Toon posts:

[w2Kpro] Mount-truc 'Docs and Setts'?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
B) [idee-modus]

Bij een kennis/klant die mijn hulp heeft ingeroepen, heb ik zojuist zijn pc hergeinstalleerd. We hebben het hier over win 2000 pro nl - sp3.
Op zijn verzoek heb ik z'n hd ingedeeld in 2 partities, voor z'n sys en data.
Nu kreeg ik een idee die ik graag aan jullie wil voorleggen over hoe dit mogelijk te realiseren is: :)

Namelijk dat het mogelijk is om via schijfbeheer een schijf/partietie te mounten (zie linux), cq aan een directory te hangen. Dit in plaats van de gewonelijke driveletter.
Iedereen weet wel dat het omslachtig / vervelend kan zijn om als men alle docs op de D: wil opslaan, het toch nog per ongeluk op de C: kan terecht komen, danwel de vele instellingen moeten veranderd worden om dat te bewerkstelligen.

Met een 'simple' mount van de D: schijf op de "C:\Documents and Settings", zou alles in een klap zijn opgelost. Hoe dan ook: het komt toch op de 2e partitie terecht. :P

Helaas is het me niet gelijk om alle bestanden en directory, daar naartoe 'vooruit' te kopieren. Dit om te beginnen, als ik C:\Documents and Settings op geef al mount directory, deze leeg moet zijn. Daarnaast staan er verschillende bestanden open zoals de belangrijke user.dat van de Administrator.
Bovenstaande onder de veilige modus met opdrachtregel, bracht helaas geen soelaas. (oplossing). :|

Kortom: suggesties en brainstorms zijn welkom.
Uitgangspunt: het mounten (--schijfbeheer) van een 2e schijf/partities op de "C:\Documents and Settings".

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bedoel je zoiets:
code:
1
subst D: C:\Docume~1
?

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
In XP is het heel makkelijk, rechtsklik op Mijn Documenten (werkt zowel als op bureaublad als startmenu), eigenschappen, en daar verder instellen. Ik weet alleen niet of dit ook in 2K werkt.

Of snap ik het nu verkeerd :?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ben bang van wel...
Als je dat doet dan verplaats je enkel de map:
C:\Documents and Settings\[gebruiker]\Mijn documenten,
in plaats van: [b]C:\Documents and Settings\[b] waar het mij om gaat... :)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 20:15:

Wil je nu documents and settings verplaatsen naar de D schijf, of gewoon D: laten verwijzen naar documents and settings?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je hebt dus een schijf eerst gepartitioneerd en nu wil je die partities weer aan elkaar knopen? Zou het niet handiger zijn om gewoon met één partitie te gaan werken?
Maar, als je persé die performance penalty wilt hebben, je kunt je disks converteren naar "dynamic disks" en daarna de tweede partitie mounten in C:\Documents and Settings\<user>\My Documents

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Als je naar config. scherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer en dan in vrije ruimte een partitie aanmaakt kan je kiezen ofdat je de nieuwe partitie een nieuw station wilt maken of aan een map wilt hangen (=mounten onder linux). Dit laatste is wat jij wilt denk ik.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 20:15:
Je wil dus gewoon het hele userprofiel op je D: schijf hebben??
Dan kan je toch gewoon het profiel-pad wijzigen in de eigenschappen van de user? Zo werken 'floating profiles' toch ook?

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Da's inderdaad wel handig ja.

Ik weet niet hoeveel users er zijn op dat systeem, maar stel dit:

Twee users + administrator.

Administrator D&S: Gewoon op C:
User_A D&S: Op D:
User_B D&S: Op D:

Maak nieuw account met de naam User_A en een met User_B. Daarna met beide users één keer inloggen [zodat de directory C:\Documents and Settings\User_A resp. User_B wordt aangemaakt].
Als dit klaar is log je weer in als Administrator.

Vervolgens op de D: schijf:
D:\Data\User_A <- Kopieer alles van C:\D&S\User_A naar deze map
D:\Data\User_B <- Idem, maar dan voor User_B

Nog steeds onder account Administrator: delete de map C:\D&S\User_A / C:\D&S\User_B. Daarna maak je een mount-point met als naam...

Je raad het vast... C:\Documents and Settings\User_A, en die verwijst naar D:\Data\User_A. En hetzelfde doe je voor User_B, en al je andere users.

Wat doe je daarna? Gewoon inloggen als User_A, User_B of weet ik veel waarmee, en het Administrator account gebruiken waarvoor 'ie is: administreren. Als het goed is heb je dat dus nie zo vaak nodig ;) 8)

BTW: Laat me effe horen of dit werkt, als dat het doet ga ik het ook eens proberen.
BTW2: Je moet dus wel effe naar http://www.ghisler.com/ gaan en Windows Commander downloaden, want daarmee is het betere kopieer/verplaats/vergelijk-werk dus veeeeeeeeeeel makkelijker en sneller te klaren dan met dat crappy Windows Verkenner.

Verwijderd

Hmmz... zojuist eens effe wat geprobeerd, was effe vergeten dat je alleen hele schijven kan 'mounten' en niet aparte directory's.

Maar dat wat ik in m'n vorige post had gezet werkt dus niet. Althans, ik kreeg het niet binnen 5 minuten aan de praat ;) :)
Pagina: 1