[DEBIAN] root floppy werkt niet op DEZE pc, errors.

Pagina: 1
Acties:

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:51

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Topicstarter
Ik ben op het moment aan het proberen Debian te installeren. Hier volgen mijn huidige system specs:
Intel pentium 4 1,6 ghz (512kb)
Intel 850MD moederbord
512 MB RIMM
MSI geforce ti 4400
SBlive 5.1
Liteon brandertje

Ik wil met behulp van de installatie floppies (rescue, root, drivers-1) debian gaan installeren via de vanilla flavor cd.
Tot nog toe gaat het echter mis na de rescue flop:
Rescue flop in m'n floppy drive gestopt, geboot.
Vervolgens met de standaard installatie methode geprobeerd te beginnen. Op een gegeven moment wordt er gevraagd de root floppy in de drive te stoppen die in de RAM disk geladen moet worden.
Ik doe me floppy erin, tik op enter en krijg na een paar tellen een error. Sector 20 is niet goed (varieert soms) en dit wordt een paar keer herhaald met oplopende sectornummers. Vervolgens wordt gevraagd de root floppy in de drive te doen. Ik druk weer op enter want die zit er al in en krijg vervolgens ongeveer de melding: Kernel panic unable to mount root.
Einde verhaal.
Ik heb de debian installatie tutorial die hier bij 1 van de sticky topics staat gevolgd, maar daar gaan ze vrij simpel voorbij die root floppy.
Om te controleren of de floppy niet de boosdoener was heb ik de installatie geprobeerd op 2 andere pc's.
Een brakke cyrix 166 mhz (zonder problemen in het debian menu gekomen dat geladen wordt met de root flop) en een celeron 533 die ook zonder problemen verder ging.

Daarom 2 vragen:
-Is er een eenvoudig setting die ik vergeten ben in bijv. bios waardoor de root flop niet wil laden?
-Indien er weinig aan te doen valt, is het dan mogelijk een eenvoudig boot installatie te maken op de celeron 533 computer (hd van p4 1,6 naar celeron 533) en deze installatie vervolgens op mijn 1.6ghz los te laten?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is je floppiedrive wel goed?

Zoek anders een van de onofficiele debian install iso's op en werk van cd's

Ja je zou het op de cellie kunnen installen en in princiepe na goed configgen van de bootloader op de P4

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• owit
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
DaT Kernel panic unable to mount root.... heb ik ook gehad ik zet altijd PC uit en weer aan
en meestal doet ie het dan weer goed maar jah.. ik ben een n00b en gebruik SuSE 8.0
dus ik zou het proberen veel geluk

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Topicstarter
RonaldH schreef op 05 oktober 2002 @ 17:35:
Is je floppiedrive wel goed?

Zoek anders een van de onofficiele debian install iso's op en werk van cd's

Ja je zou het op de cellie kunnen installen en in princiepe na goed configgen van de bootloader op de P4
Ik zou erg graag van de cd's af werken, maar ben zelf niet in staat ze te downloaden (@ isdn).
Ik ga maar proberen het op de celeron te installeren en dan zie ik wel waar het misgaat ;)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Brakke floppies zijn vaak een van de boosdoeners met een installatie van debian. Zodra je een error krijgt is het mis en kan je het beste een nieuwe flop pakken.

Nu ook zonder stropdas

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Topicstarter
Hagar schreef op 05 oktober 2002 @ 18:10:
Brakke floppies zijn vaak een van de boosdoeners met een installatie van debian. Zodra je een error krijgt is het mis en kan je het beste een nieuwe flop pakken.
Floppy werkt wel op andere systemen :(

Heb net ff floppydrive gewisseld met een werkend systeem, maar krijg weer error.

Harddisk van mijn huidige pc verplaatst naar oudere pc en vanaf daar debian install gestart, blijk ik alleen de verkeerde debian cd te hebben :/

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

De Debian CDs zijn ook bootable, waarom boot je niet gewoon van CD?
En ik had voor de lol toch echt een andere floppy geprobeerd.

Wat voor een CD heb je dan, omdat je zegt dat het de verkeerde is?

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Topicstarter
deadinspace schreef op 05 oktober 2002 @ 22:53:
De Debian CDs zijn ook bootable, waarom boot je niet gewoon van CD?
En ik had voor de lol toch echt een andere floppy geprobeerd.

Wat voor een CD heb je dan, omdat je zegt dat het de verkeerde is?
ff een update van mijn situatie ;)

Blijkbaar is er iets mis met de combo van mijn mobo floppydrive oid want ook een andere floppydrive geeft dezelfde errors (floppydrive laad wel de rescue flop en root flop in ander systeem).

De debian cd die ik heb mogen ontvangen heeft zo'n 584 mb aan data, wat mij doet vermoeden dat het cd 1 is.
Toch boot ie niet (andere cd's booten wel).
Omdat de rescue-root-floppy installatie methode het niet doet heb ik het totaal anders aangepakt.

Ik heb de oorspronkelijke 40 gb installatie partitie voor linux opgedeeld in meerdere stukjes:
2 gb fat disk
10 gb voor linux
rest ongepartitioneerd

Nu heb ik op de fat disk de bootfiles van debian gezet:
root.bin rescue.bin driver-1.bin linux.bin
Gebruik makende van een (vreemdgenoeg wel werkende win98 opstartdisk) kon ik in dos komen, install.bat uitvoeren en zo ben ik in de debian installer gekomen.

Hiermee had ik geen problemen tot het moment dat ik bij "Install operating system kernel and modules" kwam. Hier hoopte ik dat de cd verlossing zou brengen, maar "could not be mounted" oid was het enige wat ik kreeg.
Ik probeerde de rescue flop en koos ipv cd-rom voor floppy disk en toen kon ik weer een stap verder.

Echter bij een volgende stap ging het mis (installen van base system) deze stond niet op een floppy en de cd rom kon weer geen uitkomst bieden.

Ik
edit:
krijg het sterke vermoeden
weet nu dat de cd-rom, die ik ook maar gekregen heb, niet in orde is.

edit:
ik lees net in de handleiding die in de sig van deadinspace staat dat je files moet kunnen lezen die op de cd staan, zelfs in windows. Mijn debian cd is echter in raw formaat :S

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Die CD zou wel bootable moeten zijn. Boot hij wel in andere computers?

Op de derde en/of de vierde console (alt-F3 / alt-F4) staan logs van wat er gebeurt / fout gaat. Als je de cdrom niet kunt benaderen, staat er op die consoles dan iets boeiends over de cdrom?

edit:
Ehm ja, die CD is een gewone data CD (iso9660 filesystem), die is in zo'n beetje elk OS te lezen. Als je die CD nergens kunt lezen dan denk ik idd dat de CD niet lekker is.

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Topicstarter
deadinspace schreef op 06 oktober 2002 @ 01:32:
Die CD zou wel bootable moeten zijn. Boot hij wel in andere computers?

Op de derde en/of de vierde console (alt-F3 / alt-F4) staan logs van wat er gebeurt / fout gaat. Als je de cdrom niet kunt benaderen, staat er op die consoles dan iets boeiends over de cdrom?

edit:
Ehm ja, die CD is een gewone data CD (iso9660 filesystem), die is in zo'n beetje elk OS te lezen. Als je die CD nergens kunt lezen dan denk ik idd dat de CD niet lekker is.
CD is niet bootable op welke pc dan ook hier in huis, ook is nergens te lezen wat er op de cd staat.

Vind het wel jammer dat het nu zo ff moet eindigen, want zo superingewikkeld was het installeren van debian (nog?) niet ;)

• Ronald
  • Nu online
http://www.debian.org/CD/netinst/
http://people.debian.org/~ieure/netinst/

laatste is 30MB en zou ook vanaf cd moeten kunnen installen.
(niet getest)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 21:37
je kunt ook vanaf de harddisk (fat32 partitie) installeren, wellicht dat dat een handige optie is ? start de eerste keer gewoon met loadlin en na installatie heb je lilo erop staan.

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Topicstarter
RonaldH schreef op 06 oktober 2002 @ 13:45:
http://www.debian.org/CD/netinst/
http://people.debian.org/~ieure/netinst/

laatste is 30MB en zou ook vanaf cd moeten kunnen installen.
(niet getest)
Kan ik dan ooit gebruik maken van die cd die in raw mode is geschreven? het is voor mij namelijk geen optie om de files die op cd staan te downloaden (isdn=traag en isdn adapter wordt niet ondersteund in de net install).
Dus ik kan wel een begin maken met die 30 meg versie...maar kan ik dan de rest van die raw cd halen?

• Ronald
  • Nu online
ik gok van niet :P
Linux cd's zijn normaal gesproken gewoon iso9660 en moeten leesbaar zijn
wel is er kans dat je isdn werkt met de 30M cd (zit kernel en basistools in

• _JGC_
  • Nu online
Ik gebruik hier altijd de Netinstall-XFS CD, en daar werken de HiSax ISDN drivers gewoon in. Of je die ook wilt gebruiken om te installeren is een tweede ;)

Ik ken een klasgenoot die voor grote installaties of updates z'n bak mee naar school neemt en daar met 1MB/s gaat zitten downloaden, is altijd beter dan 56K :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

THW Arie schreef op 06 oktober 2002 @ 00:52:
Mijn debian cd is echter in raw formaat :S[/edit]

Nou vraag ik me wel af wat je bedoelt met "raw formaat"... ?
THW Arie schreef op 06 oktober 2002 @ 11:47:
Vind het wel jammer dat het nu zo ff moet eindigen, want zo superingewikkeld was het installeren van debian (nog?) niet ;)

De install valt ook wel mee hoor, als je kunt lezen en wat gezond verstand hebt :P

Maar misschien is het het makkelijkst om bij tienpiek.nl oid CD1 te bestellen, of hem te downen en te fikken bij een vriend/familielid die kabel/adsl heeft.

En ik weet niet precies wat je van plan bent, maar misschien is het verstandig om dat meteen ook CD2 en CD3 te regelen.

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Topicstarter
deadinspace schreef op 06 oktober 2002 @ 22:37:
Nou vraag ik me wel af wat je bedoelt met "raw formaat"... ?
Ik bedoel dat die cd geen filesystem heeft (tenminste dat beweert windows ;) )

Verwijderd

Ik denk niet dat het aan je floppy of floppydrive ligt. Het zou heel goed aan je geheugen (RASMDISK) kunnen liggen. Ik heb laatst ook debian geinstalleerd op een oude P166 en moest een van de reepjes (8MB) verwijderen om de root-flop te kunnen gebruiken. Ik bedoel dus niet dat je geheugen kapot is, maar dat debian de RAMDISK niet juist kan aanspreken. Suc6

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 13:59:
Ik denk niet dat het aan je floppy of floppydrive ligt. Het zou heel goed aan je geheugen (RASMDISK) kunnen liggen. Ik heb laatst ook debian geinstalleerd op een oude P166 en moest een van de reepjes (8MB) verwijderen om de root-flop te kunnen gebruiken. Ik bedoel dus niet dat je geheugen kapot is, maar dat debian de RAMDISK niet juist kan aanspreken. Suc6
Hmm das een interessante invalshoek, het zou wel verklaren waarom een andere floppydrive geen uitkomst bood....

Nog ff over die vage Debian cd...
Met behulp van Isobuster kan ik de inhoud van de cd op me harddisk zetten. Is het misschien zo mogelijk om een nieuwe cd te bakken die wel bootable is?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

THW Arie schreef op 07 oktober 2002 @ 13:48:
Ik bedoel dat die cd geen filesystem heeft (tenminste dat beweert windows ;) )

Mja, en als Windows er geen worst van maakt en de Debian installer ook niet, dan zal het ook wel zo zijn. Maar het is dan nogal de vraag wat er *wel* op staat.

Wat voor een inhoud ziet Isobuster? Allemaal files (met namen die ergens op lijken), of 'raw' data, of allemaal troep? In de laatste twee gevallen kun je beter die CD weg keilen en ergens anders hem opnieuw regelen ofzo. In het eerste geval kun je proberen die naar je HD te halen en weer te fikken, maar ik betwijfel of je hem dan bootable krijgt.

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Topicstarter
deadinspace schreef op 07 oktober 2002 @ 23:54:

[...]

Mja, en als Windows er geen worst van maakt en de Debian installer ook niet, dan zal het ook wel zo zijn. Maar het is dan nogal de vraag wat er *wel* op staat.

Wat voor een inhoud ziet Isobuster? Allemaal files (met namen die ergens op lijken), of 'raw' data, of allemaal troep? In de laatste twee gevallen kun je beter die CD weg keilen en ergens anders hem opnieuw regelen ofzo. In het eerste geval kun je proberen die naar je HD te halen en weer te fikken, maar ik betwijfel of je hem dan bootable krijgt.
Alleen maar troep...ik probeer het later nog wel een keer met een andere cd ;)

Tnx iedereen voor de hulp :)

Pagina: 1