Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Compact Flash > IDE convertor

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand waar je deze dingetjes kunt krijgen? :

Afbeeldingslocatie: http://www.minervatech.net/reviews/silent_demo/cf_ide_front.jpg

Hiermee kun je een Compact Flash kaartje op je IDE controller aansluiten.
Weet iemand misschien ook of dit op elke pc werkt? Ik wil namelijk een PI-166 op deze manier 100% stil maken.

Ik weet dat het kan:
Afbeeldingslocatie: http://www.minervatech.net/reviews/silent_demo/cf_ide_bios.jpg

Maar ik weet dus niet of je heir perse een moderne pc voor nodig hebt.

Een printje dat je zelf kunt etsen zou ook al mooi zijn :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 19:30 ]

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28
Hmm, in de review hebben zo volgens mij gewoon onderstaande uit elkaar gesloopt:
Afbeeldingslocatie: http://www.sandisk.com/img/products/imagemate.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Rave17 schreef op 05 oktober 2002 @ 19:31:
Hmm, in de review hebben zo volgens mij gewoon onderstaande uit elkaar gesloopt:
[afbeelding]
Mah, dat vind ik ook niet alles :)

Ik zag ergens dat elektuur een artikel zou hebben.... de print heb ik dus.
De IDE aansluiting is geen probleem, alleen waar haal ik (betaalbaar) een 50-pins convertor?

Verwijderd

Al bij conrad geprobeerd?

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

In de Elektuur een paar nummers stond zo'n ding in :) (moet je ze maar ff mailen) Maar tis niet kant & klaar :7

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

Topicstarter
ND schreef op 05 oktober 2002 @ 20:24:
In de Elektuur een paar nummers stond zo'n ding in :) (moet je ze maar ff mailen) Maar tis niet kant & klaar :7
Nee, i know.

Probleem is alleen dat zij wel de print leveren; maar die kan ik ook wel zelf etsen.
Het gaat mij alleen nog om de fisieke convertor.... dat blikken dingetje zeg maar op de eerste foto.

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 20:28:
[...]

Nee, i know.

Probleem is alleen dat zij wel de print leveren; maar die kan ik ook wel zelf etsen.
Het gaat mij alleen nog om de fisieke convertor.... dat blikken dingetje zeg maar op de eerste foto.
Volgens mij hadden ze gewoon zo ding gebruikt waar je andere kaarten kan insteken, maar dan liggen de contacten dichter bij elkaar. (zoiets net als een AGP/PSI/ISA slot)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
San disk verkoopt ze, Ik heb ze van de week gezien in een cluster systeem.
Daar stond gewoon een minimalistische kernel enz op.

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 20:28:
[...]

Nee, i know.

dat zie je volgens mij verkeerd... dat blikken dingetje is volgens mij niks anders dan een aansluitpunt op je flashgeheugen. Daar iets boven zie je de leidingen op de print wat kronkeltjes maken en op eindes komen... ik vermoed dat aan de andere kant daarvan waarschijnlijk een chippie zit wat als convertor dient...

toch? :P

Verwijderd

display elekctronica heeft ze vast en zeker mail ze maar eventjes www.display.nl

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Compactflash is idd eigenlijk aardig identiek met IDE.
Mogelijke oplossing:
Koop een PCMCIA -> CF adapter. Die kosten maar een paar euro, maar je hebt dan wel een mooie houder. Icm secondelijm en wat handigheid tweak je dat zo in een/op een printplaatje, waar je meteen een IDE connector opsoldeerd.

Edit:
pricewatch: Compact Flash PCMCIA Adapter (Dane-Elec)

voor 7 EUR heb je dan een mooi houdertje, meteen mooi passend voor CF, en zit je kaarjte ook netjes

Verwijderd

http://store.compuapps.com/inideomunrea.html
Dit is een mooie past gewoon in je floppybay. Helemaal kant en klaar voor 36 dollar. En ondesteund dit ook nog allemaal:
Compact Flash (CF) Type I
Compact Flash (CF) Type II
IBM MicroDrive
Smart Media; (SM)
Secure Digital; (SD)
MultiMediaCard&; (MMC)
Memory Stick (MS) Blue Stick and
Memory Stick; (MS) Magic Gate.

pic:
http://store4.yimg.com/I/compu-apps_1705_247232

Verwijderd

DJSmiley schreef op 05 oktober 2002 @ 21:17:
Compactflash is idd eigenlijk aardig identiek met IDE.
Mogelijke oplossing:
Koop een PCMCIA -> CF adapter. Die kosten maar een paar euro, maar je hebt dan wel een mooie houder. Icm secondelijm en wat handigheid tweak je dat zo in een/op een printplaatje, waar je meteen een IDE connector opsoldeerd.

Edit:
pricewatch: Compact Flash PCMCIA Adapter (Dane-Elec)

voor 7 EUR heb je dan een mooi houdertje, meteen mooi passend voor CF, en zit je kaarjte ook netjes
en kan je met zo'n adapter dan ook je CF kaartje als harde schijf gaan gebruiken ?
want daar gaat het hier toch om ?

ik vind het eigenlijk ook wel een leuk idee, wil het al een hele tijd eens uitproberen om een CF kaart te gebruiken als enige harde schijf in een volledig werkende PC...

Verwijderd

Topicstarter
jwbagger schreef op 05 oktober 2002 @ 21:02:
[...]

dat zie je volgens mij verkeerd... dat blikken dingetje is volgens mij niks anders dan een aansluitpunt op je flashgeheugen. Daar iets boven zie je de leidingen op de print wat kronkeltjes maken en op eindes komen... ik vermoed dat aan de andere kant daarvan waarschijnlijk een chippie zit wat als convertor dient...

toch? :P
Dat blikken ding is inderdaad alleen een aanlsluitpunt voor je geheugenkaartje.

Er zit voor de rest geen enkele electronica op de print, een Compact Flash kaartje heeft die chip al ingebouwd.... daarom zijn ze ook iets duurder dan een SmartMedia kaartje.

Ik ben eigenlijk niet van plan om 36 dollar uit te geven aan een bay. Ik wil alleen dos kunnen starten met een paar drivers. Zodoende is de MP3 speler volledig stil.

Dat PCMCIA dingetje is waarschijnlijk de beste oplossing. Maar, ik mail Display nog even...

Verwijderd

ja kan ook een losse male connector (rm1.27) (2x25) bestelen bi farnell of je lokale elktroboer.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15
Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 22:42:
[...]

Dat blikken ding is inderdaad alleen een aanlsluitpunt voor je geheugenkaartje.

Er zit voor de rest geen enkele electronica op de print, een Compact Flash kaartje heeft die chip al ingebouwd.... daarom zijn ze ook iets duurder dan een SmartMedia kaartje.

Ik ben eigenlijk niet van plan om 36 dollar uit te geven aan een bay. Ik wil alleen dos kunnen starten met een paar drivers. Zodoende is de MP3 speler volledig stil.

Dat PCMCIA dingetje is waarschijnlijk de beste oplossing. Maar, ik mail Display nog even...
Woei .. da's nog niet eens zo'n gek id

daar kun je dan een router zonder bewegende delen mee in elkaar flansen ...

hmm ..

Repareren doe je zo.

Verwijderd

als er 1 tent is die dit soort dingen misschien wel kan leveren dan is het micropower wel, die verkopen ook solid state (flash) drives!

www.micropower.nl

Laat nog fff weten of het gelukt is!

Verwijderd

http://www.pcengines.com/cflash.htm
http://www.everythinglinu...968229f714cd83f0d3badc34e

http://siliconkit.dnsalias.com/cart/

Die 2e url is jouw kaartje.... volgens mij.... vast meer info daar te vinden...
De laatste url is een shop in de US die diverse soorten verkoopt...

Verwijderd

Topicstarter
Hee, bedankt allemaal !

Ik ga eens allemaal kijken wat het is :)

Verwijderd

Als je MP3s vanaf een netwerk server gaat draaien , is er een goed alternatief voor de flash disk:
Netwerk BOOT-ROM
http://netboot.sourceforge.net/english/index.shtml

Ik heb zojuist een Linux machinetje gemaakt. Krijgt kernel en RAMdisk image over het netwerk binnen (via bootrom) , start vervolgens linux op , en speelt daarna MP3s af via samba mount. Deze "thin client" heeft geen floppy , HD of CDrom.......

Verwijderd

Kijk dit zijn nou mooie dingen om een router of mp3 speler stil te krijgen..
maar lullig dat je zo ongeveer het dubbele er voor betaalt omdat het international shipping betreft. :r heeft niet iemand hiervan een goed schema, of print layout? Ik heb niet die electuur waar hierover is geschreven. gewoon zelf zo'n ding in mekaar flansen is natuurlijk wel toffer als kopen :9

Damnn, zit ik ff hier te kijken: http://www.wau.nl/hemeltj...scelaneous/cfadapter.html

zie ik onderaan het volgende:
note: many of the higher capacity (16 MB+) are 3.3V ONLY devices.

Werrukt dit op een normale IDE bus, een 3.3 volt signaal, terwijl IDE rond 5 volt is opgebouwd?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2002 12:33 . Reden: Extra info gevonden ]

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Die dingen moet ik dus hebben, kan je toch mooi een server bouwen met een mini-kernel, vanaf een flashkaartje van 32mb max :9~

Stel je eens voor: geen zoektijk, geen slijtage geen herrie etc etc, en allerbelangrijkste; supersnel :9~

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 11:42:
Kijk dit zijn nou mooie dingen om een router of mp3 speler stil te krijgen..
maar lullig dat je zo ongeveer het dubbele er voor betaalt omdat het international shipping betreft. :r heeft niet iemand hiervan een goed schema, of print layout? Ik heb niet die electuur waar hierover is geschreven. gewoon zelf zo'n ding in mekaar flansen is natuurlijk wel toffer als kopen :9

Damnn, zit ik ff hier te kijken: http://www.wau.nl/hemeltj...scelaneous/cfadapter.html

zie ik onderaan het volgende:

Werrukt dit op een normale IDE bus, een 3.3 volt signaal, terwijl IDE rond 5 volt is opgebouwd?
Mjah.. maar met een heeeeel klein beetje electronica heb je toch zo 3.3V uit een 5V input??

• DJSmiley
LeonM schreef op 06 oktober 2002 @ 11:51:
Die dingen moet ik dus hebben, kan je toch mooi een server bouwen met een mini-kernel, vanaf een flashkaartje van 32mb max :9~

Stel je eens voor: geen zoektijk, geen slijtage geen herrie etc etc, en allerbelangrijkste; supersnel :9~
Het lijkt mij zelf eigenlijk wel HEERLIJK, voor op mn werk (TD)

Gewoon een resque-boot maken: Norton Commander, PQMagic, F-Prot (viruskenner), Ghost, enzovoorts

Op IDE prikken en booten.. Nix geen gekut met cd's wisselen, verrotte diskette's enz

• DJSmiley
wh00t!

http://www.wau.nl/hemeltj...scelaneous/cfadapter.html

Iemand die wat CF geheugen heeft liggen? Mijn digicam werkt met smartmedia dus ik kan t ff niet proberen.. maar anders scoor ik zo'n ding, tweak de IDE plug van een oude verrrotte harddisk en bouw 't in een doosje.
THIS ADAPTER CAN ONLY BE USED WITH PCMCIA/CF CARDS WITH +5V VCC POWER SUPPLY. APPLYING +5V TO CARDS DESIGNED TO OPERATE ONLY FROM +3.3V MAY PERMANENTLY DAMAGE THEM. USING 3.3V CARDS AT THEIR RATED VOLTAGE ON A NORMAL IDE-BUS *MAY* WORK, BUT NOT NESCESSARILY, AS THE IDE INTERFACE IS DESIGNED AROUND +5V LOGIC CIRCUITS. USING 3.3V CARDS AT THEIR RATED VOLTAGE ON A "3.3V COMPATIBLE" IDE-BUS SHOULD WORK, BUT HAS NOT BEEN TESTED. FOR INFORMATION ON POWER SUPPLY REQUIREMENTS OF CF CARDS CONTACT THEIR MANUFACTURER.
Maw: we moeten 't schema dus ietsjes uitbreiden: voeding erbij bouwen die 5V -> 3.3V omgooit..

Edit: volgens mij is dit niet ZO moeilijk...

Als je er een molex plug opzet, heb je 5V en 12V.
als je daarvan de 12V gebruikt, met daarachter een 7805.... Op de massapin van de 7805 zet je een zenerdiode van zo'n 1.7V (of een paar diode's in serie). Je houd dan zo'n 3.3V over..
Of gewoon een simpele voeding op basis van een LM317 maken en afregelen op 3.3V..

mm.. had die 3 reply's ook wel in 1 edit kunnen doen.. |:(

Verwijderd

Topicstarter
Even een update....

3.3V kaartjes zijn compatible met 5.0V kaartjes. Je hoeft dus geen spanningsbegrenzer te bouwen; ze draaien prima op 5 volt.

Het voordeel van de CF kaartjes is:
- Geen geluid
- Minder kans op storingen
- Veel lager energie verbruik
- Seeking times < 1 ms
- Geen slijtage

Nadeel:
- ERG TRAAG !!!

Probleem is namelijk dat CF kaartjes geen DMA ondersteunen. De processor moet dus veel rekenen waardoor de snelheden tegenvallen !

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 14:17:
Even een update....

3.3V kaartjes zijn compatible met 5.0V kaartjes. Je hoeft dus geen spanningsbegrenzer te bouwen; ze draaien prima op 5 volt.

Het voordeel van de CF kaartjes is:
- Geen geluid
- Minder kans op storingen
- Veel lager energie verbruik
- Seeking times < 1 ms
- Geen slijtage

Nadeel:
- ERG TRAAG !!!

Probleem is namelijk dat CF kaartjes geen DMA ondersteunen. De processor moet dus veel rekenen waardoor de snelheden tegenvallen !
Als ze ook op 5V werken is t helemaal simpel.
Dat ze geen DMA ondersteunen had ik al gezien, werken in PIO modus.

maar voor mij maakt dat niet uit, ik wil 't als soort resque floppy gaan gebruiken op mn werk.
En trouwens.. 't zal altijd sneller zijn dan een floppydrive :)

CF -> IDE adaptor
http://www.sandisk.com/tech/oem_design/cf/Cf_ide.pdf

staat ook bij sandisk op de site :)

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op 06 oktober 2002 @ 14:18:
[...]

maar voor mij maakt dat niet uit, ik wil 't als soort resque floppy gaan gebruiken op mn werk.

CF -> IDE adaptor

Daarom, voor mij maakt het ook niets uit. Ik kopier de inhoud van de CF naar een RAM-drive en ik heb nergens meer last van.

Als resque is het natuurlijk ook prima geschikt.

Maar ik denk: ik waarschuw alvast voordat mensen 512 MB schijfjes gaan kopen om 98 super snel te kunnen draaien :)

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 19:56

xychix

FreeBSD Rules !

ik zoek ook zoiets maar hij moet kant en klaar zijn.

ik wil een all in one mobo van micropower halen (200 Mhz 32 mb ram) en daarbij een passive voeding en dan nog zo CF ding...

maar ik kan ook nergens de juiste convertors vinden !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Topicstarter
Morgen ga ik op zoek.... ik zal eens rondbellen.

Als alles rond is wil ik best een mini-inkoop actie houden.
Wil maximaal 10 van die dingen gaan solderen. :)

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

andersom is ook vet, dan kun je een hdd op je mp3 speler prikken >:)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Bij Micro-power zag ik net ook een disk on module :)

Dus chip-printje met ide aansluiting, zal wel duur zijn en me tmaar max 160 MB :(

Verwijderd

DJSmiley schreef op 06 oktober 2002 @ 14:18:
[...]

CF -> IDE adaptor

Ohkeej, wie weet het echt zeker dat die CF'jes van 3.3 volt ook op 5 volt werken zonder te gaan roken :? je kunt natuurlijk wel ff een convertortje bouwen naar 3.3 volt, maar werkt de ide bus daar wel okee mee, op 3.3 volt? maw, krijgt die dan geen te onduidelijk signaal, als hij 5 volt gewend is.
tof zou het natuurlijk zijn als de boel (=CF >16 Mb -3.3V ) ook gewoon op 5 volt draait zonder te gaan knetteren.

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 18:30:
[...]

Ohkeej, wie weet het echt zeker dat die CF'jes van 3.3 volt ook op 5 volt werken zonder te gaan roken :? je kunt natuurlijk wel ff een convertortje bouwen naar 3.3 volt, maar werkt de ide bus daar wel okee mee, op 3.3 volt? maw, krijgt die dan geen te onduidelijk signaal, als hij 5 volt gewend is.
tof zou het natuurlijk zijn als de boel (=CF >16 Mb -3.3V ) ook gewoon op 5 volt draait zonder te gaan knetteren.
Toverstaf roept dat, dus aan hem de eer om z'n CF flashkaart te frituren :)

Hoe het met de outputnivo's zit weet ik niet...
Als dat dan ook 3.3V is, ipv 5V dan heb je idd kans dat je IDE interface het niet meer snapt.

aan de andere kant... volgens mij moet het niet uitmaken, volgens de TTL specs is 0-1V (ofzo) een 0, en wordt 3-5V gezien als een logische 1..
in dat geval maakt t dus niet uit of t 3.3 of 5V is..
maar exact zeker weet ik 't niet meer, da's school-stuff en das ook al weer jaar of 5 geleden voor mij :)

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op 06 oktober 2002 @ 18:35:
[...]

Toverstaf roept dat, dus aan hem de eer om z'n CF flashkaart te frituren :)

Hoe het met de outputnivo's zit weet ik niet...
Als dat dan ook 3.3V is, ipv 5V dan heb je idd kans dat je IDE interface het niet meer snapt.

aan de andere kant... volgens mij moet het niet uitmaken, volgens de TTL specs is 0-1V (ofzo) een 0, en wordt 3-5V gezien als een logische 1..
in dat geval maakt t dus niet uit of t 3.3 of 5V is..
maar exact zeker weet ik 't niet meer, da's school-stuff en das ook al weer jaar of 5 geleden voor mij :)
Ik wil het wel proberen hoor :)

Probleem is alleen wel dat het een 8MB CF kaartje is, een ouder type dus. Deze kan zowel 5v als 3.3v zijn, maar het staat er niet op :(

Mijn ouders hebben ook wel een Microdrive en een 340 MB kaartje; maar die zijn me net iets te duur om mee te experimenteren.

Verwijderd

iemand gezien dat die pdf van Sandisk een 44 pin IDE connector beschrijft trouwens? ik heb hier 40 pinners liggen, damn!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 19:00:
iemand gezien dat die pdf van Sandisk een 44 pin IDE connector beschrijft trouwens? ik heb hier 40 pinners liggen, damn!
44 pins is van een laptop, pin 41 t/m 44 is voeding.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

:9~ :9~ INKOOPACTIE :9~ :9~

Ik ben zeker geinsteresseerd in zo'n (of meerdere) ding(en).

zelf solderen kan ik een beetje dus als het enkel het solderen van connectoren is en niet te veel priegel electronica dan wil ik er me wel aan wagen.

en als ik dat schema van scandisk zo zie dan is stelt het niets voor, alleen kwestie van printjes en connectoren vinden.

Een voedingsbron moet dan nog gemaakt worden..

Verwijderd

Topicstarter
xychix schreef op 07 oktober 2002 @ 06:28:
:9~ :9~ INKOOPACTIE :9~ :9~

Ik ben zeker geinsteresseerd in zo'n (of meerdere) ding(en).

zelf solderen kan ik een beetje dus als het enkel het solderen van connectoren is en niet te veel priegel electronica dan wil ik er me wel aan wagen.

en als ik dat schema van scandisk zo zie dan is stelt het niets voor, alleen kwestie van printjes en connectoren vinden.

Een voedingsbron moet dan nog gemaakt worden..
Niet te snel dude :)

Eerst nog even die connector vinden... en dan nog een PCB'tje ontwerpen.

Voeding haal je gewoon van de floppy-aansluiting.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 07:41:
[...]

Niet te snel dude :)

Eerst nog even die connector vinden... en dan nog een PCB'tje ontwerpen.

Voeding haal je gewoon van de floppy-aansluiting.
waarschijnlijk ga ik het combineren met de via inkoop actie !!

een procase met externe passief gekoelde voeding en een passief gekoelde proc. ! er zijn dan geen bewegende onderdelen meer !

Verwijderd

Topicstarter
xychix schreef op 07 oktober 2002 @ 07:45:
[...]

waarschijnlijk ga ik het combineren met de via inkoop actie !!

een procase met externe passief gekoelde voeding en een passief gekoelde proc. ! er zijn dan geen bewegende onderdelen meer !
Nop. Maar let op heh, het geheel loopt in PIO modus. DMA wordt niet ondersteund.

Ook moet nog worden gekeken of de 16MB + kaartjes erin werken omdat deze op 3.3V lopen.

Verwijderd

Topicstarter
OK, mailtje van Display terug gekregen.

Ze hebben ze niet op voorraad, en ze kunnen ze niet bestellen :(

Andere shop maar proberen dan :(

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 21:45

Wizardtm

>>> H20 <<<

Hoe "langzaam" zou het allemaal gaan ? Lijkt me namelijk wel een hele mooie oplossing om een carputer te maken die in zo'n kort mogelijke tijd opstart.

Nouja misschien maar eens een oude cm-adapter ombouwen naar cm<>ide.

Werken? Dat doe ik morgen wel!

Verwijderd

Hoe "langzaam" zou het allemaal gaan ?
Uit de teksten en linken hierboven gegrepen:

PIO modus

[...]

PCMCIA/CF cards DO NOT SUPPORT DMA; they can only be used in pio mode.

[...]

Unfortunately, CompactFlash only provides a PIO (programmed-IO, ie - not DMA) interface. The lack of DMA support makes access very CPU intensive (apparent in the HDTach scores below). This also appears to have a second, less obvious consequence. CompactFlash on a IDE interface is recognized by both Promise and Highpoint IDE raid controllers, but is not considered a valid device. Unfortunately, this prevents the formation of a simple Windows RAID, as shown in the picture below. (Note: We are still looking to confirm the cause of this; at the time of writing both raid controllers simply would not not recognize CompactFlash as a RAID-worthy device). CompactFlash can also be used as a removeable media to replace the traditional floppy drive using a USB adapter similar to the Sandisk SDDR-31. This adapter has solid driver support for Windows and Linux; however, it lacks the boot support of a conventional floppy.

The relative speeds of CompactFlash (CF) over both USB and IDE was compared to that of three more conventional hard drives. A Quantum 20GB AT Fireball 7200rpm drive, a 9GB older Quantum 5400rpm drive and a 20GB IBM Travelstar 40GN 4200rpm laptop drive were compared using Sisoft Sandra filesystem mark for general performance and HDTach for more detailed results. All tests were conducted under Windows 2000 with most efficient transfer mode (DMA if possible) selected. For Sisoft Sandra, a NTFS file system was used. Sisoft Sandra conducts it's tests within a file, making it susceptible to effecencies of the files system. HDTach makes more low-level calls to directly access the drive, thereby bypassing the filesystem..

Afbeeldingslocatie: http://www.minervatech.net/reviews/silent_demo/graph_sandra.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.minervatech.net/reviews/silent_demo/graph_read.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.minervatech.net/reviews/silent_demo/graph_rat.gif

Due to it's solid state construction CompactFlash never has to wait for a platter to rotate or heads to move, and consequently has much faster access times than a conventional hard drive. Unfortunately, it can only sustain about 15% of the data throughput of a traditional drive. The limitations of the USB interface are apparent as the IDE connections can sustain almost twice the data throughput with a dramatically faster access time. However, due to the reliance on a polled (PIO) interface, the IDE adapter consumes more than ten times more processor time than any of the other listed interfaces. It is interesting to examine the fluctuations in access speed on a conventional hard drive, versus the constant rate of a solidstate device as is shown in the following HDTach Results.

Afbeeldingslocatie: http://www.minervatech.net/reviews/silent_demo/cf_usb_hdtach.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.minervatech.net/reviews/silent_demo/cf_ide_hdtach.gif

Meer leesvoer: http://www.minervatech.net/reviews/silent_demo/

Dit oude koetje gaat weer bijkomen van het geschop en gaat ontspannen in de schuur.

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 19:32 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.