Toon posts:

[RH6] Squid en Apache naast elkaar draaien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ten eerste een echte linux noob. Maar ik heb nu een webserver draaien, deze werkt ook. Maar als ik dan ook squid wil draaien naast de webserver om internet te delen dan doet squid het niet.

Nou kwam ik er achter dat als ik eerst de webserver uit zet en dan squid aanzet het internet delen werkt. Maar dan krijgt ik mijn webserver niet meer draaiend.

Heeft iemand hier een oplossing voor. Of een betere oplossing.

Ik ben trouwens ook nog op zoek naar een goeie firewall voor de server.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:01
Firewall zit meestal al ingebakken. Deel zit in de kernel, deel bestaat uit tools om de firewall-regels op te geven... Er is dus geen apart programma in linux voor je firewall (zoals je onder Windows b.v. kunt kiezen uit ZoneAlarm, BlackIce of AdGuard). De firewall is wel 3x van structuur / opzet veranderd en heeft toen een nieuwe naam gekregen. In de 2.2.x-kernels was het ipchains en in de 2.4.x-kernels iptables (ipchains kan overigens ook nog in 2.4.x door het laden van een extra module).

Squid en apache moeten gewoon naast elkaar draaien, tenzij je ze beiden op dezelfde poort zet :)

Uit ervaring weet ik dat een trage pc, zoals een 486, het soms vertikt om wat grotere programma's als apache en squid te gelijk te draaien. Ik had het zelf met Apache en MySQL naast elkaar op een 486.

Verwijderd

Topicstarter
hey thanx voor je antwoord.

Over die firewall ik had al een bestand van internet met instellingen daarvoor. Ook met ipchains omdat ik Red Hat 6 gebruik. Dus daar ga ik nog even mee stoeien.

En dat van apache en squid is denk ook opgelost want ze staan inderdaad op de zelfde port dus dat ga ik maar even veranderen.

Nog alleen 2 vraagjes. Als je apache draait wat moet ik nog meer installeren om php scripts uit te voeren naast een mySQL gebeuren. Of heb ik dan alles al. En moet ik nog iets installeren om vanaf afstand via FTP op mijn server te komen en er bestanden op te kunnen zetten?

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 16:24

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.