ik dus nooit die mail ontvangen. Vandaar ook dat ik mij afvraag of het sowieso slim is om zo'n monitoringpakket op de server zelf te plaatsen.

Nagios is voor zover ik weet ook een Linux tool.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik zou je monitoring in ieder geval apart houden. Zoals je zelf al zegt, als de server die gemonitord moet worden plat gaat en je merkt het niet omdat je monitoring-software daar ook op draaide heb je heel wat uit te leggen :)

Ik zou dus een dedicated machine neerzetten voor monitoring-software. Ik heb zelf veel ervaring met Big Brother en Nagios; de laatste verdient wat mij betreft de voorkeur omdat het zo lekker makkelijk is zelf checks toe te voegen.

Wat betreft de linux/windows problemen die je voorziet: dat hoeft voor het checken van een webserver niet zo'n probleem te zijn. Je wilt namelijk controleren of die voor je klanten bereikbaar is, en dat kan dus gewoon via HTTP. Zitten standaard plugins voor bij nagios. Volgens mij zijn er ook inmiddels wel een paar specifiek voor Windows-services.

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Ik zou ook nagios aanraden, zelf plugins maken is niet zo moeilijk en er zijn vrij veel plugins te verkrijgen op het net.
Heb het gebruikt op vorig werk voor monitoring van hosting center en voor het intern netwerk en, werkte meer dan goed
het belangrijkste is dat het "gratis" is :-)

Because Great minds Think alike

• MrCyber
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05-2018
Ik zou eens kijken naar AppManager van NetIQ (http://www.netiq.com) Hier heb ik zelf erg goede ervaringen mee. De nederlandse distributeur zit in Amsterdam en kun je hier vinden : http://www.innovative-it.nl
Pagina: 1