Toon posts:

m`n probeesel om een radiator te maaken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben al een aardig end op weg maar ik zit nog met een aantal probleempjes.
ik heb de radiator op maat gemaakt(wand ik wil er 2 80 mm fan`s achter hangen)
de radiator komt uit een VW polo en had een afmeting van 14X 26 cm en met wat
zaag werk heb ik hem terug gebracht naar 8,5 X 17 cm :?
Afbeeldingslocatie: http://www.cafedehoek.nl/compaj/PICT0004.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.cafedehoek.nl/compaj/PICT0007.JPG
het probleem is dat de slangetjes kniken en ik kan er geen langere slangetjes op zetten wand dan zit ik met de hoogte wand hij zit nu al klem tussen de voeding en de video kaart (is eigenlijk al te lang)
ik heb al het een en ander uit geprobeert om die slangetjes niet te laaten kniken maar het lukt me niet niet met draad er om of spiralen er in ik ga van de week ff wat knietjes spul haalen en dan probeer ik het daar mee
als iemand nog wat tips heeft zijn die heel welkom:)

P.S. dit is tevens m`n eerst water project :?

Verwijderd

zagen in een radiator?!

Verwijderd

te proberen....
Slang vullen met zand , en daarna onder verhitting buigen.
Er ontstaat dan geen knik , en slang houdt die vorm daarna vast

Verwijderd

mm die groene slangen zuigen zwaar als ze de bocht om gaan.
een woord: sileconenslangen.
spul is best wel duur per meter maar zijn echt super

mijn advies koop een meter of 2 en heb nooit meer last van knikken in je slangen. zijn echt super flexibel

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 13:36

amahusu

taking over the world!

kben een wc n00b, maar wat is dat zwarte spul op de radiator? :)

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/newradplan.jpg

Dan hoeven de slangen een minder scherpe bocht te maken..

• Kwai_gon_jinn
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Kwai_gon_jinn

[-geen icon-]

amahusu schreef op 05 oktober 2002 @ 23:32:
kben een wc n00b, maar wat is dat zwarte spul op de radiator? :)
wc troep ? :o

waarschijnelijk nog wat overblijfsel van die VW polo :+

Confucius said: "In ancient time, learning was for self. Nowadays learning is for others."

Verwijderd

uit: [rml][ wc] Waterkoeling in 2 delen aangeschaft en in elkaar gezet[/rml]

"Langere slangetjes gebruiken. Mischien even met de huidige slangetjes in (bijna) kokend water hangen, wellicht vormen ze zich dan beter."

"Maar zou je geen eigen topic opnenen?" Bij deze dus gebeurd :)

Verwijderd

Je had trouwens ipv kleiner maken van de rad ook een airduct kunnen maken.

Zoiets:
code:
1
2
3
4
5
       fan            fan
|---xxxxxx-----xxxxxx------|
|----------------------------|
|  rad                          |
|----------------------------|

Je houd dan meer koeloppervlak over en het is ietsjes stiller.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Dikke rubbere auto slang gebruiken. Dat knikt bijna niet. Zit vaak ook gevlochten ijzerdraad in.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

??metalen buis gebruiken ipv slang??

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 22:21
De oplossingen zijn al gegeven: neem siliconenslang en laat de waterstroom lopen zoals EviL_SiqKNeSS heeft afgebeeld. Verreweg de goedkoopste en meest efficiente manier.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Topicstarter
bedankt boor al die reackties ik haal van de week silicone slang en probeer het daar mee
dat zwarte spul is schuim rubber wat tussen de fan`s en de radiator zit maar dat heb ik er al weer af want het werkt niet lekker 8)7 |:(
en zagen in een radiator wil best aleen is verdomde zwaaar(vooral met een bote ijzerzaag)je moet gewoon zorgen dat je heel vlak zaagt en rustig aan dan verbuigen de lamellen ook niet
Afbeeldingslocatie: http://www.cafedehoek.nl/compaj/PICT0012.JPG
dit is de zaagsnede
maar ik doe vandag er niks meer aan vanacht een beetje te raar gedaan met het stappen en tril nu een beetje moet ook nog wakker worden BTW

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2002 16:05 . Reden: DIE-HARD TYPO ]

Verwijderd

Als je siliconen slangen gaat kopen test die dan wel even of zo zo'n bocht kunnen maken. Bij mij bochen ze namelijk voor geen meter (2mm wand)...

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-02 12:57
kun je niet beter met wat soldeer werk er knietjes van koper opsolderen en zo alles aan elkaar verbinden. Zo worde de bocht kleiner en is het naar mijn mening veiliger omdat het niet kan knikken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 15:52:
maar ik doe vandag er niks meer aan vanacht een beetje te raar gedaan met het stappen en tril nu een beetje moet ook nog wakker worden BTW
Zeg kijk jij wel een beetje uit man. Gewoon van die smarties afblijven.

Verwijderd

de echte eheim slang is ook flexibeler die is 3x zo duur als gewone groene slang en is bijna nergens te krijgen volgens mij, maar sinds ik hem heb no probs meer in me waterkoeling en eerst allemaal knikken.

Verwijderd

Topicstarter
zal de OC-shop die eheim slang hebben daar ben ik donderdag toch in de buurt.
en soldren op alu gaat een beetje moeilijk

de rast van die radiator heb ik al klaar kan hem zo in de kast hangen aleen :) die vereket slangetje nog :(
maar ik ga donderdag eerst ff naar de OC-shop kijken wat ze daar hebben en dan haal ik dan ook ff een cpu cooler, maar wat voor een kan ik het beste hebben er zij zoveel varschilende soorten :?
kijk hier maar voor foto`s want anders komt het hier zo vol te staan

Verwijderd

gewoon de oude er weer op doen en de slangen fftjes in (bijna) kokend water hangen zoals ik al zei: heb vanmiddag een 12mm pvc slang om 17mm heen gekregen. Rek genoeg dus als het warm is. Het koel weer af en trekt dan weer iets strakker.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 23:00:
gewoon de oude er weer op doen en de slangen fftjes in (bijna) kokend water hangen zoals ik al zei: heb vanmiddag een 12mm pvc slang om 17mm heen gekregen. Rek genoeg dus als het warm is. Het koel weer af en trekt dan weer iets strakker.

Verwijderd

kun je niet gewoon van die koperen 90 graden bochtjes erop solderen in plaats van slangen?
of gaan we dan problemen krijgen met redox bende omdat het een alu rad is?

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 22:03:
Ben al een aardig end op weg maar ik zit nog met een aantal probleempjes.
ik heb de radiator op maat gemaakt(wand ik wil er 2 80 mm fan`s achter hangen)
de radiator komt uit een VW polo en had een afmeting van 14X 26 cm en met wat
zaag werk heb ik hem terug gebracht naar 8,5 X 17 cm :?
[afbeelding]
[afbeelding]
het probleem is dat de slangetjes kniken en ik kan er geen langere slangetjes op zetten wand dan zit ik met de hoogte wand hij zit nu al klem tussen de voeding en de video kaart (is eigenlijk al te lang)
ik heb al het een en ander uit geprobeert om die slangetjes niet te laaten kniken maar het lukt me niet niet met draad er om of spiralen er in ik ga van de week ff wat knietjes spul haalen en dan probeer ik het daar mee
als iemand nog wat tips heeft zijn die heel welkom:)

P.S. dit is tevens m`n eerst water project :?
wand ? zoals muur ? 8)7

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/slang.JPG

De meest stugge slang die ik heb. Bij elkaar buigen met een touwtje, en even in kokend water onderdompelen. Het blijft nu vanzelf uit elkaar staan. Deze ga ik morgen gebruiken voor mijn chipsetkoeler.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu weer tijd(ik had het vande week smoor druk met m`n werk) ik ga zo ff een pannetje met water opzetten en die slangetjes buigen als het lukt zet ik er straks nog foto`s bij

offtopic:
en nogmaals voor de geen die het niet weeten let niet op mijn schrijfen want ik ben een die-hard TYPO

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

je kan natuurlijk ook koperen (messing) knietjes met knelkoppeling op de buizen van de Rad zetten.

(dat niemand daar op komt zeg)
edit: voor degenen die niet wten wat knelkoppelingen zijn: dat zijn dus knietjes met een moer aan bijde uiteinden. Die draai je er op en dan knelt het luchtdicht vast.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
het wil niet met slangetjes ik heb ze in kookent water gehad en dan gebogen maar ze kniken :'( nog zelfs als ik ze op vul :( van hard-hart (van de buisjes) is ook maar 18mm. ik ben bang dat dit niet gaat lukken ;( maar hoe dan ook ik wil er watercooling in hebben :9~ ) en ik heb een pasende radiator van senfu (SF-WF222DII) gevonden die is bijna even groot dan di ik maak en ook het enige dat wat past dus ik zit er over te denken om die nu te koopen

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 11:50:
het wil niet met slangetjes ik heb ze in kookent water gehad en dan gebogen maar ze kniken :'( nog zelfs als ik ze op vul :( van hard-hart (van de buisjes) is ook maar 18mm. ik ben bang dat dit niet gaat lukken ;( maar hoe dan ook ik wil er watercooling in hebben :9~ ) en ik heb een pasende radiator van senfu (SF-WF222DII) gevonden die is bijna even groot dan di ik maak en ook het enige dat wat past dus ik zit er over te denken om die nu te koopen
Afbeeldingslocatie: http://www.funda.nl/extern/huistuin/img/31/112/31112243.jpg
dit is een T-stukje met knelkoppelingen.

ze zijn er ook als 90 graden hoekje.
te verkrijgen bij o.a. Gamma, Karwij en andere doe-het-zelf winkels.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Maar op de foto zitten je slangen toch goed? Beetje knikjes zal niet zoveel schelen in flow. Bouw eerst je systeem af en test ermee. Ik denk dat je waterblock de beperkende factor is voor de flow en dus de knikjes niet uitmaken :).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 01:36:
Maar op de foto zitten je slangen toch goed? Beetje knikjes zal niet zoveel schelen in flow. Bouw eerst je systeem af en test ermee. Ik denk dat je waterblock de beperkende factor is voor de flow en dus de knikjes niet uitmaken :).
Volgens mij schelen die knikjes behoorlijk in flow, het verband daartussen is een vierde macht, omdat het een vernauwing betreft (Bernoulli-verliezen). Zeker als het ook zo bochtig is (meer turbulentie). Je kan dus maar beter de knikjes eruit halen. Heb je al verwarmen in kokend water met zand in de slang geprobeert?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 11:30:
[...]

Volgens mij schelen die knikjes behoorlijk in flow, het verband daartussen is een vierde macht, omdat het een vernauwing betreft (Bernoulli-verliezen). Zeker als het ook zo bochtig is (meer turbulentie). Je kan dus maar beter de knikjes eruit halen. Heb je al verwarmen in kokend water met zand in de slang geprobeert?
Het ligt denk ik ook aan de diameter van de slang ik heb 12mm en had er een flinke knik in zitten zonder dat ik het wist maar de flow bleef ongeveer gelijk. Temps was het niet aan te merken.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb van alles geprobeert ik heb die slangetjes gekookt tot ze wit werden(heel heet dus)
en er wat in gedouwt maar ze blijven kniken :(

maar ik kom er voorlopig niet aan toe volgens mij
er bellen om de haferklap van die n00b`s die ge pakt zijn door het bugbear virus :?
(en in een klijn dorp gaat het snel rond dat je aardig met comp`s om kunt gaan 8)7 )
aleen dit weekend hebben er al 5 gebeld en ik ben bang dat het zo nog wel ff door gaat 8)7
maar ja we zien wel ;)

Verwijderd

mischien ff proberen met heet water en met een buigveer in je slang? dan kan ie ook niet helemaal knikken.

Verwijderd

Topicstarter
weet jij dan waar ik een buigveer van 8 mm vandaan haal :? ik heb er wel 2 maar die zijn voor 3/8 en 1/4 electro buis (een beetje te groot |:( ) ik heb ze ook nog nooit in andre maten gezien :?
Pagina: 1