Toon posts:

Wat is het verschil tussen een LAN HUB en een LAN SWITCH?

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het verschil tussen een LAN HUB en een LAN SWITCH?
Kben van plan een eigen netwerkje te maken thuis, maar nu ben ik ff door de war met deze 2 dingen.

Alvast bedankt voor enige uitleg.

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

Verwijderd

Een hub stuurt de data naar elke pc en ziet vanzelf welke pc et oppakt. Een Switch stuurt het specifiek naar de pc voor wie het bestemd is. Correct me is I'm wrong. Dus heb je naar mijn weten minder data verkeer met een switch.

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
In de search valt alles wat je over dit onderwerp wilt te vinden. Daarnaast is de FAQ van NT ook een hele goede.
Al met al, een vraag die een klein beetje inspanning vereist, maar waar je heel veel kennis voor terugkrijgt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik snap het, nog een vraagje alleen....
Kan een switch dan ook hetzelfde als een hub?
Dus vanaf 1 computer naar 7 andere poorten/computers tegelijk data sturen/ontvangen?

Dus in principie is een switch het betere product?

Maar wat is dan bijv. beter voor LAN gamen?
Of internetten via een proxy?
Een HUB of een SWITCH?

Verwijderd

In pricipe is een switch altijd beter, maar daar betaal je dan ook voor.
Er zijn maar een paar situaties denkbaar dat je perse een hub wil hebben. (Maar eigenlijk nooit bij thuisgebruik).

Een hubje is meestal een tientje (of meer) goedkoper ofzo, maar tenzij je veel pc's heb staan is een switch niet nodig (hoe meer machines, en hoe meer traffic, hoe eerder een switch positiever naar voren komt)

Verwijderd

Topicstarter
Is het ook mogelijk om meerdere switches op elkaar aan te sluiten eigenlijk?
Ik was laatst bij de bibliotheek en daar zag ik onder elke tafel waar 4 computers op stonden een switch liggen.(of hub, 1 vd 2)

Hoe hebben ze al die switches dan kunnen aansluiten op zeg maar de main computer?
Want je hebt dan zeg maar allemaal eilandjes van computers, die met elkaar verbonden zijn door middel van switches.

Hoe hebben ze al die eilandjes dan kunnen aansluiten op 1 main computer voor de systeembeheerder?

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 01:47:
Ok ik snap het, nog een vraagje alleen....
Kan een switch dan ook hetzelfde als een hub?
Ja, een switch kan zelfs meer dan een hub. (als je nou eventjes wat theorie leest hoef je deze vraag niet te stellen)
Dus vanaf 1 computer naar 7 andere poorten/computers tegelijk data sturen/ontvangen?
Volgens mij moet dat wel kunnen, als je maar wel UDP gebruikt
Dus in principie is een switch het betere product?
Het is wat simpel gezegd, maar het klopt wel.
Maar wat is dan bijv. beter voor LAN gamen?
Of internetten via een proxy?
Een HUB of een SWITCH?
Voor LAN games heb je aan 0.2Mbit per pc zat.
Internet is tegenwoordig niet sneller dan 8 Mbit
Een thuisnetwerk is tegenwoordig 100 Mbit, soms 10 Mbit.

Voor een thuisnetwerk is een switch niet interessant als je alleen wil LAN gamen en internetten.

Wil je echter (zeer) intensief binnen je LAN bestanden gaan uitwisselen met meer dan 4 pc's dan zou het interesant KUNNEN zijn om een switch te kopen. Met zeer intensief bedoel ik dus eigenlijk file transfers die de hele dag doorgaan.

Voor een gemiddeld gezinnetje is een switch totaal niet interesant.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
je kan switches en hubs gewoon achter elkaar knuppen...

dus alle "tafelhubs" kunnen op een hoofdswitch..

zo zie je vaak bijvoorbeeld 100Mbit op werkplek.
16 werkplekken op 1 switch. Die switch gaat met gigabit naar een gigabit switch..

en op die gigabit switch hangen bv nog 14 andere groepen van 16 poorten en de server.

zo houd je een lekker snel netwerk..

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
van.der.schulting schreef op 06 oktober 2002 @ 02:15:
.....
Voor LAN games heb je aan 0.2Mbit per pc zat.
Internet is tegenwoordig niet sneller dan 8 Mbit
Een thuisnetwerk is tegenwoordig 100 Mbit, soms 10 Mbit.

Voor een thuisnetwerk is een switch niet interessant als je alleen wil LAN gamen en internetten.

Wil je echter (zeer) intensief binnen je LAN bestanden gaan uitwisselen met meer dan 4 pc's dan zou het interesant KUNNEN zijn om een switch te kopen. Met zeer intensief bedoel ik dus eigenlijk file transfers die de hele dag doorgaan.

Voor een gemiddeld gezinnetje is een switch totaal niet interesant.
Een switch is moeilijker af te tappen (packet sniffer is lastiger erop te zetten, je moet meer moeite doen)

Verder..
voordeel van switch: Geen gezeik bij 10/100Mbit devices gemengt,
en het prijsverschil tussen een hub en switch is ZO klein.. (simpele switch is zelfs goedkoper dan een 100mbti hub geloof ik)

Verwijderd

Een switch van, zeg maar, 100Mbit/s levert zijn data af met 100Mbit/s aan elke machine die eraan gekoppeld zit. Dit heeft inderdaad ook te maken met het feit dat de switch een soort intelligente hub is die data alleen stuurt naar degene voor wie het bedoeld is, hij houdt min of meer een soort administratie bij. Een hub stuurt het naar/langs alle machines en laat het aan de machine over om te bepalen of de data voor hem is. Dus een 100Mbit-hub deelt grofweg de 100Mbit/s over het aantal machines.

Conclusie: ga voor de switch, hij kan alles wat de hub kan en meer.

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-11 14:05
ni een mooi plaatje, geript uit de faq

hub:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pred/hub.gif

switch:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pred/switch.gif

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand misschien een website met benchmarks van NetwerkKaarten en Switches qua snelheid?
Zodat ik een beetje kan kijken welke producten goed presteren.
Zeg maar een vergelijking tussen verschillende merken.

Kheb al op tomshardware gekeken, maar daar zijn geen prestatie benchmarks te vinden van huidige 10/100 netwerkkaarten en 10/100 switches.

Heeft iemand een url?

• Cryonist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Cryonist

- Something clever -

Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 02:36:
Weet iemand misschien een website met benchmarks van NetwerkKaarten en Switches qua snelheid?
Zodat ik een beetje kan kijken welke producten goed presteren.
Zeg maar een vergelijking tussen verschillende merken.

Kheb al op tomshardware gekeken, maar daar zijn geen prestatie benchmarks te vinden van huidige 10/100 netwerkkaarten en 10/100 switches.

Heeft iemand een url?
Zijn er ook niet, als je een 100Mbit hub/switch hebt gaat die met 100Mbit en een 10Mbit gaat met 10Mbit. Het prijsverschil zit in kwaliteit verschil en eventuele extra opties maar snelheids (prestatie) verschil is er bijna niet.

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

Verwijderd

>Zijn er ook niet, als je een 100Mbit hub/switch hebt gaat die met 100Mbit en een 10Mbit gaat met 10Mbit. Het prijsverschil zit in kwaliteit verschil en eventuele extra opties maar snelheids (prestatie) verschil is er bijna niet.

Dat klopt dus niet, een switch heeft een 'backplane'. Als je bijvoorbeeld een 16-poorts-switch hebt dan kun je dus 8 1-op-1 verbindingen hebben en als de backplane het trekt dan heb je dus 8x100mbit=800mbit en dan ook nog gelijktijdig beide kanten op(full-duplex)=1600mbit aan verkeer wat er over de switch gaat.

Terwijl een hub altijd half-duplex is(hence de collisions) en je altijd een maximum hebt van 100 mbit... m.a.w. alle verbindingen bijelkaar op een hub=100mbit en bij een switch hangt het van je 'backplane' af die in de switch zit. Maar daar wordt bij de goedkope switches nooit met een woord over gerept en bij Cisco's bijvoorbeeld wel.

Maar voor thuisgebruik is dat allemaal leuk en aardig, ik heb zelf een 100mbit-hubje en ik heb nog nooit iets van performance-loss gemerkt... ;-) Dus bespaar je de kosten :-)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:30

Predator

Suffers from split brain

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.