Toon posts:

DURON 1200MHz: 76 graden wel normaal ?

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb pas een nieuwe Duron 1200 MHz gekocht en laten installeren in de computerwinkel, tevens is er een nieuwe cooler geplaatst.Deze cooler is volgens de winkelier geschikt voor alle Duron's en Athlon XP tot 2000+

De temp. loopt op tot wel 76 gr. Celsius, gemeten met PC Alert III van mijn MSI moederbord. Is dit wel normaal; !!!????
kan dit geen kwaad voor mijn moederbord ??

Gr.

Peter

Verwijderd

nee 76 graden is niet normaal. kijk eens in de bios wat die voor waarde weergeeft.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
ja dat kan wel kwaad, niet voor je moederbord maar wel voor je duron
ik zou terug gaan en (vriendelijk) zeggen dat het prusters zijn
als je nooit eerder een cooler op een amd Athlon of duron hebt gemonteerd moet je dat vooral niet zelf proberen want de kans is redelijk groot dat je um sloopt
ga dus naar de winkel terug en zeg dat ze er ff goeie koelpasta tussen moeten doen
(en kom nooit meer bij die zaak terug :P)
er van uitgaande dat die temp idd zo hoor is :)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:21

Rival24

I'll Be Back

Het kan aan zoveel dingen liggen (koelpasta, brakke temp sensor, fout voltage, enz...), je moet gewoon terug gaan naar de winkel en dan mogen ze het daar oplossen.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik denk dat het aan het uitlezen van de sensoren ligt. Als hij idle al dik in de 70 graden loopt, dan zou hij stressed heel vaak moeten vastlopen.

edit:
maar inderdaad gewoon ff terug naar de winkel, mogen zij het oplossen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:29
ernst schreef op 05 oktober 2002 @ 12:39:
als je nooit eerder een cooler op een amd Athlon of duron hebt gemonteerd moet je dat vooral niet zelf proberen want de kans is redelijk groot dat je um sloopt
eens moet de eerste keer zijn. ik heb vorige week ook me eerste athlon (XP 2200+) geinstalleerd. is perfect gegaan en me proc wordt stressed hooguit 52 graden (idle 46).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• mr_niceguy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 08:06
uuhm volgende keer ff wat langer nadenken over je topicnaam en greets onder je posts is niet gewenst lees de faq maar eenz...

enneh die duron word wel erg heet, zit er wel koelpasta op?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

mr_niceguy schreef op 05 oktober 2002 @ 12:54:

enneh die duron word wel erg heet, zit er wel koelpasta op?
hoe moet hij dat weten?
ze hebben in de winkel alles voor 'm geinstalleerd he :P

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voel ook eens aan je koelblok. Ik heb een duron 1200 op een ECS bordje, en het bordje pompte er iets te veel voltage doorheen, 1.8+ volt waardoor hij wat warmer werd dan normaal. Ik heb een koperen koelblok "gelapped" en die met pasta bevestigd, en het koelblok word goed heet zonder airflow, dat betekent dus dat het blok wel goed vast zit, dus;

-Word je blok loeiheet, dan zit hij er goed op en heb je niet genoeg airflow

-Of is je blok niet zo warm, dan kan de koeler fout zitten. Of de temp sensor is fucked up.

specs

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:45

Jaymz

Keep on moving !

Titel wat uitgebreid ;)

• catfish
  • Laatst online: 27-12-2025
in tegenstelling tot wat velen denken: de Duron (morgan) is een echt heethoofd hoor, ze zijn veel minder geoptimaliseerd ivm de Athlon, en draaien op 1.75V, wat niet zo weinig is mijn Duron 1300MHz draait idle op 46-47°C met een koeler die zogezegd voldoet voor een XP 2600+

70° is uiteraard wel veel, maar daarvoor hoeft ie lang niet te crashen hoor, mijn oude Atlon tb 800MHz draaide een half jaar op idle 67° zonder ook maar 1 crasht tgv hitte (stressed toch onder de 75°)
maar ik heb er uiteindelijk wel een andere opgezet

'k zou der gewoon mee terug gaan, andere koeler vragen of iets dergelijks

• m-m
  • Niet online

m-m

catfish schreef op 05 oktober 2002 @ 14:57:
in tegenstelling tot wat velen denken: de Duron (morgan) is een echt heethoofd hoor, ze zijn veel minder geoptimaliseerd ivm de Athlon, en draaien op 1.75V, wat niet zo weinig is mijn Duron 1300MHz draait idle op 46-47°C met een koeler die zogezegd voldoet voor een XP 2600+
Duron Morgan is gelijk aan een Palomino-core maar dan met minder cache, qua warmteproductie ligt ie dus wat lager dan een XP, omdat hij op een lagere kloksnelheid loopt :)
70° is uiteraard wel veel, maar daarvoor hoeft ie lang niet te crashen hoor, mijn oude Atlon tb 800MHz draaide een half jaar op idle 67° zonder ook maar 1 crasht tgv hitte (stressed toch onder de 75°)
70 idle? Geloof me, als je ook maar iets zwaars gaat doen crasht ie vrij snel... Om over burn7k maar niet te spreken :X
Koelpasta ipv. de standaard sticker die op de koeler zit zal ook al schelen, waarschijnlijk zit die koeler er gewoon slecht op.

• catfish
  • Laatst online: 27-12-2025
dan mag jij mij toch eens uitleggen WAAROM ie zou moeten crashen?
sommige misschien, maar een goede chip kan perfect werken tot ie bijna begint te verbranden, mijn 800 kon perfect een hele dag gamen (op bv lan party) aan 73-74°)

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Kij in de bios. Zegt hij daar ook dt het 70 graden is DAN
GEWOON TERUGGAAN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Naar de winkel.
Zij hebben het geplaatst, dus hun kunnen het beter oplossen voordat je zelf wat sloopt en geen garantie meer krijgt.
Dus gewoon terugbrengen.
Sluit topic maar af.

>Systeemspecs<

Verwijderd

Ik had ook soort gelijke probleem.

Mijn processor duron 1200 (hij draait 1250 zonder overgeclocked) werd zwaar instabiel met 70 graden idle. Met een ouwe mb.

Gevolg blauwe schermen...

De probleem lag aan mijn cooler.( En mijn Mb de chip werd een tikke te heet)

Gewoon een nieuwe GOEIE cooler opflikkeren. Ik heb nu een Coolmaster(geen kopere) idle 45 graden en stressed 55 graden. Zonder extra ventilatie ofzo.

• Knal127
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-02 15:18

Knal127

Een raar geval...

t zou ook kunnen dat ze de koeler verkeerd om hebben geinstalleerd, i.i.g. als je er zelf niet veel verstand van hebt gewoon terug naar de winkel gaan; met een goede koeler loopt een duron 1200 zeker niet bij 70 graden.

b.t.w. k heb ook een duron 1200; loopt nu 1320 Mhz bij FSB 110 Mhz en 1,8 V en 38 graden Idle en 43 graden Stressed :D (met Vulcano9 cooler van Thermal Take)

Wat bedoel je "t is tijd?" t is altijd tijd......¿-¿......

• m-m
  • Niet online

m-m

mijn Duron 1000 loopt trouwens met een koeler van 4 euro op 1200 MHz op 53 graden stressed, ter indicatie :)
1.78 volt

Verwijderd

m-m schreef op 05 oktober 2002 @ 18:28:
mijn Duron 1000 loopt trouwens met een koeler van 4 euro op 1200 MHz op 53 graden stressed, ter indicatie :)
1.78 volt
Waar heb je de koeler gekocht dan? :D

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 21:32

Exigence

dnkroz

m-m schreef op 05 oktober 2002 @ 18:28:
1.78 volt
De mijne met een van 12 (Spire Whisperrock II) euro op 1200 mhz full stressed (twee uurtjes 3d mark 2001 SE) 36 graden celcius.

Alleen maar even ter indicatie >:)

• Shunt
  • Laatst online: 15:52

Shunt

Boe

Nimrod|IA schreef op 05 oktober 2002 @ 15:50:
Kij in de bios. Zegt hij daar ook dt het 70 graden is DAN
GEWOON TERUGGAAN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Naar de winkel.
Zij hebben het geplaatst, dus hun kunnen het beter oplossen voordat je zelf wat sloopt en geen garantie meer krijgt.
Dus gewoon terugbrengen.
Sluit topic maar af.
grote mond voor 300 posts
mare er is zon regel dat je niet meer mag staan zijken om slotjes ;)

mare ik zou ook trug gaan naar de winkel
en ze daar de originele pasta laten vervangen door ass artic silver ;)
ik denk dat hij dan wat minder warm wor :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

misschien hebben ze de cpu koeler verkeerd erop geplaast... mischien helpt het als je hem 180 graden draait... had ik teminste wel met m'n vulcano7+ :P

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 16:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
celsius of fahrenheit :?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

lijkt me celsius. In farenheit zou het iets boven kamertemp zijn, en dat haal je niet met luchtkoeling.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-02 21:24
Breepee schreef op 05 oktober 2002 @ 12:53:
[...]

eens moet de eerste keer zijn. ik heb vorige week ook me eerste athlon (XP 2200+) geinstalleerd. is perfect gegaan en me proc wordt stressed hooguit 52 graden (idle 46).
catfish schreef op 05 oktober 2002 @ 14:57:

catfish schreef op 05 oktober 2002 @ 15:27:
dan mag jij mij toch eens uitleggen WAAROM ie zou moeten crashen?
sommige misschien, maar een goede chip kan perfect werken tot ie bijna begint te verbranden, mijn 800 kon perfect een hele dag gamen (op bv lan party) aan 73-74°)
Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 16:41:
Ik had ook soort gelijke probleem.

Mijn processor duron 1200 (hij draait 1250 zonder overgeclocked) werd zwaar instabiel met 70 graden idle. Met een ouwe mb.

Gevolg blauwe schermen...

De probleem lag aan mijn cooler.( En mijn Mb de chip werd een tikke te heet)

Gewoon een nieuwe GOEIE cooler opflikkeren. Ik heb nu een Coolmaster(geen kopere) idle 45 graden en stressed 55 graden. Zonder extra ventilatie ofzo.
Beste mensen: niet lullig bedoeld, maar temperaturen van boven de 42 graden CELCIUS (zie quote hieronder) idle zijn toch echt hoog. Mijn tunderbird 800 werd stressed niet warmer dan 40 graden (celsius ;) ) met een "normale" luchtkoeler. Dit was een coolermaster 7000 toeren met heatpipe. Ik moet toegeven dat het een takke herrie gaf, maar toch ik kon er uren mee gamen 'or what so ever' en hij kwam niet boven de 42 graden.
Blaat! huiskamer toegang nodig ofzo?
Knal schreef op 05 oktober 2002 @ 17:56:
t zou ook kunnen dat ze de koeler verkeerd om hebben geinstalleerd, i.i.g. als je er zelf niet veel verstand van hebt gewoon terug naar de winkel gaan; met een goede koeler loopt een duron 1200 zeker niet bij 70 graden.

b.t.w. k heb ook een duron 1200; loopt nu 1320 Mhz bij FSB 110 Mhz en 1,8 V en 38 graden Idle en 43 graden Stressed :D (met Vulcano9 cooler van Thermal Take)
Kijk!, dat zijn tenminste realistiche temperaturen, die je ook mag verwachten van je eigen processor, mits die firma er een fatsoenlijke koeler op gezet heeft (vlak,met koelpasta, etc, etc)

Ik heb mijn TB nu op 1000 Mhz lopen (met waterkoeling omdat ik de herrie :( zat was) en ben vet gentoo aan het compilen, mijn temp komt niet boven de 40 graden.

Kortom, 76 graden is VEEl en VEEl te veel.
Ik ben het dus eens met iedereen die zegt dat je terug moet gaan naar die winkel. Vertel wat je geconstateerd hebt, laat je niet afschepen door een verhaal dat die onboard sensors een afwijking hebben (want die is niet zo veel) en laat hun het oplossen. Vertel er ook bij dat je wat research hebt gedaan en dat dit niet zo hoort volgens jou en VELE anderen. Het kan zijn dat iemand je pc in elkaar gezet heeft terwijl hij/zij een slechte dag had en dus dat dit net niet goed gemonteerd is.

Mocht deze reply ietwat onleesbaar zijn, neem het mij niet kwalijk, ik ben net terug van een nachtje stappen en moest hier gewoon een reply op geven.

[ Voor 0% gewijzigd door zuigzoen op 06-10-2002 06:01 . Reden: drunken typo ]

A.k.a. basjes

Verwijderd

Ga ook eens wat undervolten. Ik heb m'n XP op 1,6 volt lopen ipv 1,75. Dat scheelt echt een berg.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 06:10:
Ga ook eens wat undervolten. Ik heb m'n XP op 1,6 volt lopen ipv 1,75. Dat scheelt echt een berg.
Ikke ook gedaan scheel hier 8 graden woei(op een 1800+) Voltage weet ik niet precies maar wel minder ;)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• m-m
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 06:10:
dat kan idd wonderen verrichten :)

Verwijderd

DOC FAQ-vraag.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.