Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 15:33:
[...]
Het lukte me al niet om gewoon een ronde bol te maken. Ik had twee circles gemaakt, en de vertexes op elkaar gezet met fuse, en daarna een surface modifier eroverheen gedaan. Toen kreeg ik geen mooie bol. maar een "vierkante" bol. Niet rond dus. Kun je misschien uitleggen hoe je een bol maakt? of hoe je een figuurtje maakt? Want ik denk dat ik dan de rest ook wel kan maken

mijn ervaring is dat bollen niet gaan met 2 circels, max raakt dan nogal in de war
probeer meteen iets iets ingewikkelders, teken een simpel profieltje ergens van, of trek 't over, zorg dat je niet meer vertices gebruikt dan nodig is en dat je
vooruitdenkt. Dus dat je erop let dat je goed verbindende lijnen kan maken.
Doe bijvoorbeeld es een peer
1) Teken een profiel; een punt als onderkant, een punt bij het dikke gedeelte, een punt bij het dunne gedeelte, en een top (nu heb je dus 4 vertices). Zet alle vertices op "smooth". Dan heb je zeg maar een halve peer.
2) Kopiëren, spiegelen, attachen.
3) Dat weer helemaal weer kopieren en 90 graden, zodat je 4 splines hebt die het profiel van die peer maken. Boel weer attachen.
4) Nu 2 circelsplines maken, op de goede hoogte zetten, nu heb je wel door waar. Zorg ervoor dat de vertices die op elkaar moeten komen liggen gefused zijn.
5) Surface modifier -> tadaaaaa.
Ook mooi is om die surface modifier 'laag' te zetten, dus weinig segmenten geven, weet uit m'n hoofd niet hoe dat knopje heet en er dan een meshsmooth op te zetten.