specs: Sun Workstation Server Router Laptop
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Okeej, maar een simpele build-in mogelijk heid is er dus niet.Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 12:52:
Zoals bakkerl al aangeeft, sudo is een tool om dat te kunnen bereiken.
iig bedankt
Verwijderd
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2002 13:08 . Reden: De zin stond me niet aan, wat het overigens nog steeds niet doet ]
Kan ik me voorstellen. Ik begrijp hier geen zak van namelijk. Krijg toch weer zo'n gevoel van shit ben toch nog een n00bVerwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 13:06:
oh jawel, je zou hem een suid-bit kunnen geven, de gebruiker tot een wheelgroup kunnen toevoegen en naar wheel chgrppen. Bedenk wel dat je voor others de permissies op nihil moet zetten.
Verwijderd
groupadd wheel
chmod u+s,o-rwx `which adduser`
chown root:wheel `which adduser`
usermod -G wheel luser
Niet getest, maar kans op succes is 78%. Lees alle manpagina's van de gebruikte programma's door als je zenuwstelsel weer functioneert.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2002 18:27 . Reden: Het stond me weer niet aan ]
Volgens mij is zeker dat laatste (adduser suid root laten draaien) niet echt zo'n heel goed idee.
Dus 'je wit het net als in windows' -> met als reden? Voer je dagelijks nieuwe gebruikers in ofzo? En wat is zo lastig aan even het root pwd intypen voor je een nieuwe user toevoegt?
doen. dat wat KuRMie zegt kan wel maar ja, waarom zou je dat willen. bovenstaande is net zo simpel en veiligeren!
Alternatief kun je een andere username het UID 0 geven (net als root heeft), maar dat is niet zo'n nette oplossing.
Ook kun je (mbv suid tools en/of sudo) mensen *specifieke* opdachten als root laten uitvoeren.
Het is dus een kwestie van wat je wilt bereiken. Als je iemand *alleen* users wil laten aanmaken, dan ga je voor de laatste aanpak. Gaat het om meerdere mensen die samen een machine beheren, dan de eerste of mogelijk de tweede aanpak.
Ik ben met een samba domein aan het prutsen en wil dus een computeraccount aan kunnen maken, zonder het root password in te typen. Anders ben ik de hele dag bezig met een root password in te typen. En aan je broertjes vertel je natuurlijk je root password niet.Wilke schreef op 06 oktober 2002 @ 18:34:
Puur uit nieuwsgierigheid maar waarom wil je dit?
Volgens mij is zeker dat laatste (adduser suid root laten draaien) niet echt zo'n heel goed idee.
Dus 'je wit het net als in windows' -> met als reden? Voer je dagelijks nieuwe gebruikers in ofzo? En wat is zo lastig aan even het root pwd intypen voor je een nieuwe user toevoegt?
1
| %wheel ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL |