Toon posts:

netwerk voor 10 personen

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
een vriend van me moet een netwerk in zijn huis aanleggen voor 10 personen en ik ga hem helpen. ze hebben kabelinternet via essent en het idee is dat dit gedeeld gaat worden. nu had ik het idee om dit met de volgende onderdelen aan te pakken:
edimax broadband router met 4 ports switch - 79 euro
2 x edimax ethernet switch a 49 euro - 98 euro (beide mycom)
en iedereen een netwerkkaart maar das niet echt interessant

ik dacht aan de volgende opbouw:
van kabelmodem direct naar router
begane grond 3 personen direct uit de switch van de router + 1 naar boven
1e verdieping 3 personen uit switch + 1 naar boven
2e verdieping 4 personen uit switch
en dan cat5 kabel
nu was mijn vraag of die router geschikt is voor dit doel en of het nog uitmaakt of ik hubs of switches gebruik want kwa prijs maakt het weinig uit
en hoe moeilijk is het om een router te configureren?

alvast bedankt!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 16:29
Routers configureren heel makkelijk, de router lijkt me goed. Switches gebruiken is zeker slim. Verder lijkt me het totaal geen probleem om het te installeren. Maar met ze'n tienen op een gewoon abbo'tje.... kan wel, maar dan kan niet iedereen leechen op top speed

|>

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

wat eenvoudiger is ... & goedkoper...

- neem een goede switch met voldoende poorten
- neem een p60, 32-48mb ram, 200-500 mb hd & 2 nic's
- voldoende kabel

Installeer gratis smoothwall op die p60
verbind de ene nic aan je modem
de ander in de switch
stel het ip van de switch in als gateway op elke pc
stel de dns van je isp in op elke pc

klaar is klara....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

oh ja, koop samen een rol cat5 en knijp ze zelf....

en smoothwall is PnP....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Ik heb die switch van Edimax, en de configuratie is erg simpel te noemen. De switch fungeert als DHCP-server, en geeft iedere PC in het netwerk (mits goed geconfigureerd) een eigen IP-adres. Dat dien je wel in te stellen in de GUI van de router (en uiteraard op alle cliënts), maar dat is dan ook eigenlijk alles. Aparte instellingen voor FTP-server draaien, firewall instellingen etc. zijn allemaal nog in te stellen, maar de basis is echt simpel. Verder denk ik dat je er verstandig aan doet om inderdaad voor 1 of 2 switches te gaan (en dus niet voor 1 of 2 hubs), die je koppelt aan de router. Op die manier krijg je een stabiel netwerk, waarin je weinig collisions krijgt.

Verwijderd

1) om switches/routers met elkaar te verbinden heb of een uplink poort nodig (1 poort per 2 aangesloten apparaten) of een crosskabel i.p.v. standaard utp kabel als ze geen uplink poorten bevatten.
2) switch is beter omdat deze "slimmer" is en dus niet data op elke poort doorstuurd en is dus sneller bij hogere belasting
3) meeste simpele routers (geen cisco, allied e.d.) zijn webbased simpel in te stellen, ben zelf alleen meer gecharmeerd van Linksys routers i.v.m. regelmatige updates v/d firmware wat dan weer meer mogelijkheden biedt. Verder ook goede ondersteuning enzo

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:33

Predator

Suffers from split brain

Als het geen probleem is om een centrale switch te gebruiken (ivm de kabels die je dan allemaal naar die switch moet trekken) neem dan zeker 1 16p switch ipv 2x 8.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
een switch achter een switch achter een switch.... dat betekent dat je op de bovenste verdieping toch aardig wat gaat merken als iedereen tegelijk begint te netwerken: je deelt dan met 4 man 100mbit, die al met 3 man wordt gedeeld, die al door 3 man wordt gedeeld. Misschien kun je toch die switch op de 2e verdieping schrappen en er zo een knooppunt uithalen?
voordeel is wel dat je niet vanaf de begane grond 10 utp kabels door het plafond moet werken ;)
Je zou ook kunnen overwegen om één switch op de 1e verdieping te plaatsen, en dan van daaruit iedereen te verbinden (dan heb je ook maar 1x 12 of 16 poorts switch nodig, en heeft iedereen dezelfde snelheid)
Die broadbandrouters kun je vaak via je browser configureren, gaat best eenvoudig.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-04 17:34

Kristof

is een Belgisch product

Je kan beter eens uitmeten wat het verschil is tussen uw situatie en devolgende:
in plaats vande switch 2de verdiep aan te sluiten op switch 1ste verdiep, die ook rechtstreeks aansluiten op de router. Als dit niet zo heel veel extra kabel vraagt, en je die gemakelijk kan bijleggen, kan het wel voor betere performance zorgen.

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Verwijderd

Topicstarter
bedank voor alle reacties ! even reageren op het kostenaspect, iedereen betaald mee en dus vallen de kosten zowieso wel mee, daarbij wil ik dat et gewoon stabiel draait en er is weinig ruimte in de gang beneden(zlefs niet voor een compu).
over die 2 switches achter elkaar, het huis is hoog (4 meter plavonds) en dus wil ik zo min mogelijk kabels trekken. nu had ik het volgende als mogelijke oplossing bedacht : de router beneden en dan kabel naar 2e verdieping(met 4 pers) aansluiten op 8 ports switch en dan 3 naarbeneden. is dat beter denken jullie?
over die uplink kan iemand mij vertellen of deze router dit heeft en zo niet, welke goedkope router dit wel kan
ik heb nu 350 euro voor dit netwerk (excl netwerkkaarten en heb al 1 20 meter kabel) red ik dit of moet ik meer vragen?

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Heb je zoiets in gedachten?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~alexdh/GoT/Schets%2010%20users.JPG

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 20:09
ik zou de router ook achter het kabelmodem zetten en dan, 1 switch 2de verdieping en die direct op de router en een switch op de eerste verdieping en direct op de router. D de switch op de 2de verdieping heeft dan wel wat langere kabel maar betere bandbreedte verdeling.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 14:48
De Edimax is een zeer stabiel en ruim te configureren Broadband Router. Geschikt om tot 250 clients te bedienen. En bovendien ook nog eens voordelig in aanschaf en gebruik (Power Consumption).

En natuurlijk zit er een uplink poort op. Maar dat is eigelijk niet belangrijk omdat als die er niet op zit je gewoon een CrosCable kan gebruiken. ;)

Waar je de Router en Switch plaatst is in principe niet belangrijk voor het functioneren van jouw voorstel Behalve als de kabels zo danig lang worden dat ze de maximum lengte overschrijden en de verbinding weg gaat vallen..... (denk aan meer dan 150 meter of zo)
Toch zou ik de voorkeur geven aan een centrale en afgesloten plaats in het huis waar zowel de Modem, Router als de extra Switch afgeschermd geplaatst worden.

Verwijderd

Topicstarter
ik, ik heb nu een edimax router met een 8 ports switch gekocht en ik ben nu van plan de router op de begane grond te doen en de switch op de 1e verdieping. dit kost meer kabel(4x naar de 2e verdieping) maar lijkt me een betere verdeling te geven.
nu ben ik op zoek naar een goede aanbieder van cat5 kabel die mij eventueel een tang kan lenen. ik woon in groningen dus als et daar ergens in de buurt is lijkt me handig.
wie weet zo'n zaak te zitten?

bedankt voor alle hulp alvast!
Pagina: 1