[MAN9] Surround herrie? Achterste boxen werken niet

Pagina: 1
Acties:

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 19:18
Ik ben nu een aantal dagen aan het stoeien met Mandrake 9, mijn eerste distro, dus ben behoorlijk groen. Heb het eindelijk voor elkaar dat ik uberhaupt herrie uit mijn boxen krijg, maar nu alleen de voorste twee, en wil natuurlijk graag ook de achterste twee activeren. Maar hoe?
Ik heb een een 4.1 geluidskaart van Hercules en in Mandrake worden de CS-46xx drivers gebruikt voor mijn kaart. (zoals het hoort geloof ik). Maar nergens kan ik handig op wat knoppen drukken om ook mijn achterste boxen te activeren.

Iemand?

Daarbij heb ik Q3 aan de praat, maar dan geheel zonder geluid. Tux Racer geeft wel herrie.

Dus eigenlijk twee vragen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:27
Vreemd, want ik heb ook een CS46-xx gebaseerde geluidskaart en bij mij komt wel overal geluid uit. Waarschijnlijk staat het volume van de achterste boxen gewoon op 0. Heb je een mixer programma? Bij KDE zit sowieso KMix, je hebt er nog een heleboel (smixer bijvoorbeeld)

• mheikens
Ik kan nergens een mixer vinden in KDE, heb wel nu aumix van het net geplukt, maar heb geen idee hoe ik die moet installeren. Na gunzip en tar heb ik o.a. een file install-sh, maar heb geen idee wat ik daar mee moet.

Verwijderd

ook geen README of INSTALL ?
en adners gok ik op ./configure;make;make install
(make install als root doen)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 17:10

deadinspace

The what goes where now?

Topictitel ietsje gewijzigd.

• mheikens
root@213 aumix-2.7]# ./configure
loading cache ./config.cache
checking for a BSD compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking whether make sets ${MAKE}... yes
checking for working aclocal... missing
checking for working autoconf... missing
checking for working automake... missing
checking for working autoheader... missing
checking for working makeinfo... missing
checking for mawk... no
checking for gawk... gawk
checking for gcc... no
checking for cc... no

zo ver kom ik...

Verwijderd

blijkbaar heb je geen gcc (c compiler) geinstalleerd.
Ik veronderstel dat je alsa gebruikt voor je geluid (ik heb een Hercules GameTheater XP
en die gebruikt ook cd cs-46xx driver).
Probeer alsamixer eens in een console..

Verwijderd

die mixers kun je in mandrake toch gewoon via rpmdrake of iets dergelijks installeren?

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 11:19:
die mixers kun je in mandrake toch gewoon via rpmdrake of iets dergelijks installeren?
Klopt, in rpmdrake (grafisch), of met urpmi op een prompt: "urpmi aumix". Dit wel als root.

Welke driver gebruik je precies? Met "lsmod" kun je dit zien.
De alsa driver (snd-cs46xx) doet alleen 2 speakers. De oss driver (cs46xx) doet wel 4 speakers, maar geeft vaak vervorming van het geluid. Je kunt draksound gebruiken om van driver te wisselen.

https://timelord.nl

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04 07:40

Wbdsgnr

Discombobulated?

Wilke schreef op 05 oktober 2002 @ 23:25:
Vreemd, want ik heb ook een CS46-xx gebaseerde geluidskaart en bij mij komt wel overal geluid uit. Waarschijnlijk staat het volume van de achterste boxen gewoon op 0. Heb je een mixer programma? Bij KDE zit sowieso KMix, je hebt er nog een heleboel (smixer bijvoorbeeld)
Ik heb ook een hercules kaart (fortissimo 7) en slecht 2 boxen waar geluid uitkomt. Ik heb alle kanalen in kmix en in alsamixer enzo aangezet, maar geen succes. Ik krijg zelfs geen surround met die alsa xmms plugin....

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 23:16
Inderdaad, zeker als "groentje" wil je niet meteen gaan k*tten met installeren van source. Dat hoeft bij Mandrake ook helemaal niet, want daarvoor heb je de Software Manager (rpmdrake). Kijk ook eens op http://plf.zarb.org/ voor instructies hoe je je urpmi-bronnen zo kunt instellen dat je nog een hele hoop andere leuke software makkelijk kunt installeren!
Pagina: 1