Toon posts:

[CSS] Misschien iets heel simpels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een .css bestand gekoppeld aan mijn pagina's. In dat .css bestand staat onder andere sit stukje over mijn body:

BODY {
color:#000000;
background-color:#FEFEC2;
font-family:Verdana;
font-size: 8pt;
margin-top:0;
margin-left:0;
margin-right:0;
margin-bottom:0; }

Het probleem is dat alles wordt meegenomen in mijn body behalve de font groote. Deze moet ik alsnog apart aangeven in mijn tekst of via een andere class. Ik heb al gezocht naar een oplossing wat dit zou kunnen zijn, maar ik kan niks vinden.

Wat zou dit kunnen zijn??

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 14:59

klokop

swiekie swoeng

zou moeten werken... probeer eens alleen de font-size in die class te zetten, om te kijmen of ie het dan wel doet.

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

Gebruik eens voor je fontsize een aanduiding als : xsmall, small, normal, large of xlarge. Heeft bij mij tot nu toe altijd gewerkt ;)

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Dat komt waarschijnlijk doordat je tekst binnen <p> of <td> tags staat. JE moet het daarom nog apart definieren. Beste is dit altijd te doen:

code:
1
2
3
body, td, p {
  font-size: 10px
}

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:40
pt moet zijn px :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 13:38:
Gebruik eens voor je fontsize een aanduiding als : xsmall, small, normal, large of xlarge. Heeft bij mij tot nu toe altijd gewerkt ;)
Dat heb ik dus ook al geprobeerd. Het werkt niet. Het werkt alleen als ik hem in een aparte class zet, maar dan moet ik weer elke td aan die class koppelen, en als dat veel makkelijker kan... ja waarom dan niet.....

Verwijderd

Topicstarter
2 schreef op 06 oktober 2002 @ 13:39:
Dat komt waarschijnlijk doordat je tekst binnen <p> of <td> tags staat. JE moet het daarom nog apart definieren. Beste is dit altijd te doen:

code:
1
2
3
body, td, p {
  font-size: 10px
}
Ik zal het zo eens proberen bedankt

• 2

2

Tjonge jij weet ook niet waar je het over hebt.

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

2 schreef op 06 oktober 2002 @ 14:08:
[...]

Tjonge jij weet ook niet waar je het over hebt.
mag ik je even wijzen op je ongelijk middels deze quote van richinstyle ;)
The important thing, however, is to never use points - pixels are acceptable, but points are not because they are typically rendered at 1/3 smaller on a Macintosh than a Windows machine.

[ Voor 0% gewijzigd door Hangloozz op 06-10-2002 15:04 . Reden: ff url aangepast ]

www.jurgroessen.nl

• 2

2

Hangloozz schreef op 06 oktober 2002 @ 15:02:
[...]

mag ik je even wijzen op je ongelijk middels deze quote van richinstyle ;)

[...]
Ja, zover was ik ook al, maar het is toch geen oplossing voor TS zijn probleem.

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
body
{
color:#000000; 
background-color:#FEFEC2; 
font-family:Verdana;
font-size: 8pt; 
margin: 0;
}

Heb je de tekst soms in een ander element staan ? <p> ofzo ? Misschien dat het daar dan namelijk van komt..

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

2 schreef op 06 oktober 2002 @ 15:08:
[...]

Ja, zover was ik ook al, maar het is toch geen oplossing voor TS zijn probleem.
ah, bedoelde je dat, scusa mio :)

maareh, het probleem ligt idd bij overerving van de font styles.
Zoals al gezegd moet je je P en TD elementen bewust maken dat ze die style moeten hebben en dat doe je door ze toe te voegen aan de body definitei.
Wil je dat niet dan moet je ff een andere class aanmaken voor je P en/of TD.

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

De oplossing is nu al een aantal keer gegeven...

Definiëer de font-size ook voor de andere elementen zoals th, td, p, etc. Dan werkt het zoals het hoort.

• klokop

klokop

swiekie swoeng

In een *echte* (lees W3C compliant..) browser zou het in de start post genoemde code moeten werken. Werken al die andere definities wel?
Of is het probleem al augelost?

Verwijderd

klokop schreef op 06 oktober 2002 @ 17:41:
In een *echte* (lees W3C compliant..) browser zou het in de start post genoemde code moeten werken. Werken al die andere definities wel?
erm wil je je eerste zin even nader uitleggen :?

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost, ik moest inderdaad een td definieren in mijn css bestand. Dat is gedaan en nu werkt hij wel!!! :*) 8)

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

In een *echte* (lees W3C compliant..) browser zou het in de start post genoemde code moeten werken.
klok...klepel... ;)

overerving is da word en zodra je een nieuw block element definieert moet je aangeven wat de overerving is voor dat block of nieuwe eigenschappen meegeven..

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

In een *echte* (lees W3C compliant..) browser zou het in de start post genoemde code moeten werken.

Daar is over te discussiëren. Stel ik geef de volgende CSS rule op:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
body
{
   font-family: Arial;
}

Stel ik zou dan <code> tags binnen die body gebruiken, moet die code dan in Arial worden weergegeven? Ik vind van niet namelijk. Sommige HTML elementen hebben standaard al een bepaald font, zoals input, select, code, etc..

Zouden tabellen de properties van ancestor elementen moeten overerven? Ik vind dat dat niet persé nodig is. Meestal worden tabellen toch al 'misbruikt', ik vind het niet eens erg dat tabellen gewoon hun eigen font behouden. Zo gaan toch ook meer mensen zich een beetje verdiepen in CSS :)

• 2

2

Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 23:21:

[...]

Daar is over te discussiëren. Stel ik geef de volgende CSS rule op:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
body
{
   font-family: Arial;
}

Stel ik zou dan <code> tags binnen die body gebruiken, moet die code dan in Arial worden weergegeven?
Op zich practisch gezien is het misschien handiger, maar binnen het hele idee van parents/nodes en inheritance vind ik het toch iets dat niet helemaal logisch is.

Verwijderd

2 schreef op 07 oktober 2002 @ 16:54:
[...]

Op zich practisch gezien is het misschien handiger, maar binnen het hele idee van parents/nodes en inheritance vind ik het toch iets dat niet helemaal logisch is.
Ik heb er ook een tijdje naar lopen zoeken waarom die ##$^td's nou altijd weer maf deden met hun font-size, maar als je nu kijkt naar de uitleg van Cheatah snap ik het volledig en vind ik ook dat het W3C ook dit weer goed bedacht heeft. Als ik het goed begrijp: stel, je wilt binnen je < code > tag inderdaad hetzelfde font hebben als opgegeven in je stylesheet onder je body als
HTML:
1
2
3
body {
  font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
  font-size: 12px; }

moet je dus dit aan je stylesheet toevoegen:
HTML:
1
2
3
code {
  font-size: inherit;
  font-family: inherit; }

right? En zo dus ook voor je td en alle andere meuk :)
Het probleem is gewoon dat sommige HTML tags hun eigen karakteristieken hebben, en als alles automatisch overerfd zou worden, zou je al deze tags dus weer opnieuw moeten definiëren 8)7

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Hangloozz schreef op 06 oktober 2002 @ 23:12:
[...]klok...klepel... ;)overerving is da word en zodra je een nieuw block element definieert moet je aangeven wat de overerving is voor dat block of nieuwe eigenschappen meegeven..
Ik bedoelde inderdaad iets met overerving... Dus ik had de klepel wel zien staan, hangen, kling klokjes klingellingeling, whatever :?

Volgende keer post in gewoon:

waaaaaa iets met overerving waaaa w3c waaaaa

• 2

2

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 17:11:
Het probleem is gewoon dat sommige HTML tags hun eigen karakteristieken hebben, en als alles automatisch overerfd zou worden, zou je al deze tags dus weer opnieuw moeten definiëren 8)7
Precies, het is practischer zoals het is, maar imho niet logisch. Wat is dan precies het criterium waarop gebaseerd wordt of er wel of niet inheritance optreedt?
Pagina: 1