Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 23:49:
Ik heb een bril. een hele zwakke welliswaar (0.75). Ik zit niet met m'n ogen te knijpen, daar heb ik op zitten letten want ik weet dat het aanspannen van die spieren dan inderdaad pijn in/om de oogbollen kan veroorzaken.
De kamer is goed egaal verlicht, er zijn geen reflecties enz.
Ik zit op een meter of 3 van de buis af. TV is normaal formaat (dus geen ienemienie draagbaar ding maar ook geen knots van een breedbeeld. Just average).
Ik denk zelf dat het in die 50 hz. zit. Als m'n monitor op 60hz staat wordt in ramgek. Maar dat zie ik heel duidelijk knipperen. De TV niet, en die loopt op 10hz minder ?
Komt door het beeld, dat bovendien op een tv de hele tijd beweegt. Zet je monitor op 60hz en draai fullscreen een DivXje... Nergens last van.
Volgens mij kan het ook met de snelheid van de fosfor te maken hebben : oudere monitoren hebben een tragere fosfor waardoor je sneller een "spook" beeld kan krijgen. Hierdoor blijft een pixel die wordt "aangezet" ook langer aan, en kan 60hz voldoende zijn om de monitor een vrij rustig beeld te laten geven (probeer maar eens een ouder monitor). Op een moderne monitor blijft een pixel minder lang aan en moet het beeld vaker ververst worden om het beeld "stabiel" te houden. (zo zit het dus volgens mij..)
Een tv heeft ook een relatief trage fosfor volgens mij (met 25fps, 30 voor NTSC krijg je ook niet snel een spookbeeld dus dat maakt niet uit). Daarom kan een tv op 50hz zonder dat je direct koppijn krijgt. En op een tv is dan meestal constant bewegend beeld, waardoor de refresh rate verdoezeld wordt...
Absolute oplossing? Koop een tv-kaart. Dan kun je op je (veel relaxtere en van veel hogere kwaliteit zijnde) monitor kijken. Desnoods een Via Epia/Eden bak nemen en 2de hands een grote monitor kopen (lekker goedkoop, ding mag best wazig zijn of geen hoge resolutie ondersteunen, want televisie is ook geen hoge resolutie, als de bak maar een beetje scherp 800*600 haalt met een goede refresh rate

).