PC start niet op, 4x lange beep

Pagina: 1
Acties:
  • 1.183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik zit bij een vriend thuis en we hebben net een nieuwe cpu koeler geplaatst maar nu start het systeem niet meer op.

Config:
ECS EliteGroup K7VZA 2.12
Asus V8200 GF3Ti200
256MB Infineon SD-RAM PC133
Azona 300 watt voeding

Voor de rest niks aangesloten. Als de pc aangezet wordt hoor ik 4x een lange beep en daarna schakelt ie zichzelf uit.
Op het mobo zit een Award BIOS.

Bios reset al geprobeerd, mocht niet baten. Op internet kon ik alleen vinden dat het een system timer probleem zou moeten zijn.

Zonder videokaart in het systeem krijg ik dezelfde beeps.
Waar zou het nog aan kunnen liggen?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Weet je zeker dat het er 4 lange zijn?
Volgens hiero kan dat niet zo zijn :?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Druk je geheugen nog eens even goed aan, grote kans dat t dat is :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Tweakertje schreef op 05 oktober 2002 @ 17:16:
Weet je zeker dat het er 4 lange zijn?
Volgens hiero kan dat niet zo zijn :?
Ik ga voor de Video, da's de enige combo met 4 beeps :Y)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
heel erg zeker ... en daarna gaat ie uit.

Als we alleen het mobo aan de voeding hangen beeptie niet.

Op internet kon ik er nergens iets over vinden.

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30
Geheugen of proc :)

99% zeker

Doe het volgende:

-Videokaart eruit, en er weer smoothly in, zelfde met geheugen.
-Reset BIOS

In 60% van de klanten die ik krijg met dit probleem doet ut spul het dan weer ;)

[alternate modus]
Laat het dan door ons bouwen als u het niet kan :X :+
[/alternate modus]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
ook al gedaan jelmer .... bios = gereset, geheugen is verwisseld ...

denk dat het probleem toch de cpu is

Verwijderd

zit er niet te veel koelprut tussen?
een fanmate kan soms ook voor problemen zorgen,of de cooler staat er niet helemaal recht op.

Verwijderd

is het niet de melding dat de CPU fan te langzaam draait ??

Verwijderd

al eens terug met de vorige cooler geprobeerd,dan weet je waar het aan ligt,of is ie kapot?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 17:56:
is het niet de melding dat de CPU fan te langzaam draait ??
Kan goed. Ik vermoed dat 'ie repeterend piept en zichzelf uitschakelt (overschrijding Tmax, te lage RPM op fan, weet ik veel, maar geheid een proc-gerelateerd verhaal).

Dat dat toevallig na vier van die piepjes is, tja ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Dat zou het wel eens heel goed kunnen zijn, want die nieuwe fan zit aangesloten op een 12volt aansluiting! (zelfde als HDD)

Alleen zit ik nu weer thuis en heb de CPU meegenomen om te testen, maar dit ga ik zeker ff proberen...

Ik heb wel het bios al gereset dus ik dacht dat dan die beveiliging wel uit zou staan, maar wie weet

thanx

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Rataplan schreef op 05 oktober 2002 @ 18:08:
[...]

Kan goed. Ik vermoed dat 'ie repeterend piept en zichzelf uitschakelt (overschrijding Tmax, te lage RPM op fan, weet ik veel, maar geheid een proc-gerelateerd verhaal).

Dat dat toevallig na vier van die piepjes is, tja ;)
Zijn fan is inderdaad niet goed aangesloten denk ik

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
ik zal btw het hele verhaal ff uitleggen...

De proc is een Thunderbird 1000 en er zat een goedkopie, maar werkende en redelijk stille Coolermaster koeler op.

Nou is laatst een van die bevestigingspunten aan de socket afgebroken en de koeler eraf gevallen. De pc heeft zichzelf uitgeschakeld toen de CPU 72 graden werd (doet het BIOS zelf).

Hij heeft nog geprobeerd om met sec.lijm dat pootje weer vast te maken, maar dat brak toch weer af.

Toen heb ik er een Alpha heatsink opgezet met een Papst fan (heb ik hier zelf ook en ben er zeer tevreden over) maar die zit dus aan zo'n grote voedingsstekker (12 volt).

Sindsdien start ie niet meer goed op en krijg ik die 4x lange piep achter elkaar, daarna systeem uit.

De CPU zit helemaal onder de plakzooi van Coolermaster ... een of ander ranzig groen spulletje.
Het meeste is eraf gehaald en op de core zit Artic Silver.

Het viel me wel op dat de sticker op de onderkant van de CPU bruin was (door de hitte) maar dit zou geen probleem moeten zijn want dat heb ik wel vaker, werkend, gezien.

Maar het leek wel alsof die CPU een beetje krom was ofzo(?), want hij past dus helemaal niet netjes in de socket, moet hem er echt indrukken, terwijl de pootjes recht staan.

Misschien de secondelijm uitgelopen in het socket?? Ook al kon ik niks bijzonders zien daaraan.
Anyway, zodra ik de kans krijg hang ik gewoon die oude coolermaster er ff weer aan om te kijken of ie wil starten :)

Verwijderd

de cpu kun je wel goed schoon krijgen met thinner,en het kan zijn dat het mobo niet wil starten omdat het geen fanrotaties kan waarnemen door dat de coolfan op een molexconector aangesloten zit ipv op het mobo

Verwijderd

geen video kaart! als je al biepjes hoort is er nix mis met de cpu/mobo of je ide kabels zitten verkeerd een van beide!
Pagina: 1