Athlon XP en MP vergelijking

Pagina: 1
Acties:

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
ik sta op het punt 2 CPU's te kopen voor een A7M266-D MB en dacht er wel uit te zijn... ik was van plan twee XP2200+ cpu's te kopen en de L5 brug te verbinden. Vooral de kosten t.o.v een MP2200+ maken de doorslag en het feit dat iedereen stelt dat XP en MP CPU's hetzelfde zijn....tot ik een artikel las op 2CPU m.b.t. problemen met XP cpu's in dual setup en iemand beweerde dat MP CPU's een aantal functies meer hebben t.o.v XP CPU's. Op dat moment ben ik eens naar de AMD website gegaan en kwam het volgende verschil tegen:

----------------------------------------------------------------
Smart MP technology for smarter multiprocessing:

Dual point-to-point, high-speed system buses
Innovative bus snooping capability
Optimized MOESI cache coherency protocol
----------------------------------------------------------------

lijkt mij dus dat MP CPU's een betere keuze zijn dan XP's en niet alleen om het feit dat MP's er voor gemaakt zijn. Ik dacht altijd dat MP's gewoon XP's waren met een verbonden l5 brug.....of mis ik toch iets en kan ik gewoon voor XP's gaan.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
MP = XP. Mijn XP's maken ook gebruik van Smart SMP. Al die functies zitten gewoon in de chipset, niet in de cpu's ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Karel2001
dus AMD laat express deze info weg op de pagina van de XP's ? wel dan toch maar XP2200+...

bedankt!, een hoop geld over....

• David
  • Laatst online: 05-07 11:19
Mijn Dual-XP setup draaide ook prima (nu niet meer, maar da's bijzaak :'()

Dato DUO synth voor twee

• Abbadon
Nee, die info is namelijk niet v.d. cpu maar v.d. AMD-760 Northbridge, dát ding beheerst het MOESI protocol, heeft twee point-to-point verbindingen waardoor ook de snoopbus loopt. Natuurlijk moet de CPU er wel mee om kunnen gaan maar dat doet de XP prima (anders zou hij inherent aan de betekenis van die functies überhaupt niet werken op een MP/MPX bord ;) )

• Karel2001
dan is het toch wel een knap staaltje marketing van AMD, en ook absurd dat er dan mensen zijn die MP's kopen (die L5 verbinden kan iedereen)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:19

Mentalist

[avdD]

Karel2001 schreef op 05 oktober 2002 @ 23:43:
dan is het toch wel een knap staaltje marketing van AMD, en ook absurd dat er dan mensen zijn die MP's kopen (die L5 verbinden kan iedereen)
Bedrijven e.d. kopen toch liever een MP : garantie/support.

Wat ik trouwens denk is dat AMD bij de XP's misschien de dual mogelijkheden niet uittest, ze werken praktisch altijd toch wel, maar ik denk dat ze ze niet uittesten. De kans dat het niet werkt daarom lijkt me verwaarloosbaar, en misschien pakt AMD voor de MP cpu's alleen maar zooi cpu's die direct van de XP band afkomen.. Wie weet.

Maar beiden werken gewoon in MP, maar de MP ondersteund het officieel ook, en daar geeft AMD dan ook garantie op. Een XP in dual die stuk gaat? Jammer voor je (niet dat ze normaal kunnen zien dat jij die dingen in dual hebt gedraait, maar ja..).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het testen van CPU's op SMP-compatibliteit lijkt me nogal onzin. Pure marketingpraat als je het mij vraagt. Van de PIII's werd ook altijd verwacht dat ze probleemloos in SMP konden werken, terwijl de gevoeligheid voor compabiliteitsproblemen daar veel groter zou moeten zijn aangezien de PIII een gedeelde bus heeft en de Athlon MP niet.

Waarschijnlijk hebben de Athlon MP CPU's hogere kwaliteitseisen, bijv. een Thoroughbred core die geschikt wordt bevonden voor verkoop als een Athlon XP 2200+ zal als MP versie een 2100+ stickertje krijgen. Misschien worden de MP's extra getest op hittebestendigheid ivm gebruik in 1U servers. AMD zal niet graag details geven over de testprocedure omdat het de indruk zal wekken dat de Athlon XP een minderwaardige processor is.

• Abbadon
Femme schreef op 06 oktober 2002 @ 00:25:
Het testen van CPU's op SMP-compatibliteit lijkt me nogal onzin. Pure marketingpraat als je het mij vraagt. Van de PIII's werd ook altijd verwacht dat ze probleemloos in SMP konden werken, terwijl de gevoeligheid voor compabiliteitsproblemen daar veel groter zou moeten zijn aangezien de PIII een gedeelde bus heeft en de Athlon MP niet.

Waarschijnlijk hebben de Athlon MP CPU's hogere kwaliteitseisen, bijv. een Thoroughbred core die geschikt wordt bevonden voor verkoop als een Athlon XP 2200+ zal als MP versie een 2100+ stickertje krijgen. Misschien worden de MP's extra getest op hittebestendigheid ivm gebruik in 1U servers. AMD zal niet graag details geven over de testprocedure omdat het de indruk zal wekken dat de Athlon XP een minderwaardige processor is.

Zoiets denk ik ook; als je naar de specsheets kijkt mag een MP namelijk 5° C warmer worden dan een XP. Tel daarbij op dat MP's altijd later worden uitgebracht op dezelfde snelheid dan de XP's en je verhaal komt me erg plausibel voor.

[ Voor 0% gewijzigd door Abbadon op 06-10-2002 10:04 . Reden: Typo :P ]

• Karel2001
wel effe een update:

ik heb 2 XP2000+ cpu's gekocht en de L5 brug verbonden....nu net effe getest (alles los op m'n buro) en beide worden gezien als MP 2000+ cpu's. het verbinden van de L5 brug is echt een makkie. over een paar uur alles netjes opbouwen.

ik heb de L5 brug verbonden met Bison Elctro, mochten er mensen zijn die dit ook gaan doen koop het dan niet want ik heb nog genoeg om de Fab in Dresden te doen :/

Een aanrader is 2CPU (veel info over A7M266D)

vooral Abbadon erg bedankt. :)
Pagina: 1