Wat voor geheugen steekt in dit oude Pentium Mobo?

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 00:35
Een maat van me wil zijn oude pentium een beetje upgraden zodat internet een beetje zou draaien

nu steekt er nl een p166 en 48MB ram

ik wou in ieder geval dat ram uitbreiden tot ongeveer 128MB en er dan win2000 opzetten (nu staat er win95 op)

maar het probleem is dat er natuurlijk geen handleidingen van het moederbord bijzitten en het moederbord bijna niet te herkennen valt

ook het type geheugen valt niet te herkennen (waarschijnlijk is het edo-ram gok ik)

op het moderbord zelf stond hetvolgende:

EXP-8661 VER1.1
na wat zoeken op google heb ik ontdekt dat het waarschijnlijk een moederbord van data expert is, maar een werkende site van deze fabrikant kan ik niet vinden :(

verder vond ik nog devolgende gegevens op het moederbord en de chips:
KBM 94V-01 9628
E120558

Intel Pciset
SB82437VX
L6204111
SU085

Intel Pciset
SB82371SB
L6153919
SU093

hieruit kan ik denk ik nog afleiden dat het om een VX chipset gaat

momenteel steekt er, zoals ik al zei 48MB ram in. Dit is in de vorm van 2x8MB (chips aan 1 kant van de printplaat van het ram) en 2X16MB ram (chips aan beide kanten van de printplaat van het ram)

mijn vraag is nu:
Welk type geheugen moet hierin (EDO-RAM DENK ik, maar daar zijn toch meerdere types ook van eh? (latency verschil ofzo))
Wat is de maximale grootte van het ram per slot, en in totaal? (kan ik er wel 128mb in kwijt en hoeveel slots moet ik dan vullen?)
valt er nog iets aan de cpu up te graden (waarschijnlijk niet behalve een p200) of over te klokken? (waarschijnlijk nog met jumpers)

verder is het nieuwste bios (v2.2 naar het schijnt) ook altijd welkom aangezien ik er ook een nieuwe hD in wou steken en het oude bios max 8GB herkent :/

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Douw er max 64 mb in. Meer word je PC niet sneller van. Ligt aan de VX chipset.
Dus koop/krijg nog 2 x 16mb.
Upgrade de cpu niet.
Laat win95 erop. 2000 is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te langzaam op deze PC.
Andere optie is Winnt. KAn je alleen geen spellen spelen. maarja je zij dat de pc alleen voor internet was dus.
JE kan evt de cpu iets overcloken tot 200.
Je zei ook niks over de harddisk. Maar voor enkel beetje surfen is een of 2 gig wel genoeg hoor.

Succes.
Bij meer upgraden is een nieuwere cheape pc beter.
Een durontje met pcchips mobo en 128 mbof 256 mb ram bijvoorbeeld.

>Systeemspecs<

• Hirogen
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-05-2023
Met een beetje mazzel kan je het moederbord instellen op 200 Mhz zitten waarschijnlijk dipswitches of jumpers op is even een kwestie van uitproberen, en geheugen idd niet meer dan 64 MB OS zou ik hooguit W95 OSR2 er opzetten anders wordt het idd veel te traag.
Succes
Oh ja het zal idd EDO ram zijn

• Mastakilla
meer dan 64mb maakt niet uit volgens jullie???

win2000 werkt pas fatsounlijk met 128MB en valt absoluut niet mee te werken met 64MB

als ik er dus 128MB geheugen in krijg is ie dan ook meer dan snel genoeg voor win2000 volgens mij (ik heb win2000 op een p200mmx met 64mb ram draaien en buiten het vele swappen gaat dit zeer goed)

voor spellen dient ie niet nee

en die nieuwe hd heeft wel degelijk nut als je er breedband internet op wilt (tegenwoordig kan je dus ook mp3s op een hd zetten en met een oude pc zoals dit afspelen eh :p)

en als je een duron erin wilt steken moet ALLES bijna vervangen worden (je denkt toch niet dat dit al een atx tower is, of dat je ook maar iets behalve monitor, muis en toetsenbord kan overnemen?)

het is de bedoeling dat de pc voor weinig geld terug bruikbaar wordt en dat houdt dus niet in een volledig nieuwe pc kopen

maar KAN er eigelijk wel meer dan 64MB in?
en WAT VOOR edo ram zit er in?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Mastakilla schreef op 05 oktober 2002 @ 16:14:

win2000 werkt pas fatsounlijk met 128MB en valt absoluut niet mee te werken met 64MB

als ik er dus 128MB geheugen in krijg is ie dan ook meer dan snel genoeg voor win2000 volgens mij (ik heb win2000 op een p200mmx met 64mb ram draaien en buiten het vele swappen gaat dit zeer goed)

voor spellen dient ie niet nee

en die nieuwe hd heeft wel degelijk nut als je er breedband internet op wilt (tegenwoordig kan je dus ook mp3s op een hd zetten en met een oude pc zoals dit afspelen eh :p)

en als je een duron erin wilt steken moet ALLES bijna vervangen worden (je denkt toch niet dat dit al een atx tower is, of dat je ook maar iets behalve monitor, muis en toetsenbord kan overnemen?)

het is de bedoeling dat de pc voor weinig geld terug bruikbaar wordt en dat houdt dus niet in een volledig nieuwe pc kopen

Win 2k KAN wel met 64 mb. Het werkt nog redelijk ook. Maar met meer werkt het gewoon vlotter.

Echter voor de topicstarter ik denk dat je beter een ander moederbordje met SDRAM kan kopen, aangezien grote EDO modules verschrikkelijk duur zijn :/

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 08:17

MXL

FastBunny schreef op 05 oktober 2002 @ 17:28:
[...]

Win 2k KAN wel met 64 mb. Het werkt nog redelijk ook. Maar met meer werkt het gewoon vlotter.

Echter voor de topicstarter ik denk dat je beter een ander moederbordje met SDRAM kan kopen, aangezien grote EDO modules verschrikkelijk duur zijn :/
Dit is mischien wel zo, maar dan praat je al gauw over nieuw mobo, geheugen processor en ATX kast. Vervolgens blijft de HDD dan achter en zal die ook vervangen worden. Niet iedereen heeft hier het geld voor

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-08 09:14
windows NT erop zetten, of eventueel linux :X

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• jhksema
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 20:19
Mastakilla schreef op 05 oktober 2002 @ 16:14:

[...]

Ja, er KAN wel meer dan 64 MB in. Om dit te kunnen adresseren wordt de cache uitgeschakeld. Dan heb je dus meer dan 64 MB in een onwaarschijnlijk langzaam systeem. Geen goed idee dus...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jhksema schreef op 05 oktober 2002 @ 18:06:
[...]

Ja, er KAN wel meer dan 64 MB in. Om dit te kunnen adresseren wordt de cache uitgeschakeld. Dan heb je dus meer dan 64 MB in een onwaarschijnlijk langzaam systeem. Geen goed idee dus...
De cache wordt niet uitgeschakeld, het kan alleen de onderste 64MB cachen, alles daarboven wordt niet gecached. En dat is bijzonder jammer, want vrijwel alle OSsen (iig MS en Linux) draaien hun processen bovenin het geheugen, waardoor die dus niet meer gecached zijn.

Dus tem 64MB upgraden is het handigst- 60ns EDO is verstandig.

Maar tikje off-topic doch wel nuttig:

Een P166 met 48MB RAM en Win95 moet zeer soepel het internet op kunnen. Lukt dat niet, dan is het softwarematig een zooitje. Een clean install van de OS zal meer doen dan welke upgrade dan ook.

Oslik blyat! Oslik!

• Mastakilla
win9x IS gewoon een zooitje
dat os zou ik op GEENEEN oude pc meer zetten

win2000 werkt idd met 64MB ram, maar dan moet je niet probere 2 dingen tegelijk te doen
als je dan nog weet dat er soms (niet professioneel, dus kom niet af dat ik een nieuwe pc nodig heb voor autocad, dat geld is er nl gewoon niet) met autocad op wordt gewerkt dan is 64MB al snel heeeel nipt voor win2000

misschien dat nt dan idd niet zo'n slecht id is

ik heb net ook eens zitten kijken in pricewatch en de prijsverschillen tussen verschillende merken en typen edo ram geheugen zijn ENORM

na dit wat te bekijken weet ik alleen nog maar minder wat voor geheugen ik nu eigelijk moet kopen
is het goedkoopste goed genoeg? of kan ik best van die 6 keer zo dure dingen kopen die bijna evenveel als een paar gig ram kosten?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is rommelig, maar het kan goed draaien- als het vernaggeld is, ligt dat meestal aan de gebruiker[/q]
win2000 werkt idd met 64MB ram, maar dan moet je niet probere 2 dingen tegelijk te doen
als je dan nog weet dat er soms (niet professioneel, dus kom niet af dat ik een nieuwe pc nodig heb voor autocad, dat geld is er nl gewoon niet) met autocad op wordt gewerkt dan is 64MB al snel heeeel nipt voor win2000

Yup, NT4, maar dan moet degene idd geen enkel vorm van spel willen spelen. Ik zou zelf voor een nOOb op een dergelijk sys Win98SE met Win98Lite erover gooien. Voor mezelf zou ik er Debian over gooien.
ik heb net ook eens zitten kijken in pricewatch en de prijsverschillen tussen verschillende merken en typen edo ram geheugen zijn ENORM

na dit wat te bekijken weet ik alleen nog maar minder wat voor geheugen ik nu eigelijk moet kopen
is het goedkoopste goed genoeg? of kan ik best van die 6 keer zo dure dingen kopen die bijna evenveel als een paar gig ram kosten?
Die dure EDOs zijn vast DIMMs, al dan niet met parity en ECC. Sowieso ondersteunt de i430VX geen ECC en ook parity is overbodig. Gewoon SIMMs zijn prima, de i430VX is UITERMATE brak in SDRAM ondersteuning, maar de meeste EDO SIMMs worden gepakt (al zijn 64MB en sommige 32MB SIMMs niet aan te raden)

Gewoon 4x16 erin zetten, dat is de optimale config voor een VX bak.

Oslik blyat! Oslik!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Mastakilla schreef op 05 oktober 2002 @ 18:49:
win9x IS gewoon een zooitje

Als je met AutoCAD wil gaan werken moet je wel een oude versie gebruiken en een hoop geduld of niet al te zware tekeningen maken, AutoCAD kan behoorlijk zwaar zijn en dan is 64MB of zelfs 128MB al aan de lage kant, zeker gezien de Pentium 1 cpu :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Ik heb hier een i430[s]LX[/b] staan. Dat is a.f.a.i.k. de voorganger, en daar moet 72 pins SIMMS in. Die zij alleen niet makkelijk te krijgen, wel tegen belachelijke prijzen (15 euro/32MB). Wat betreft het os zou ik er Linux opzetten met een lichte xserver.

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik zou er 4x16 MB EDO in gooien .... dan zou je alleen nog 2x 16 nodig hebben om erbij te plaatsen. En dan gewoon het goedkoopste nemen dat je kan vinden, tenzij het een Compaq pc is ofzo, die zijn wat kieskeuriger in zo'n geval.

Dan Windows 95 of Windows NT 4 gebruiken, anders wordt het alsnog traag.
Geen Windows 2000, dat is prettiger om mee te werken ik weet het maar niet op een bak met zulke specs.

Ik heb zelf zitten internetten op een Pentium 120 met 8 MB RAM onder Windows 95 en zelfs dat was redelijk te doen, alleen grote swapfile nodig op de HDD. Met 32 MB ging het al een stuk beter, dus 64 moet zeker wel te doen zijn.

Als je dan toch meer geld uit wil gaan geven, koop dan gewoon een Micro ATX bordje met alles onboard en een AT kast + 128 MB SD-RAM + Duron 1000 ofzo.
Ben je met een beetje geluk 200 Euro kwijt en kan je de rest van de hardware (CD + HDD) overzetten, ook al is het ietsje verouderd.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Mastakilla
linux is jammergenoeg geen optie... het zijn mensen die amper met windows overweg kunnen, dan mag linux nog zo goed zijn op allerlei vlakken, ik ben er zeker van dat ze die niet willen hebben

win9x is een os dat max maand goed blijft bij intensief gebruik, en pakweg max een jaar bij normaal gebruik
zelf vind ik niets zo goed als af en toe format en trug opnieuw te beginnen, maar hier is het de bedoeling dat 1malig de pc in orde wordt gebracht en dat ook blijft en op dat vlak vertrouw ik win9x ABSOLUUT niet

over die autocad: dat is idd al een wat oudere versie en die gebruiken ze nu ook al

het zal waarschijnlijk idd wel extreem traag gaan, maar hetwerkt blijkbaar toch

een beetje meer geheugen zal hierbij ZEKER wel een mooi effect hebben

maar uit hetgeen ik hier allemaal gelezen heb blijkt dat 64MB dan misschien toch het beste, maar dan vraag ik me wel af of het verschil tussen 64 en 48mb wel de moeite waard gaat zijn voor zijn prijs (ik ga dan waarschijnlijk die 2x8mb simms moeten vervangen door 2x 16mb simms)

of kan ik misschien ook die 2x 8mb simms vervangen door 1x 32mb? (ik herinner me zoiets vaag van dat die simms altijd per 2 moesten)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Simms moeten BIJNA altijd per 2 dat klopt, er zijn dus wel enkele mobo's die ook enkele aankunnen.

Probeer anders gewoon NT4 te installen en kijk of het een beetje wil draaien. Je kan daarna alsnog meer RAM bijplaatsen, mocht het nodig zijn.

NT4 blijft best wel werken bij normaal gebruik (Programmatje starten, beetje surfen).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mastakilla schreef op 05 oktober 2002 @ 20:05:
linux is jammergenoeg geen optie... het zijn mensen die amper met windows overweg kunnen, dan mag linux nog zo goed zijn op allerlei vlakken, ik ben er zeker van dat ze die niet willen hebben

win9x is een os dat max maand goed blijft bij intensief gebruik, en pakweg max een jaar bij normaal gebruik
zelf vind ik niets zo goed als af en toe format en trug opnieuw te beginnen, maar hier is het de bedoeling dat 1malig de pc in orde wordt gebracht en dat ook blijft en op dat vlak vertrouw ik win9x ABSOLUUT niet
Ik ook niet, maar een stel nOObs loslaten op WinNT :? :X

Het is dan maar wachten op de eerste download die niet wil draaien ofzo. Maak liever 2 partities op de HDD en ghost die voor de OS; gebruik Win9x, dan weten ze waar ze aan toe zijn.
over die autocad: dat is idd al een wat oudere versie en die gebruiken ze nu ook al

het zal waarschijnlijk idd wel extreem traag gaan, maar hetwerkt blijkbaar toch

een beetje meer geheugen zal hierbij ZEKER wel een mooi effect hebben

maar uit hetgeen ik hier allemaal gelezen heb blijkt dat 64MB dan misschien toch het beste, maar dan vraag ik me wel af of het verschil tussen 64 en 48mb wel de moeite waard gaat zijn voor zijn prijs (ik ga dan waarschijnlijk die 2x8mb simms moeten vervangen door 2x 16mb simms)

of kan ik misschien ook die 2x 8mb simms vervangen door 1x 32mb? (ik herinner me zoiets vaag van dat die simms altijd per 2 moesten)
Hangt af van de controller,bij de meeste 486 chipsets kunnen ze enkel, maar er zijn ook dual channel 486 chipsets waar ze per 2 moeten, voor de Pentium is het juist andersom, de meesten werken met een 64b bus, dus moeten ze per 2, maar een paar chipsets (met name de Via VP1 en VP2) kunnen enkele SIMMs slikken.

De i430VX vertoont iig typische Intel inflexibiliteit en moet ze in identieke paren hebben, dus 4x16 of 2x32 voor 64MB

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ik post nu momenteel met een p166 met 64 mb ram en windows me loopt als een tiet. ik advieseer om er max 64 mb in te douwen die vx chipset die trekt niet meer {heb het zelf getest}. en die cpu kun je proberen te overclocken maar het kan zijn dat je de jummers op 233 zet en hij gewoon op 166 blijft lopen. en wat betreft het geheugen het kan zijn dat er 1 slot voor sd ram op zit en 4 voor edo. je kunt de edo eruit halen en er gewoon sd ram indoen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 21:50:
ik post nu momenteel met een p166 met 64 mb ram en windows me loopt als een tiet. ik advieseer om er max 64 mb in te douwen die vx chipset die trekt niet meer {heb het zelf getest}. en die cpu kun je proberen te overclocken maar het kan zijn dat je de jummers op 233 zet en hij gewoon op 166 blijft lopen. en wat betreft het geheugen het kan zijn dat er 1 slot voor sd ram op zit en 4 voor edo. je kunt de edo eruit halen en er gewoon sd ram indoen.
Eek :o :o :X

NOOIT bij een i430VX chipset SDRAM aanraden :o

In theorie is er ondersteuning, maar vrijwel geen enkele module wordt geslikt, sowieso kom je daar niet boven de 64MB mee uit en het is trager dan EDO, pas met de i430TX begon Intels SDRAM ondersteuning ergens op te lijken.

Oslik blyat! Oslik!

• dreeke

dreeke

outdated icon

ik wist niet eens dat er VX borden waren die SD-RAM aankonden....
Ik had "vroeger" een TX bord dat nog gewerkt heeft met 1x 32 MB SD-RAM (had 2 SD-RAM banken), dat liep wel ... maar met EDO liep het net zo goed
Alleen jammer dat m'n Pentium 166 niet helemaal fijn werkte op dat ding :P

• Mastakilla
thx voor de replies

ik ga dan waarschijnlijk nt4 er eerst eens opgooien en em wat overklokken en zien hoe dat draait

maar ik heb nog 1 dilemma:
ik had ergens in een antieke thread op 1 of ander forum gelezen dat dit specifiek moederbord met een oude bios max 8GB HDs aan kan...

aangezien er nu een 1GB HD in steekt moet er sowieso een nieuwe hd bij

nu wou ik sowieso al de goedkoopste die ik kon vinden erin steken maar das nog minimum 30GB ongeveer, en dus wel redelijke verspilling als ie er maar 8GB kan zien

ik weet dat maxblast bv voor maxtor schijven dit KAN oplossen, maar heb laatst bij een maat op een oudere pII server ook al meegemaakt dat ie maar 8GB wil herkennen, ZELFS met maxblast enzo

zijn er dan nog andere manieren om te forceren dat je toch meer kunt gebruiken?
of weet er toevallig iemand waar ik dat nieuwe bios kan vinden?

thx

Verwijderd

Meestal is bij 't opstarten boven- of onderaan 't scherm een lange code te zien waaruit je kunt achterhalen welk type moederbord je precies hebt.

Op mijn homepage heb ik een zooi biossen staan voor die ouwe beestjes, als je mzzl hebt staat de jouwe er ook tussen.
Ze lossen o.a. 't 8GB HD-probleem op, supporten ook non-Intel chips en booten stukken sneller!

• Jan Jaap
  • Laatst online: 10:46
Ik heb hier nog (digitaal) de handleiding van dat moederbord..
Hebben?

• Mastakilla
de handleiding kan ik idd wel gebruiken

en bunny

ik weet bijna zeker welk moederboard het is:
data expert EXP-8661 VER1.1

het grote probleem is dat dit merk waarschijnlijk failliet ofzo is, aangezien een werkende site ofzo niet meer te vinden valt

• Jan Jaap
  • Laatst online: 10:46
daarvan is die handleiding ook ja..
Handleiding
Pagina: 1