Toon posts:

Ondanks volgen vd handleiding geen werkend netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig om 2 pc's met elkaar te verbinden dmv een crossed utp.

PC1: WIN2000 / P4 / 3COM 3C905C-TX
PC2: WINXP Pro / P4 / Intel(R) Pro VE Network Connection op mobo

TCP/IP, Client voor MS-netwerken, Bestands- en printerdeling voor MS-netwerken is geinstalleerd.
Kan pingen van PC1 naar PC2. Andersom ook.Netwerkkaarten werken dus. Pingen naar 127.0.0.1 kan op beide pc's, TCP/IP werkt dus op beide pc's.

Om een netwerk aan te leggen tussen deze pc's (gaat om uitwisselen bestanden) maak ik gebruik van een uitgebreide handleiding. Exact gevolgd, maar je raadt het al: werkt niet.

Win2000 geeft melding werkgroep niet toegankelijk, winXP kan in werkgroep geen computers vinden of heeft geen acces tot PC1.

Werkgroep heet op beide pc's "WERKGROEP", subnetmasker is op beide pc's 255.255.255.0, IP-nr's 195.109.161.136 cq 195.109.161.137. Standaardgateway niet ingevuld, DNS ook niet. Krijg wel pictogram in systemtray, met zowel verzonden als ontvangen pakketjes. Op beide pc's de hdd gedeeld.

Zou iemand mij een tip kunnen geven wat ik verkeerd zou kunnen doen?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2002 15:35 . Reden: Typo's ]

Verwijderd

Ik neem aan dat een van je pc's een internetconnectie heeft?

Google eens op "reserved ip ranges for local use" ;)
Oftewel probeer het eens met:

10.0.0.0 to 10.255.255.255
172.16.0.0 to 173.31.255.255
192.168.0.0 to 192.168.255.255

Verwijderd

195.109.161.*

dat zijn internet IP's

heb je een internetverbinding met meer als 1 IP ?

dit gaat iig lokaal niet echt werken :)

zie ook de post hierboven voor lokale ranges

-edit-

Dit staat ook in de algemene NT faq :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

in principe moet het met deze ip's ook kunnen, maar aan te raden is dat niet te doen ;)
er zijn wel meer problemen met w2k en xp in een netwerk, kan je de ander wel bereiken met:

\\naamPC2

of

\\ip nummer PC2

Verwijderd

Topicstarter
Update, na uitschakelen ZoneAlarm (jaaa) kan PC2 PC1 zien. Jammer genoeg kan ik nog geen gedeelde mappen zien. Bij PC1 staat alles wel op delen, maar PC2 ziet er niets van.

PC1 kan PC2 ook zien, echter alleen na zoeken op pc-naam. Ook alle toegang tot gedeelde mappen.

De IP-nr's enz zijn nog gelijk als in eerst post van mij. Beide pc's hebben normaal een dynamisch IP-adres (isdn-internet). Op een of andere manier kan PC2 ook gewoon isdn-internetten met IP dat ik heb opgegeven (195.109.161.137).

Volgende 2 vragen dus, hoe zorg ik ervoor dat PC2 de gedeelde mappen van PC1 ziet en hoe verander ik dat ik PC2 in 1 keer kan zien, ipv na zoeken op pc-naam.

Edit: ok, dat werkte allemaal. Installeer ik echter Nimo omdat divx niet lekker ging, werkt het netwerk niet meer! :?

Was dat nou weer voor vaags?