[alg] boek schrijven

Pagina: 1
Acties:

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Ok ik heb weer eens grote plannen. Het plan is om een boek (over php) te schrijven (in het nederlands). Aangezien er superveel tutorials maar (naar mijn ervaring/mening) nog niet echt veel complete online boeken zijn, wou ik het dan maar eens proberen. Nou ben ik dus op zoek naar fatsoenlijke software die ik hiervoor kan gebruiken. Ik kan natuurlijk zelf het wil opnieuw uitvinden, maar dat kost VEEL tijd....
Wat ik dus nodig heb is een 'programma/script/oid/' waarmee ik dus mijn 'boek' naar verschillende formaten kan exporteren (html/pdf/word?/enz.). Ook moet alles semi-automatisch worden opgemaakt, dus code highlighting e.d. Is er iemand die zo'n programma kent?

P.S. Misschien moet het naar SA maar ik vind het dus nogal developers-gericht, dus vandaar.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het antwoord weet ik zo snel niet, maar een boek over PHP schrijven? Er zijn er al zoveel....

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

TeX / LaTeX is er min of meer de defacto-standaard voor.

Kan je erg eenvoudig de boel naar html en pdf exporteren en wordt onder andere ook gebruikt voor de howto's van linux en vele andere zaken.

• chris
OK ga ik ff naar kijken...

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
En post natuurlijk even het adres als het af is :)
Ik wil het wel lezen, weet je meteen of het PHP-n00b-pr00f is ;)

• Kwai_gon_jinn
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Kwai_gon_jinn

[-geen icon-]

wat kost ut ? :+

Confucius said: "In ancient time, learning was for self. Nowadays learning is for others."

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Btw, let er op dat TeX bijna een complete programmeeromgeving is kwa complexiteitm het is niet iets dat je in een half uurtje begrijpt :)
LaTeX is een wat uitgebreidere versie die daardoor beter bruikbaar is, maar ook dat is nog niet super duidelijk.

Je krijgt er wel een enorm flexibel en porteerbaar fileformaat voor terug waar je zeer veel dingen kan automatiseren (auto paragraaf en hoofdstuk nummering, automatisch indexeren met paginanummers etc etc)

• chris
OK dat is dus ook wat ik zoek. En als het af is zal ik het zeker posten, het kost nix en als iemand wil helpen met schrijven/lezen/testen mag dat altijd. Oh shit, dat mag hier natuurlijk niet....

• chris
Hmz ik snap er nog niet zo heel veel van...wat moet ik nu precies downloaden...ik wil nl. liever onder windows werken. Ik zie zoveel dingen, shells, ghostscript dingen....iemand tips?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 23:12

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Inderdaad, LYX als front-end voor LaTeX, of kijk eens naar DocBook (wellicht voldoet Simplified DocBook al voor je, dat maakt het wat toegankelijker).

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je LyX ook onder Windows kunt draaien, dan zou ik er zeker eens naar kijken. Zelf gebruik ik KLyX (een oude KDE-versie van LyX) om documenten te maken en dat bevalt *ontzettend* goed. Je zit nog wel met die code-highlighting en dergelijke, maar met een aparte class (zul je zelf moeten maken vrees ik) kun je ook dat wel afvangen. LaTeX is leuk spul :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op de UU heb ik ooit LaTeX gekregen, incl. dictaat. Dat is mischien een goede inleiding :). Waarschijnlijk moet dat dictaat wel ergens online rond zwerven, maar ik kon het zo snel niet vinden...

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
DocBook is mooi. Het is een XML formaat dat door O'Reilly gebruikt wordt om hun boeken en artikelen te schrijven.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• farlane
odysseus schreef op 05 oktober 2002 @ 20:46:
Als je LyX ook onder Windows kunt draaien, dan zou ik er zeker eens naar kijken. .
Vereist wel Cygwin...

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
MikTex kan je ook gebruiken (Win32).

Verwijderd

Een leuke handleiding voor LaTeX: http://www.cs.uu.nl/people/piet/latexhnd.pdf

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 21:10:
Op de UU heb ik ooit LaTeX gekregen, incl. dictaat. Dat is mischien een goede inleiding :). Waarschijnlijk moet dat dictaat wel ergens online rond zwerven, maar ik kon het zo snel niet vinden...
Die bedoelde ik :).

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 12:10
/dev/null schreef op 05 oktober 2002 @ 17:59:
Ok ik heb weer eens grote plannen. Het plan is om een boek (over php) te schrijven (in het nederlands). Aangezien er superveel tutorials maar (naar mijn ervaring/mening) nog niet echt veel complete online boeken zijn, wou ik het dan maar eens proberen. Nou ben ik dus op zoek naar fatsoenlijke software die ik hiervoor kan gebruiken. Ik kan natuurlijk zelf het wil opnieuw uitvinden, maar dat kost VEEL tijd....
Wat ik dus nodig heb is een 'programma/script/oid/' waarmee ik dus mijn 'boek' naar verschillende formaten kan exporteren (html/pdf/word?/enz.). Ook moet alles semi-automatisch worden opgemaakt, dus code highlighting e.d. Is er iemand die zo'n programma kent?

P.S. Misschien moet het naar SA maar ik vind het dus nogal developers-gericht, dus vandaar.
Microsoft WORD kan dit :P
Autmatisch indexen en tabellen genereren, exporteren naar HTML (wel brakke maar dat is terzijde, dit valt te cleanen).
Exporteren naar PDF met plugin van Adobe Acrobat. (werkt goed, zelf ook wel eens gedaan).
Kortom waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Als je je alleen wilt richten op PDF kun je ook Adobe Pagemaker overwegen.
(maar mijn ervaring blijft het beste met word, en dan gaan exporteren).

Ik ben absoluut niet pro-microsoft, maar ik denk dat je je het onnodig moeilijk gaat maken als je het anders doet.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• bigben04
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-08 15:07
Nibble schreef op 06 oktober 2002 @ 16:01:
[...]

van alles
Mijn ervaring is toch echt dat je bij documenten van meer dan 10 pagina's al snel ruzie met Word krijgt door het plaatsen van schema's e.d., deze gaan dan meestal een eigen leven leiden. Ik raad Word hiervoor echt van harte af, uit persoonlijke (slechte) ervaring!

• The - DDD
  • Laatst online: 17-08 22:44
Overigens kun je om een doc naar word te krijgen prima uitschrijven van je standaard formaat naar RTF. RTF wordt goed afgehandeld door word en ziet er daardoor ook gewoon goed uit.

• farlane
Nibble schreef op 06 oktober 2002 @ 16:01:
[...]
Als je geen tabellen, figuren, formules of iets anders dan plain text ( zonder bulleting ) gebruikt, voldoet Word ook.

Zelf zou ik dan voor Wordpad gaan eigenlijk. ;)

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 12:10
farlane schreef op 06 oktober 2002 @ 19:15:
[...]

Als je geen tabellen, figuren, formules of iets anders dan plain text ( zonder bulleting ) gebruikt, voldoet Word ook.

Zelf zou ik dan voor Wordpad gaan eigenlijk. ;)
Je moet er wel mee kunnen werken natuurlijk >:)

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

pff word.. Ik trek m'n bek maar niet open aangezien het dan 1 grote flame wordt :)...

Ik ben zelf een groot latex aanhanger (Gebruik hier op mijn windowsbak miktex en op de Uni natuurlijk gewoon de linux variant)... M'n afstudeerverslag wordt er ook in geschreven : link of link

Voor goed nasgal werk moet je ook ff kijken naar "The not so short introduction to LateX" (ff intikken bij google en op de 1e link drukken :) ). Daar staan ook wel wat handige dingen in. Eigenlijk zou iedereen iig het eerste hoofdstuk ff moeten lezen, aangezien daarin wordt uitgelegd wat latex precies is en wat de voor en nadelen zijn.

PS: Latex kan heel mooi naar HTML converteren :)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50
Weet trouwens iemand nog een fatsoenlijke WYSIWYG-achtige editor voor (La)TeX onder Windows? Onder FreeBSD had ik er wel eentje (waarvan ik de naam even niet kan reproduceren omdat ik niet wil rebooten) maar die was sowieso nogal traag.

X-editors vind ik niet echt een oplossing onder Windows, aangezien ze traag zijn en de enige fatsoenlijke vrije X server implementatie (Cygnus for Windows) niet echt voldoet.

• farlane
Nibble schreef op 06 oktober 2002 @ 20:24:
Je moet er wel mee kunnen werken natuurlijk >:)
Klopt. Ik ben duidelijk iemand die er niet mee kan omgaan.

( Ik wordt van Word helemaal gefrustreerd als het document langer wordt dan een titelpagina en/of meer dan 0 figuren bevat. )

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Soultaker schreef op 06 oktober 2002 @ 23:34:
Weet trouwens iemand nog een fatsoenlijke WYSIWYG-achtige editor voor (La)TeX onder Windows? Onder FreeBSD had ik er wel eentje (waarvan ik de naam even niet kan reproduceren omdat ik niet wil rebooten) maar die was sowieso nogal traag.

X-editors vind ik niet echt een oplossing onder Windows, aangezien ze traag zijn en de enige fatsoenlijke vrije X server implementatie (Cygnus for Windows) niet echt voldoet.

Geen WYSIWYG, maar ik gebruik thuis vaak het shareware progje WinEdit. Syntax highlighting, knopen voor tex-en latex-en en pdflatex-en en dvi en acrobat viewer. Daarnaast kon ie volgens mij ook springen naar de regel waar een fout gevonden was(maar dat weet ik niet zeker meer).. Eigenlijk een soort texIDE :)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Soultaker schreef op 06 oktober 2002 @ 23:34:

Je schijnt een commericiele windows LaTeX editor te hebben, maar dat heb ik ook alleen maar van horen zeggen.

Het idee achter LaTeX is verder eigenlijk ook: tik je tekst en laat LaTeX het zelf maar mooi opmaken. Als je Miktex installeerd heb je meteen een hele rits aan pakketten en meteen de handige tooltjes als latex (om dvi bestanden mee te maken), pdftex (om pdfjes te maken) en yap (om dvi files mee te bekijken).

Ik ben nu zelf in LaTeX bezig om een scriptie te schrijven. Persoonlijk mis ik wel de spellingscontrole mogelijkheden (en dat is bij mij een groot probleem) ;(
Aangezien veel paragrafen toch alleen uit tekst bestaan, kan ik heel eenvoudig gewoon de text copy&pasten naar MS-Word, dus dat probleem is op een klungelige manier ook opgelost.

LaTeX is verder niet zo heel erg moeilijk om te "leren". Als je weet hoe de syntax in elkaar zit kan je bij de Miktex installatie een help-filetje in je startmenu vinden waarin de belangrijkste "tags" staan en de schakelopties daarvan.

En anders heb ik nog wel ergens een voorbeeld file liggen waarin een heleboel mogelijkheden van LaTeX in terug komen.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 13:53:
Het idee achter LaTeX is verder eigenlijk ook: tik je tekst en laat LaTeX het zelf maar mooi opmaken.
Dat snap ik, maar als je een Nederlands document typt, waar regelmatig trema's enzo in voorkomen, of je wil speciale keywords gebruiken, dan zit je je helemaal scheel te typen aan opmaakcodes. Op zich is dat niet erg, alleen zorgt dat ervoor dat een document direct in TeX-formaat typen niet echt een optie is, aangezien ik niet lekker kan 'denken' en prutsen met opmaakcodes tegelijkertijd (het intypen moet snel en zonder nadenken kunnen gebeuren).

Dat WYSIWYG ding voor X (was van GNU dacht ik) was dus een uitkomst, alleen jammer dat het zo traag was.
Ik ben nu zelf in LaTeX bezig om een scriptie te schrijven. Persoonlijk mis ik wel de spellingscontrole mogelijkheden (en dat is bij mij een groot probleem) ;(
Aangezien veel paragrafen toch alleen uit tekst bestaan, kan ik heel eenvoudig gewoon de text copy&pasten naar MS-Word, dus dat probleem is op een klungelige manier ook opgelost.
Als het goed is, snapt ispell TeX bestanden en opmaakcodes. Die zou dan gewoon alle opmaakcodes moeten negeren en speciale karakters als zodanig moeten herkennen. Ook is er een Nederlandse dictonary beschikbaar (al weet ik niet hoe goed die is).

Zie verder hier:
http://www.projectory.de/ispell/
LaTeX is verder niet zo heel erg moeilijk om te "leren". Als je weet hoe de syntax in elkaar zit kan je bij de Miktex installatie een help-filetje in je startmenu vinden waarin de belangrijkste "tags" staan en de schakelopties daarvan.

En anders heb ik nog wel ergens een voorbeeld file liggen waarin een heleboel mogelijkheden van LaTeX in terug komen.
Bedankt voor de moeite, maar ik heb de Not So Short Introduction To LaTeX wel eens doorgenomen. In principe is het allemaal inderdaad niet zo moeilijk, maar 't is jammer dat 't zo ontzettend prutswerk is.

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Dat snap ik, maar als je een Nederlands document typt, waar regelmatig trema's enzo in voorkomen, of je wil speciale keywords gebruiken, dan zit je je helemaal scheel te typen aan opmaakcodes. Op zich is dat niet erg, alleen zorgt dat ervoor dat een document direct in TeX-formaat typen niet echt een optie is, aangezien ik niet lekker kan 'denken' en prutsen met opmaakcodes tegelijkertijd (het intypen moet snel en zonder nadenken kunnen gebeuren).
Mijn ervaring met LaTeX is dat je heel snel die opmaakcodes gewoon bent en dat je die na verloop van tijd automatisch intikt.
Uiteindelijk lijkt mij dit efficiënter dan al dat bewegen en klikken met de muis in bijvoorbeeld Word. Je hebt daar ook wel keyboard shortcuts maar als je gewoon kunt blijven doortikken, verlies je toch minder tijd zou ik denken.

Er is ook een mogelijkheid in LaTeX om gewoon woorden met trema's te typen zoals in Word: bekijk de sectie over international language support in de Not So Short Introduction eens.

Ispell als spellchecker heb ik ook al over gehoord maar nog niet zelf bekeken. Om er comfortabel mee te kunnen werken, zal die toch geïntegreerd moeten worden in je texteditor. Je kan misschien eens kijken naar de editor jEdit met de SpellCheck plugin. Die gebruikt Aspell, de 'opvolger' van Ispell.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Pagina: 1