Toon posts:

Hoofdpijn van televisie ?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.073 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Is het mogelijk hoofdpijn te krijgen (vooral rond de oogbollen) als je al een paar uur naar de TV kijkt.
Ik kan vele uren achter computer monitoren zitten (ik zet ze altijd op 85hz) zonder dat ik ergens last van heb.

Ik heb een Sony Trinitron TV (niks geen 100hz spul of zo). Hoevel hertz is zo'n ding eigenlijk. Zo laag dat hoofdpijn/oogbol-pijn een logisch gevolg kan zijn ?

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ja, dat kan best, i ken genoeg mensen, die niet lang achter een tv of pc kunnen zetten, aangezien ze van beiden hoofpijn krijgen (op welke refreshrate ook)

zelf heb ik er geen last van, in tegendeel --> als ik hoofdpijn heb helpt t als ik achter mn schermpje ga zitten :D
tv is 50 Hz alsie geen 100 Hz is btw :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:33

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Je kan ook hoofdpijn krijgen om dat je ogen niet sterk genoeg zijn. Bij een tv zit je over het algemeen verder weg, dus moet je je ogen meer inspannen als ze slecht zijn. hier kan je hoofdpijn van krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door thealterego1 op 05-10-2002 20:33 . Reden: typo ]

iemand iets leuks?

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Denk ook aan de lichtinval ivm tv..je ogen (of iig de oogspieren en wat eraan vastzit..hehe) zijn dan de hele tijd bezig en dat kan idd hoofdpijn veroorzaken. Ook altijd bij hoofdpijnklachten even langs de opticien voor de zekerheid (slechtere ogen)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

het kan komen omdat je veel te dicht op een groot 50Hz toestel zit, maar daar krijg je eerder hoofdpijn van of je wordt er misselijk van ofzo... Is je kamer niet gewoon helemaal donker ofzo? Dat kan HEEL erg vvermoeiend zijn met TV kijken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
ik heb het ook als me kamer donker is, heb trouwens ook last van als ik me monitor (14" 1024x768 60hz) op 70 hz zet :?

Verwijderd

ik denk dat je een bril nodig hebt.
{goed opgelet bij natuurkunde mode}
jouw oog lenzen zijn te zwak en en daar door moeten jouw ogen de hele tijd accomoderen en daar kan je heel veel pijn aan je ogen of hoofd van krijgen.
{/goed opgelet bij natuurkunde mode}
mischien een keer naar de oog arts gaan die kan je advieseren.

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18

thaMini

Tool !!

das dus alleen als je bijziend ben (ver alles vaag)
verziend kunnen je ogen niet corrigeren

Be small, act BIG.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een bril. een hele zwakke welliswaar (0.75). Ik zit niet met m'n ogen te knijpen, daar heb ik op zitten letten want ik weet dat het aanspannen van die spieren dan inderdaad pijn in/om de oogbollen kan veroorzaken.
De kamer is goed egaal verlicht, er zijn geen reflecties enz.
Ik zit op een meter of 3 van de buis af. TV is normaal formaat (dus geen ienemienie draagbaar ding maar ook geen knots van een breedbeeld. Just average).

Ik denk zelf dat het in die 50 hz. zit. Als m'n monitor op 60hz staat wordt in ramgek. Maar dat zie ik heel duidelijk knipperen. De TV niet, en die loopt op 10hz minder ?

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
nee juist als je verziend bent..
normaal ligt je vertepunt namelijk in het oneindige en dan hoeven je ogen niet te accommoderen.., behalve als je dus binnen een bepaalde afstand ergens probeert op scherp te stellen, ben je verziend, dan ligt je vertepunt verder weg (achter het oneinige, brandpunt achter het netvlies), en moeten je ogen dus wel continu accommoderen om het beeld scherp op je netvlies te krijgen, dat is dus vermoeiend--> hoofdpijn

(wil overigens niet zeggen dat dit in jouw geval ook zo is, kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben, was meer een reactie op thamini)

Verwijderd

Topicstarter
Zou een 100hz televisie helpen ?

(even afgezien van de centen dan :( )

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
zou kunnen.. maar ik zou sowieso even een oogmetinkje laten doen bij de opticien, als je toch al een bril hebt moet dat toch niet zo'n probleem zijn

• BadMotha
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

Sony 50 hz tv's zijn veel onrustiger aan de ogen dan b.v. een Philips. dat klopt.
heb voor m'n huidige tv (Sony 100hz) ook een Sony 50 hz gehad, kreeg ik ook last van m'n ogen van!
ben dus niet de enige...
is het een grootbeeld?

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

Verwijderd

Ik heb ook last van dit probleem: ondanks mijn 100hhz TV.
Met m'n monitor heb ik geen last, die staat op 1152*864 op 85hz.
Een TV is zoieso minder scherp, en je zit er niet zo dicht op als bij je monitor in principe.

Verwijderd

Topicstarter
is het een grootbeeld?
Nee, een standaard 52cm (diagonaal) Sony Trinitron buis. Model van een paar jaar gelee.

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-03 14:37
Geen last met iiyama vision Master pro 451. draait lekker 1280*960 op 100 hrz en 800*600 op 150 hrz >:)

5800X3D | 4090 TUF | 32 GB 3600 CL14

Verwijderd

Topicstarter
ef_gamer:

Heb je gedronken of ben je gewoon dom. Het gaat om een TV. Niet om een computer monitor...

Zucht...

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 23:49:
Ik heb een bril. een hele zwakke welliswaar (0.75). Ik zit niet met m'n ogen te knijpen, daar heb ik op zitten letten want ik weet dat het aanspannen van die spieren dan inderdaad pijn in/om de oogbollen kan veroorzaken.
De kamer is goed egaal verlicht, er zijn geen reflecties enz.
Ik zit op een meter of 3 van de buis af. TV is normaal formaat (dus geen ienemienie draagbaar ding maar ook geen knots van een breedbeeld. Just average).

Ik denk zelf dat het in die 50 hz. zit. Als m'n monitor op 60hz staat wordt in ramgek. Maar dat zie ik heel duidelijk knipperen. De TV niet, en die loopt op 10hz minder ?
Komt door het beeld, dat bovendien op een tv de hele tijd beweegt. Zet je monitor op 60hz en draai fullscreen een DivXje... Nergens last van.

Volgens mij kan het ook met de snelheid van de fosfor te maken hebben : oudere monitoren hebben een tragere fosfor waardoor je sneller een "spook" beeld kan krijgen. Hierdoor blijft een pixel die wordt "aangezet" ook langer aan, en kan 60hz voldoende zijn om de monitor een vrij rustig beeld te laten geven (probeer maar eens een ouder monitor). Op een moderne monitor blijft een pixel minder lang aan en moet het beeld vaker ververst worden om het beeld "stabiel" te houden. (zo zit het dus volgens mij..)

Een tv heeft ook een relatief trage fosfor volgens mij (met 25fps, 30 voor NTSC krijg je ook niet snel een spookbeeld dus dat maakt niet uit). Daarom kan een tv op 50hz zonder dat je direct koppijn krijgt. En op een tv is dan meestal constant bewegend beeld, waardoor de refresh rate verdoezeld wordt...

Absolute oplossing? Koop een tv-kaart. Dan kun je op je (veel relaxtere en van veel hogere kwaliteit zijnde) monitor kijken. Desnoods een Via Epia/Eden bak nemen en 2de hands een grote monitor kopen (lekker goedkoop, ding mag best wazig zijn of geen hoge resolutie ondersteunen, want televisie is ook geen hoge resolutie, als de bak maar een beetje scherp 800*600 haalt met een goede refresh rate :)).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Ik zie dit meer als een goed excuus om een andere tv te kopen ;)

• Sponz
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Ik krijg vooral hoofdpijn door de beroerde kwaliteit van de programma's tegenwoordig >:)

Maar serieus, heb je wel voldoende verlichting achter de tv? Scheelt ook een stuk.

edit:
ah ik ben nog niet wakker, de verlichting is wel ok

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-03 14:37
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 01:01:
ef_gamer:

Heb je gedronken of ben je gewoon dom. Het gaat om een TV. Niet om een computer monitor...

Zucht...
idd, ik was dronken

5800X3D | 4090 TUF | 32 GB 3600 CL14

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 20:28:
Hallo,

Is het mogelijk hoofdpijn te krijgen (vooral rond de oogbollen) als je al een paar uur naar de TV kijkt.
Ik kan vele uren achter computer monitoren zitten (ik zet ze altijd op 85hz) zonder dat ik ergens last van heb.

Ik heb een Sony Trinitron TV (niks geen 100hz spul of zo). Hoevel hertz is zo'n ding eigenlijk. Zo laag dat hoofdpijn/oogbol-pijn een logisch gevolg kan zijn ?
Vele uren is zowieso niet goed. Ook niet bij 100hz.

Zker kan je hier hoofdpijn van krijgen. Je kijkt toch de hele tijd in een verlicht stuk kleurveranderend glas. Zonder dat daarbij je ogen veel heen en weer bewegen. Ze blijven toch redelijk in dezelfde positie. Dir resulteert dan weer in weinig knipperen en dus drogere ogen. Genoeg redenen om het hoofdpijn en "slecht voor de ogen" te verklaren.

• SquatRS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-03 11:12
volgens mij heb je speciale brillen die dit tegen kunnen gaan...weet alleen niet waar... :? :?

Verwijderd

SquatRS schreef op 07 oktober 2002 @ 09:31:
volgens mij heb je speciale brillen die dit tegen kunnen gaan...weet alleen niet waar... :? :?
Ik denk dat je schermen bedoeld. We gaan natuurlijk niet met een achterlijk brilletje naar de tv kijken. Als je ergens hoofdpijn van krijgt dan zijn het wel brilglazen die je nooit hebt gedragen. Ik ben geen brilledrager. Maar ik denk dat vele brillendragers dit beamen. Je hebt namelijk ook een soort wenningstijd voor iedere bril.

Verwijderd

Verschil met TV is dat deze mischien wel 50 Herz is maar dan wel halve beelden doet, Monitor op welke refresh rate dan ook doet dat met hele beelden (non interlaced) wat het geheel onrustiger maakt

• SquatRS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-03 11:12
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 09:34:
[...]

Ik denk dat je schermen bedoeld. We gaan natuurlijk niet met een achterlijk brilletje naar de tv kijken. Als je ergens hoofdpijn van krijgt dan zijn het wel brilglazen die je nooit hebt gedragen. Ik ben geen brilledrager. Maar ik denk dat vele brillendragers dit beamen. Je hebt namelijk ook een soort wenningstijd voor iedere bril.
ja OK das waar... :X maar als het helpt dan doe je er toch wel wat voor.. aan zo'n scherm had ik ook nog niet gedacht.. zit ik hier met zo'n bril op achter me PC... B) ;)

Verwijderd

Meen je dat? Heb jij zo'n bril op?

En hoe ziet dat eruit als je dan even naar bv je koffie kijkt...? of gewoon ff gaat lopen?

Verwijderd

Topicstarter
Om die "vele uren" uit te leggen: Dragonball Z rewind op zaterdag en zondag ochtend :)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 22:32:
Om die "vele uren" uit te leggen: Dragonball Z rewind op zaterdag en zondag ochtend :)
Van Dragonball Z zou ik ook koppijn krijgen :+

Neem het op en kijk het in stukjes ofzo :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1