Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Traploos 220v schakelen

Pagina: 1
Acties:

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Ik wil mn fan's wat minder hard laten draaien ivm geluid. Weet iemand daar een oplossing voor? Volgens mij is het gewoon een kwestie van een lager voltage (in ieder geval bij die van mij) want ik heb mn twee fans in serie gezet en nu zijn ze heerlijk stil en ze gaan nog steeds snel genoeg om koel water te krijgen :z

Wat trouwens wel grappig is, is dat ze nu veel langzamer op gang komen. Duurt bijna een minuut voordat ze op snelheid zijn (was met 220v enkele seconden).

Maar wat mijn vraag betreft: Zijn er LM317-achtige controllers voor 220v wisselstroom? Of zou een soort pulseer systeem wat zijn (waardoor 'ie nog stees 220v krijgt maar dan de helft van de tijd) of zou ik wat moeten maken met een vermogenstransistorsysteem?

Ik wil ze dus liefst traploos (analoog met potmeter oid) of digitaal (dus heel veel trappen) kunnen regelen ivm een nog te bouwen baybus met microcontroller enzo erin :9.

Verwijderd

kan je proberen met een regeltrafo, variac of dimmer. Let wel, die dingen hebben een minimale start spanning nodig. Probeer je op 100% op te laten starten en daarna de spanning omlaag te draaien

Verwijderd

Hmm..

Zijn (gelukkig) meerdere manieren voor.

Een wat duurdere oplossing is 't aanschaffen van een Variac (=regelbare trafo). Ikzelf gebruik een Variac voor allerlei experimentjes met 220V

Eeen wat goedkopere is 't bouwen van een 'dimmer' zoals die ook worden gebruik voor lampen. Is behoorlijk simpel, en zijn voldoende schema voor te vinden. (maken vaak gebruik van een triac)

edit:

MOET-SNELLER-TIKKEN

• Krankenstein
Ik heb een paar uur gezocht met Google, maar ik heb geen geschikt (simpel doch doeltreffend) schema gevonden. Weet iemand hier er een?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Hint: zoek op Fase aansnijding/aansnijder.

• Krankenstein
Gezocht maar nog steeds geen geschikt schema gevonden. Bij nader inzien denk ik toch dat mijn Fans inductief zijn, aangezien het vrij standaard fans zijn (Papst 4650n).
Zijn er niet meer mensen hier met 220v fannetjes? Ik begrijp dat ik het beste een dimmer kan nemen maar ik wil wel een schema dat ik kan integreren in een baybus.

Verwijderd

Een gewone dimmer met triac kun je niet voor inductiemotoren gebruiken.
Als je nou een fan met koolborstels had, dan kon het wel.
Dus als je nou de stofzuiger op je kast aansluit, kun je het toerental mooi met een dimmer regelen. ;)

Verwijderd

Bij de dhzz een dimmertje van een paar centen, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

• Krankenstein
Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 17:24:
Bij de dhzz een dimmertje van een paar centen, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Omdat ik het wil integreren in een baybus en een losse dimmer is daar niet zo mooi voor.
Kan iemand ff uitleggen hoe je inductiemotoren kan vertragen? Met PWM?
Met andere woorden: hoe moet de sinus eruit komen te zien?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Je kunt heel makkelijk zorgen dat je 230v-fan de helft langsamer loopt. De netspanning is namelijk een wisselspanning. Dit betekend dat de spanning/stroom kort positief is, en daarna kort negatief. Je fan krijgt deze spanning/stroom ook zo

Als je nu een diode in serie zet met de fan word het 'negatieve gedeelte tegen gehouden. Nu krijgt de fan nog maar: kort positief gedeelte, kort even nix (want dat word tegen gehouden).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
             Diode

|\|
-------------| |-----------
             |/|            |
                            |
230~                       FAN
                            |                          
                            |
----------------------------

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:43

Qwerty-273

Meukposter

OK niet het beste.. Maar niet met dimmer werken. Dat werkt niet tot niet goed met 22v fans :{

http://bit-tech.net/article/51/ hier staat wel schema's voor 12 Volt :{ maar ik zal eens kijken voor 220v wissel

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• sebastius
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

PWM kan absoluut niet bij wisselspanning. Je zal echt aan de fase aansnijding of hoe het ook heet moeten.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:50
M14 schreef op 06 oktober 2002 @ 23:00:
Je kunt heel makkelijk zorgen dat je 230v-fan de helft langsamer loopt. De netspanning is namelijk een wisselspanning. Dit betekend dat de spanning/stroom kort positief is, en daarna kort negatief. Je fan krijgt deze spanning/stroom ook zo

Als je nu een diode in serie zet met de fan word het 'negatieve gedeelte tegen gehouden. Nu krijgt de fan nog maar: kort positief gedeelte, kort even nix (want dat word tegen gehouden).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
             Diode

|\|
-------------| |-----------
             |/|            |
                            |
230~                       FAN
                            |                          
                            |
----------------------------
Dat moet je zeker NIET met een fan doen !!!

die dingen zijn bedoeld voor wisselstroom en niet voor pulserende gelijkstroom

een ventilator heeft nl een vrij lage gelijkstroomweerstand en zal dus verbranden
waarschijnlijk draait ie zelfs niet

wat je wel kunt doen is een condensatortje in serie met de fan zetten

bij een fan waarbij ik dat ooit gedaan heb had ik een condenstator van 0.47 uF nodig om hem op ongeveer halve sterkte te laten draaien

(wel een weerstandje van 1Mohm over het condensatortje zetten om hem te ontladen)

Repareren doe je zo.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:43

Qwerty-273

Meukposter

Dit is wel een schema? Maar is dit geen simpele dimmer :? http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/triacd.pdf

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Krankenstein
Hmm ziet dr wel goed uit :)

En een variabele condensator dan?

Ik heb trouwens ff gekeken bij Papst.de en ik zag ik een pdf'je dat hij harder gaat draaien bij meer hz. Dus als ik iets zou kunnen maken dat van 50hz naar 30hz ofzo gaat, dan ben ik er ook (of zit ik nu verkeerd te denken :? ).

Of dat te doen is is een tweede...

• Occy74
  • Laatst online: 16-11 19:01
Krankenstein schreef op 07 oktober 2002 @ 00:12:
Hmm ziet dr wel goed uit :)

En een variabele condensator dan?

Ik heb trouwens ff gekeken bij Papst.de en ik zag ik een pdf'je dat hij harder gaat draaien bij meer hz. Dus als ik iets zou kunnen maken dat van 50hz naar 30hz ofzo gaat, dan ben ik er ook (of zit ik nu verkeerd te denken :? ).

Of dat te doen is is een tweede...
Je zit helemaal goed te denken..
een frequentie regelaar is heel geschikt :)

alleen.. wie gaat dat betalen :P

Systeem Specs

Verwijderd

denk dat als je 220V fans vervangt door gelijkspannings type en die met een 3055 regelt je goedkoper uitbent dan dat je deze probeert te regelen met een Freq regelaar

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dimmer bouwpakketjes kan je bij elke electronicawinkel kopen of online bij de Conrad bestellen.
Waarom zo moeilijk doen :?

Trouwens, als je een normale dimmer bij de bouwmarkt uit elkaar haalt kan je ook vrij makkelijk de boel naar jouw smaak krijgen.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:50
Sinclair schreef op 07 oktober 2002 @ 09:44:
Dimmer bouwpakketjes kan je bij elke electronicawinkel kopen of online bij de Conrad bestellen.
Waarom zo moeilijk doen :?

Trouwens, als je een normale dimmer bij de bouwmarkt uit elkaar haalt kan je ook vrij makkelijk de boel naar jouw smaak krijgen.....
Jup, het enige nadeel is dat je stille fan's opeens veranderen in akelige herrie fans met een brom van 100Hz

Repareren doe je zo.

Pagina: 1